A2.1 TRI ZÁKLADNÉ SKUPENSTVÁ HMOTY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
A. PRÍBEH VESMÍRU – EXPERIMENTY
Uvedenie nových pojmov: tuhá látka, kvapalná látka, plynná látka
Uvedenie nových pojmov: tuhá látka, kvapalná látka, plynná látka
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
podnos;
3 rovnaké priesvitné poháre – jeden pohár naplnený ľadom, jeden naplnený vodou, jeden prázdny;
utierka
podnos;
3 rovnaké priesvitné poháre – jeden pohár naplnený ľadom, jeden naplnený vodou, jeden prázdny;
utierka
KROK 1
Pozorovanie + rozhovor:
„V tomto pohári je tuhá látka. Častice tuhej látky dostali príkaz, aby sa pevne držali spolu. Naozaj ho dodržiavajú? Vyskúšame, či poslúchajú. Vôbec nechcú moju ruku pustiť medzi seba. Naozaj tuho držia spolu. Tuhá látka.“
Napíšem na kartičku TUHÁ LÁTKA, prípadne to napíšem na lepku a prilepím na pohár.
„V tomto pohári je tuhá látka. Častice tuhej látky dostali príkaz, aby sa pevne držali spolu. Naozaj ho dodržiavajú? Vyskúšame, či poslúchajú. Vôbec nechcú moju ruku pustiť medzi seba. Naozaj tuho držia spolu. Tuhá látka.“
Napíšem na kartičku TUHÁ LÁTKA, prípadne to napíšem na lepku a prilepím na pohár.
KROK 2
„V tomto pohári je kvapalná látka. Častice kvapalnej látky majú držať pevne, ale nie tak tuho. Pustia ma medzi seba? Vyskúšame. Pustili, naozaj dodržiavajú svoj zákon.“
Napíšem na kartičku KVAPALNÁ LÁTKA, prípadne to napíšem na lepku a prilepím na pohár.
Napíšem na kartičku KVAPALNÁ LÁTKA, prípadne to napíšem na lepku a prilepím na pohár.
KROK 3
„Tento pohár vyzerá prázdny. Ale niečo je vo vnútri, aj keď to nie je vidieť – je to plynná látka. Jej častice majú zákon rozpínať sa a slobodne sa pohybovať. Nemusia vôbec spolu držať. Áno, vyzerá, že aj častice plynnej látky poslúchajú. Sú priateľské, pustia ma medzi seba.“
Napíšem na kartičku PLYNNÁ LÁTKA, prípadne to napíšem na lepku a prilepím na pohár.
Napíšem na kartičku PLYNNÁ LÁTKA, prípadne to napíšem na lepku a prilepím na pohár.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Zahrať si hru „Prines mi ... tuhú látku, kvapalnú látku, plynnú látku“.
Priraďovať k jednotlivým skupenstvám predmety / obrázky tuhej látky, kvapalnej látky, plynnej látky, plazmy.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Zahrať si hru „Prines mi ... tuhú látku, kvapalnú látku, plynnú látku“.
Priraďovať k jednotlivým skupenstvám predmety / obrázky tuhej látky, kvapalnej látky, plynnej látky, plazmy.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.