Prezentácie k téme
B. SKÚMANIE VLASTNOSTÍ HMOTY
B1. SKÚMANIE ZNAKOV ZÁKLADNÝCH SKUPENSTIEV HMOTYB2. ZMENA SKUPENSTVA HMOTY A SKÚMANIE ĎALŠÍCH VLASTNOSTÍ ZÁKLADNÝCH SKUPENSTIEV HMOTY
B3. ZMES A ODDEĽOVANIE ZLOŽIEK ZMESI / B4. CHEMICKÉ REAKCIE
KÓD A NÁZOV PREZENTÁCIE /
VZDELÁVACÍ CIEĽ
POTREBNÝ MATERIÁL
FOTOGRAFIA PRIPRAVENÉHO MATERIÁLU
B3.1 ROZPUSTNOSŤ LÁTOK
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: zmes, roztok, rozpúšťadlo, rozpustená látka, rozpúšťanie, rozpustnosť.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: zmes, roztok, rozpúšťadlo, rozpustená látka, rozpúšťanie, rozpustnosť.
podnos; stojan na skúmavky;
6 skúmaviek; v neutrálnych nádobách: cukor; soľ; modrá skalica; piesok; kriedový prášok; hypermangán; strička s teplou vodou; lyžica; sklenená tyčinka; ochranný plášť, okuliare a rukavice; utierka
6 skúmaviek; v neutrálnych nádobách: cukor; soľ; modrá skalica; piesok; kriedový prášok; hypermangán; strička s teplou vodou; lyžica; sklenená tyčinka; ochranný plášť, okuliare a rukavice; utierka
B3.2 SUSPENZIA
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: rovnorodá zmes, rôznorodá zmes, suspenzia, koloid.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: rovnorodá zmes, rôznorodá zmes, suspenzia, koloid.
podnos; stojan na skúmavky;
voda v stričke; kriedový prášok v neutrálnej nádobe; skúmavka so zátkou;
utierka; ochranný plášť
voda v stričke; kriedový prášok v neutrálnej nádobe; skúmavka so zátkou;
utierka; ochranný plášť
B3.3 EMULZIA
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: rôznorodá zmes – emulzia, pena, suspenzia, aerosól.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: rôznorodá zmes – emulzia, pena, suspenzia, aerosól.
podnos; stojan na skúmavky; skúmavka so zátkou;
2 skúmavky (s vnútorným priemerom min. 2 cm): v jednej skúmavke voda (cca 3 cm od dna skúmavky), v druhej olej (cca 3 cm od dna skúmavky);
utierka; ochranný plášť
2 skúmavky (s vnútorným priemerom min. 2 cm): v jednej skúmavke voda (cca 3 cm od dna skúmavky), v druhej olej (cca 3 cm od dna skúmavky);
utierka; ochranný plášť
B3.4 ZMES TUHÝCH LÁTOK
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Získavanie slovnej zásoby.
podnos; 1 väčšia miska;
v neutrálnych nádobách: piesok; kovové piliny;
lyžica; sklenená tyčinka;
magnet, papierové utierky; ochranný plášť
v neutrálnych nádobách: piesok; kovové piliny;
lyžica; sklenená tyčinka;
magnet, papierové utierky; ochranný plášť
B3.5 ODDEĽOVANIE ROZTOKU – SLANÝ ROZTOK
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Získavanie slovnej zásoby.
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky + mištička s vodou;
trojnožka + keramická mriežka; voda, soľ; kadička; kliešte; lyžica; sklenená tyčinka; ochranný plášť;
hasiaci sprej / vedro s vodou
trojnožka + keramická mriežka; voda, soľ; kadička; kliešte; lyžica; sklenená tyčinka; ochranný plášť;
hasiaci sprej / vedro s vodou
B3.6 SÝTENIE ROZTOKU - 1. ČASŤ
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: nenasýtený roztok, nasýtený roztok, presýtený roztok.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: nenasýtený roztok, nasýtený roztok, presýtený roztok.
podnos; ohňovzdorná kadička; voda v malom džbáne;
modrá skalica v neutrálnej nádobe; lyžica; sklenená tyčinka; utierka;
ochranný plášť; rukavice; okuliare
modrá skalica v neutrálnej nádobe; lyžica; sklenená tyčinka; utierka;
ochranný plášť; rukavice; okuliare
B3.7 SÝTENIE ROZTOKU - 2. ČASŤ
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok a vplyv teploty na rozpustnosť.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok a vplyv teploty na rozpustnosť.
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky + miska s vodou, trojnožka + keramická mriežka; kadička s nasýteným roztok. modrej skalice; modrá skalica; utierka; kliešte; lyžica; sklenená tyčinka; ochranný plášť; rukavice, okuliare; hasiaci sprej
B3.8 KRYŠTALIZÁCIA
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Skúmanie schopnosti niektorých látok tvoriť kryštály.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať spôsoby oddeľovania zložiek zmesi. Skúmanie schopnosti niektorých látok tvoriť kryštály.
podložka; špajdľa; niť / tenký špagát; nožnice;
kadička s presýteným roztokom modrej skalice z predchádzajúceho experimentu;
ochranný plášť; rukavice; okuliare
kadička s presýteným roztokom modrej skalice z predchádzajúceho experimentu;
ochranný plášť; rukavice; okuliare
B4.1 CHEMICKÁ REAKCIA – MODRÁ
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby: chemická reakcia, reaktanty, produkty.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby: chemická reakcia, reaktanty, produkty.
podnos;
stojan na skúmavky;
v skúmavkách so zátkou roztok modrej skalice; roztok amoniaku;
mištička na odloženie zátky;, papierová utierka;
ochranný plášť, okuliare, rukavice
stojan na skúmavky;
v skúmavkách so zátkou roztok modrej skalice; roztok amoniaku;
mištička na odloženie zátky;, papierová utierka;
ochranný plášť, okuliare, rukavice
B4.2 CHEMICKÁ REAKCIA – DYM
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
nerezový podnos; šálka; podšálka; vatový tampón;
kyselina chlorovodíková; roztok amoniaku;
ochranný plášť; okuliare; rukavice;
kadička s vodou
kyselina chlorovodíková; roztok amoniaku;
ochranný plášť; okuliare; rukavice;
kadička s vodou
B4.3 CHEMICKÁ REAKCIA – ROZPUSTIŤ SKALU
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
podnos; chemická sklenená nádoba s vrchnákom;
kúsok mramoru / vápencová skala; kyselina sírová;
ochranný plášť; okuliare; rukavice
kúsok mramoru / vápencová skala; kyselina sírová;
ochranný plášť; okuliare; rukavice
B4.4 CHEMICKÁ REAKCIA – ČIERNA
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
podnos; 100% ohňovzdorná miska;
práškový cukor; koncentrovaná kyselina sírová; sklenená tyčinka;
ochranný plášť; okuliare; rukavice
práškový cukor; koncentrovaná kyselina sírová; sklenená tyčinka;
ochranný plášť; okuliare; rukavice
B4.5 CHEMICKÁ REAKCIA – BALÓNIK
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
podnos; fľaša; lievik; balón; lyžica;
sóda bikarbóna v neutrálnej nádobe;
strička s octom;
ochranný plášť
sóda bikarbóna v neutrálnej nádobe;
strička s octom;
ochranný plášť
B4.6 CHEMICKÁ REAKCIA – LAKMUS
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať chemické reakcie. Získavanie slovnej zásoby.
podnos; stojan na skúmavky; lakmusové papieriky;
2 skúmavky naplnené: 1. octom, 2. zriedeným roztokom amoniaku;
ochranný plášť; okuliare; rukavice
2 skúmavky naplnené: 1. octom, 2. zriedeným roztokom amoniaku;
ochranný plášť; okuliare; rukavice
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.