H.5 OROGRAFICKÝ, OCEÁNSKY A TROPICKÝ DÁŽĎ
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
H. VPLYV VZDUCHU
Zadefinovanie nových pojmov: orografický, oceánsky a tropický dážď.
Zadefinovanie nových pojmov: orografický, oceánsky a tropický dážď.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Ukážem a popíšem obrazovú tabuľu H5.
„Tu dole je teplo. Smerom nahor je tepla čoraz menej a tu je už chladno. Minule sme videli, že teplý vzduch vie udržať viac vody. Vidíme, že tu hore je chladno. Voda tu kondenzuje, ako na našej studenej pokrievke. Tu hore už vzduch nedokáže udržať vodu a prší a prší.“
„Tu dole je teplo. Smerom nahor je tepla čoraz menej a tu je už chladno. Minule sme videli, že teplý vzduch vie udržať viac vody. Vidíme, že tu hore je chladno. Voda tu kondenzuje, ako na našej studenej pokrievke. Tu hore už vzduch nedokáže udržať vodu a prší a prší.“
KROK 2
KROK 3
Ukážem obrazovú tabuľu H6. Na úvod sa porozprávam s deťmi o ich zážitkoch s morami, ostrovmi, skalnatými pobrežiami...
„Vidíme, že more je teplejšie, vzduch naberá veľa vody a prichádza nad pevninu. Pevnina je chladnejšia, vzduch už viac nemôže vodu udržať a prší.“
„Vidíme, že more je teplejšie, vzduch naberá veľa vody a prichádza nad pevninu. Pevnina je chladnejšia, vzduch už viac nemôže vodu udržať a prší.“
KROK 4
Ukážem obrazovú tabuľu H7 a na nej špirály nad morom, kde vzduch naberá vodu.
„To sú trópy. Je tam zvláštne podnebie. Je tam stále horúco. Dni a noci sú rovnako dlhé. Takže sú tam podnebné podmienky stále rovnaké.
Keďže je tam horúco, vzduch nad morom naberá veľa vody. Vzduch prúdi hore, tvoria sa veľké, tmavé oblaky. Slnečné lúče cez ne neprejdú, takže cez ne neprejde ani teplo. Vzduch sa v oblakoch ochladí a oblaky sa odrazu rýchlo vyprázdnia. Hovoríme, že nastane „prietrž mračien“.
Predstavím a napíšem pojem oceánsky dážď na kartičku.
„To sú trópy. Je tam zvláštne podnebie. Je tam stále horúco. Dni a noci sú rovnako dlhé. Takže sú tam podnebné podmienky stále rovnaké.
Keďže je tam horúco, vzduch nad morom naberá veľa vody. Vzduch prúdi hore, tvoria sa veľké, tmavé oblaky. Slnečné lúče cez ne neprejdú, takže cez ne neprejde ani teplo. Vzduch sa v oblakoch ochladí a oblaky sa odrazu rýchlo vyprázdnia. Hovoríme, že nastane „prietrž mračien“.
Predstavím a napíšem pojem oceánsky dážď na kartičku.
KROK 5
Ukážem a popíšem obrazovú tabuľu H8.
„Teraz sa presuňme v predstavách dovnútra pevniny. Vidíme tu bujnú vegetáciu. Keď sme rozprávali o úlohe rastlinných listov, hovorili sme aj o stómach, otvoroch na listoch. V dažďovom pralese sú miliardy listov. Cez tieto listy sa odparuje do ovzdušia voda, ktorá zapríčiňuje vlhkosť vzduchu. To znamená, že tam tiež vznikajú dažďové oblaky. Deje sa to isté, čo pri mori. Slnko už nemôže prejsť cez oblaky, vzduch sa ochladzuje a padá dážď. To sa deje každý deň v rovnakom čase.“
Predstavím a napíšem pojem tropický dážď na kartičku.
„Teraz sa presuňme v predstavách dovnútra pevniny. Vidíme tu bujnú vegetáciu. Keď sme rozprávali o úlohe rastlinných listov, hovorili sme aj o stómach, otvoroch na listoch. V dažďovom pralese sú miliardy listov. Cez tieto listy sa odparuje do ovzdušia voda, ktorá zapríčiňuje vlhkosť vzduchu. To znamená, že tam tiež vznikajú dažďové oblaky. Deje sa to isté, čo pri mori. Slnko už nemôže prejsť cez oblaky, vzduch sa ochladzuje a padá dážď. To sa deje každý deň v rovnakom čase.“
Predstavím a napíšem pojem tropický dážď na kartičku.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.