H.17 GLOBÁLNE ZMENY VETROV A DAŽĎOV VZHĽADOM NA ROČNÉ OBDOBIA
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
H. VPLYV VZDUCHU
Prepojenie získaných poznatkov na popísanie globálnych zmien vetrov a dažďov vzhľadom na ročné obdobia.
Prepojenie získaných poznatkov na popísanie globálnych zmien vetrov a dažďov vzhľadom na ročné obdobia.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Pripravím si nákres H14 a H15.
„Tu vidíte teploty v júli a v januári v rôznych zemepisných šírkach na Zemi.“
„Tu vidíte teploty v júli a v januári v rôznych zemepisných šírkach na Zemi.“
KROK 2
Ukážem Slnko a severný obratník na nákrese H14.
„Keďže je Slnko pri severnom obratníku, na severnej pologuli je leto. Tu môžete vidieť horúce oblasti v tomto období.“
Prechádzam prstom po tabuli vodorovným smerom zľava doprava.
„Veľmi horúco, horúco, chladno, a znova horúco. Aj v tejto zóne sú okrem teplých aj studené oblasti. Teplota teda nezávisí len od geografickej šírky. Od čoho ešte?“
Prídeme na to, že sú to Himaláje, kde je zima kvôli ich vysokej nadmorskej výške.
„Keďže je Slnko pri severnom obratníku, na severnej pologuli je leto. Tu môžete vidieť horúce oblasti v tomto období.“
Prechádzam prstom po tabuli vodorovným smerom zľava doprava.
„Veľmi horúco, horúco, chladno, a znova horúco. Aj v tejto zóne sú okrem teplých aj studené oblasti. Teplota teda nezávisí len od geografickej šírky. Od čoho ešte?“
Prídeme na to, že sú to Himaláje, kde je zima kvôli ich vysokej nadmorskej výške.
KROK 3
KROK 4
Ukážem nákres H16.
„Tu vidíme Slnko nad rovníkom. Sú to dni jarnej a jesennej rovnodennosti. Pamätáte si na prúdenie vetrov na našej Zemi? V tomto období stúpa teplý vzduch na rovníku smerom hore a je nahrádzaný chladnejším vzduchom prichádzajúcim od obratníkov.
Chladnejší vzduch teda prúdi v smere k rovníku a je odklonený v dôsledku otáčania Zeme. Prúdi proti smeru otáčania Zeme, teda na západ.“
Ukážem červené šípky z obratníkov smerom k rovníku.
„Tu vidíme Slnko nad rovníkom. Sú to dni jarnej a jesennej rovnodennosti. Pamätáte si na prúdenie vetrov na našej Zemi? V tomto období stúpa teplý vzduch na rovníku smerom hore a je nahrádzaný chladnejším vzduchom prichádzajúcim od obratníkov.
Chladnejší vzduch teda prúdi v smere k rovníku a je odklonený v dôsledku otáčania Zeme. Prúdi proti smeru otáčania Zeme, teda na západ.“
Ukážem červené šípky z obratníkov smerom k rovníku.
KROK 5
Ukážem modré šípky medzi obratníkmi a polárnymi kružnicami.
„Tieto vetry prúdia smerom k pólom a tiež sú odklonené v dôsledku otáčania Zeme. Odkláňajú sa v smere otáčania Zeme, teda na východ. Vanú zo západu a preto ich ľudia nazývajú západné vetry.“
Ukážem na niektoré modré šípky na severnej pologuli.
„Tu je ale prúdenie vetra odklonené kontinentami.“
Ukážem modré šípky na južnej pologuli.
„Tu nie sú kontinenty, tak prúdenie vzduchu nie je odklonené.“
„Tieto vetry prúdia smerom k pólom a tiež sú odklonené v dôsledku otáčania Zeme. Odkláňajú sa v smere otáčania Zeme, teda na východ. Vanú zo západu a preto ich ľudia nazývajú západné vetry.“
Ukážem na niektoré modré šípky na severnej pologuli.
„Tu je ale prúdenie vetra odklonené kontinentami.“
Ukážem modré šípky na južnej pologuli.
„Tu nie sú kontinenty, tak prúdenie vzduchu nie je odklonené.“
KROK 6
Ukážem a popíšem nákresy H17 a H18, ktoré znázorňujú, ako zmeny teplôt počas roka menia smer globálnych (stálych) vetrov.
Vietor prináša vodu do rôznych oblastí Zeme, pretože teplý vietor môže nabrať veľa vody a tým sa menia oblasti častých zrážok v rôznych ročných obdobiach.
Vietor prináša vodu do rôznych oblastí Zeme, pretože teplý vietor môže nabrať veľa vody a tým sa menia oblasti častých zrážok v rôznych ročných obdobiach.
KROK 7
Prezeráme si nákresy.
„Môžeme tu vidieť šípky pre smer prúdenia vzduchu. Farby pevniny súvisia s množstvom zrážok. Žltá je oblasť, kde je málo zrážok. Zelená znázorňuje mierne zrážky, silno zelená najviac zrážok. Množstvo zrážok sa v priebehu roka mení. Nákres H17 znázorňuje zrážky na Zemi v mesiaci január a nákres H18 v júli.“
Ukážem nákres H17.
„Leto je tu na severnej pologuli. Tu vidíme oblasť s veľkým množstvom zrážok, tu s občasnými zrážkami.“
„Môžeme tu vidieť šípky pre smer prúdenia vzduchu. Farby pevniny súvisia s množstvom zrážok. Žltá je oblasť, kde je málo zrážok. Zelená znázorňuje mierne zrážky, silno zelená najviac zrážok. Množstvo zrážok sa v priebehu roka mení. Nákres H17 znázorňuje zrážky na Zemi v mesiaci január a nákres H18 v júli.“
Ukážem nákres H17.
„Leto je tu na severnej pologuli. Tu vidíme oblasť s veľkým množstvom zrážok, tu s občasnými zrážkami.“
KROK 8
KROK 9
Ukážem Indiu na nákrese H17.
„Táto oblasť je obklopená vodou. Je leto. Pretože pevnina sa rýchlo zohrieva, stúpa nad ňou teplý vzduch. Preto sa tieto vetry odkláňajú smerom k pevnine. Prinášajú so sebou veľa zrážok. Keď prichádza vietor od mora a je veľmi teplo, je vzduch nasiaknutý vodou. Preto sú v tomto čase v Zadnej Indii silné prívalové dažde. Nazývame to monzúnové dažde alebo letné monzúny.“
Napíšem pojem na kartičku.
„Táto oblasť je obklopená vodou. Je leto. Pretože pevnina sa rýchlo zohrieva, stúpa nad ňou teplý vzduch. Preto sa tieto vetry odkláňajú smerom k pevnine. Prinášajú so sebou veľa zrážok. Keď prichádza vietor od mora a je veľmi teplo, je vzduch nasiaknutý vodou. Preto sú v tomto čase v Zadnej Indii silné prívalové dažde. Nazývame to monzúnové dažde alebo letné monzúny.“
Napíšem pojem na kartičku.
KROK 10
KROK 11
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.