I.2 TVARY VODY A PEVNINY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
I. PÔSOBENIE VODY
Spoznávanie tvarov pevniny a vody. Získavanie slovnej zásoby.
Spoznávanie tvarov pevniny a vody. Získavanie slovnej zásoby.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
Montessori materiál MŠ – nádoby k tvarom pevniny a vody;
misky; plastelína; nôž;
džbán s vodou zafarbenou namodro; utierka;
ochranný plášť
Montessori materiál MŠ – nádoby k tvarom pevniny a vody;
misky; plastelína; nôž;
džbán s vodou zafarbenou namodro; utierka;
ochranný plášť
KROK 1
Položím dve misky pred seba. Na dno jednej misky dám asi 3 cm hrubú plastelínu. Vyrežem z nej kruh, vyberiem ho a položím na dno druhej misky. Zoberiem džbán s vodou. Vodu nalejem do vyrezaného otvoru, vznikne jazero.
„Väčšia vodná plocha, obkolesená zo všetkých strán pevninou, sa nazýva jazero.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k miske.
„Väčšia vodná plocha, obkolesená zo všetkých strán pevninou, sa nazýva jazero.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k miske.
KROK 2
Následne vodu nalejem okolo kruhu v druhej miske, vnikne ostrov.
„Časť pevniny, obkolesená zo všetkých strán vodou, sa nazýva ostrov.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k miske.
„Časť pevniny, obkolesená zo všetkých strán vodou, sa nazýva ostrov.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k miske.
KROK 3
Predstavím deťom formy pevniny a zeme (ak ich nemám, pokračujem v predstavení ďalších foriem pomocou misiek a plastelíny).
Položím pre seba formy súostrovia a reťazca jazier. Zoberiem džbán s vodou. Vodu nalejem do vyrezaných otvorov, vznikne reťazec jazier.
„Viacero jazier ležiacich vedľa seba sa nazýva reťaz jazier.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k forme.
Položím pre seba formy súostrovia a reťazca jazier. Zoberiem džbán s vodou. Vodu nalejem do vyrezaných otvorov, vznikne reťazec jazier.
„Viacero jazier ležiacich vedľa seba sa nazýva reťaz jazier.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k forme.
KROK 4
Následne vodu nalejem okolo kruhov v druhej forme, vznikne súostrovie.
„Viacero ostrovov ležiacich vedľa seba sa nazýva súostrovie.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k forme.
„Viacero ostrovov ležiacich vedľa seba sa nazýva súostrovie.“
Napíšem pojem na kúsok papiera a priložím ho k forme.
KROK 5
Takto pokračujem ďalej aj s ďalšími dvojicami foriem pevniny a vody:
zátoka (vodná plocha zasahujúca do pevniny) – mys (časť pevniny vyčnievajúca do mora alebo oceánu)
poloostrov (väčšia časť pevniny výrazne vyčnievajúca do mora alebo oceánu) – záliv (väčšia vodná plocha hlboko zasahujúca do pevniny)
pevninská šija (úzky pás pevniny spájajúci kontinenty a rozdeľujúci moria alebo oceány) – prieliv (úzky pás vody rozdeľujúci pevninu a spájajúci moria a oceány).
zátoka (vodná plocha zasahujúca do pevniny) – mys (časť pevniny vyčnievajúca do mora alebo oceánu)
poloostrov (väčšia časť pevniny výrazne vyčnievajúca do mora alebo oceánu) – záliv (väčšia vodná plocha hlboko zasahujúca do pevniny)
pevninská šija (úzky pás pevniny spájajúci kontinenty a rozdeľujúci moria alebo oceány) – prieliv (úzky pás vody rozdeľujúci pevninu a spájajúci moria a oceány).
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Výroba vlastných foriem pevniny a vody.
Vyhľadávanie a prikladanie fotografií k jednotlivým formám pevniny a vody.
Práca s atlasom, vyhľadávanie jednotlivých foriem pevniny a vody.
Výroba vlastných foriem pevniny a vody.
Vyhľadávanie a prikladanie fotografií k jednotlivým formám pevniny a vody.
Práca s atlasom, vyhľadávanie jednotlivých foriem pevniny a vody.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.