H.13 DEFLEXIA A CORIOLISOVA SILA
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
H. VPLYV VZDUCHU
Zmyslový vnem a získanie poznania, že smer prúdenia vetrov je stočený v dôsledku otáčania Zeme.
Zmyslový vnem a získanie poznania, že smer prúdenia vetrov je stočený v dôsledku otáčania Zeme.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa H11;
gramofón; podnos; plastelína; mištička; tvrdý papier;
červená a čierna fixka
obrazová tabuľa H11;
gramofón; podnos; plastelína; mištička; tvrdý papier;
červená a čierna fixka
KROK 1
Ukážem a pomenujem bunky cirkulácie a oblasti nízkeho a vysokého tlaku.
„Tu vidíme Hedleyho bunky, Ferrelove bunky a polárne bunky. Tu na rovníku je oblasť nízkeho tlaku vzduchu, tu sú dve oblasti vysokého tlaku vzduchu a tu dve oblasti nízkeho tlaku vzduchu. Vetry sú všade na Zemi.“
Ukážem na celý zemský povrch.
„Toto je cirkulácia prízemných vetrov na našej Zemi, čiže vetry, ktoré vanú na zemskom povrchu.“
„Tu vidíme Hedleyho bunky, Ferrelove bunky a polárne bunky. Tu na rovníku je oblasť nízkeho tlaku vzduchu, tu sú dve oblasti vysokého tlaku vzduchu a tu dve oblasti nízkeho tlaku vzduchu. Vetry sú všade na Zemi.“
Ukážem na celý zemský povrch.
„Toto je cirkulácia prízemných vetrov na našej Zemi, čiže vetry, ktoré vanú na zemskom povrchu.“
KROK 2
Hovorím a kreslím na tabuľu / flipchart.
„Videli sme, že vzduch z oblasti vysokého tlaku vzduchu prúdi rovno do oblasti nízkeho tlaku vzduchu.“
Nakreslím rovné čiary od obratníkov k rovníku a od obratníkov k polárnym kružniciam na severnej aj na južnej pologuli. Polárnu bunku nezakresľujem.
„Videli sme, že vzduch z oblasti vysokého tlaku vzduchu prúdi rovno do oblasti nízkeho tlaku vzduchu.“
Nakreslím rovné čiary od obratníkov k rovníku a od obratníkov k polárnym kružniciam na severnej aj na južnej pologuli. Polárnu bunku nezakresľujem.
KROK 3
KROK 4
Vezmem list papiera, nakreslím dva body.
„Pozrite. Teraz budem kresliť rovnú čiaru od jedného bodu k druhému.“
Kreslím rovnú čiaru, pritom potiahnem papier zo západu na východ. Čiara bude zatočená v smere na západ. Ukážem znova obrazovú tabuľu 26A.
„Toto vysvetľuje, prečo sú vetry medzi obratníkmi a rovníkom odklonené smerom na západ. Ale prečo sú vetry medzi obratníkmi a polárnym kruhom odklonené smerom na východ?“
„Pozrite. Teraz budem kresliť rovnú čiaru od jedného bodu k druhému.“
Kreslím rovnú čiaru, pritom potiahnem papier zo západu na východ. Čiara bude zatočená v smere na západ. Ukážem znova obrazovú tabuľu 26A.
„Toto vysvetľuje, prečo sú vetry medzi obratníkmi a rovníkom odklonené smerom na západ. Ale prečo sú vetry medzi obratníkmi a polárnym kruhom odklonené smerom na východ?“
KROK 5
„Myslíte si, že Zem sa otáča na všetkých miestach rovnakou rýchlosťou? V skutočnosti jedno otočenie Zeme trvá na každom mieste 24 hodín.“
Vezmem gramofón.
„Predstavme si Zem ako plochú platňu. Tu na severný pól posadím panáčika.“
Kúsok plastelíny dám ku stredu.
„Ďalšieho panáčika dáme tu na rovník.“
Inú farbu plastelíny položím na okraj. Spustím otáčanie.
„Vonkajší panáčik sa pohybuje oveľa rýchlejšie, musí zvládnuť dlhšiu cestu.“
Vezmem gramofón.
„Predstavme si Zem ako plochú platňu. Tu na severný pól posadím panáčika.“
Kúsok plastelíny dám ku stredu.
„Ďalšieho panáčika dáme tu na rovník.“
Inú farbu plastelíny položím na okraj. Spustím otáčanie.
„Vonkajší panáčik sa pohybuje oveľa rýchlejšie, musí zvládnuť dlhšiu cestu.“
KROK 6
KROK 7
Zoberiem nákres H11 a ukážem na obratník.
„Tu si ty. Keď sa koberček bude pohybovať pomaly, potom môžeš putovať rovnakým smerom.“
Ukážem medzi obratník a polárnu kružnicu.
„Tu si ty. Keď sa koberček bude pohybovať pomaly, potom môžeš putovať rovnakým smerom.“
Ukážem medzi obratník a polárnu kružnicu.
KROK 8
Ukážem opäť na obratník.
„Tu si ty. Keď sa koberček bude pohybovať celkom rýchlo, potom poletíš opačným smerom.“
Ukážem na oblasť medzi obratníkom na rovníkom.
„Tu si ty. Keď sa koberček bude pohybovať celkom rýchlo, potom poletíš opačným smerom.“
Ukážem na oblasť medzi obratníkom na rovníkom.
KROK 9
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.