I.3 MODEL RIEKY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
I. PÔSOBENIE VODY
Spoznávanie častí rieky a útvarov, ktoré na nej vznikli. Získavanie slovnej zásoby.
Spoznávanie častí rieky a útvarov, ktoré na nej vznikli. Získavanie slovnej zásoby.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
model rieky; farebný piesok; krhla s vodou; veľká priehľadná nádoba;
definičný materiál; vlajočky s názvami častí rieky a útvarov
model rieky; farebný piesok; krhla s vodou; veľká priehľadná nádoba;
definičný materiál; vlajočky s názvami častí rieky a útvarov
KROK 1
Predstavím model rieky. Pomocou vody z hadice vytvorím prameň.
Následne simulujem dážď pomocou vody tečúcej z krhly.
„Tu vidíme zem s rastlinami a kameňmi. Teraz prší.“
Lejem vodu z krhly na horný diel modelu rieky.
Následne simulujem dážď pomocou vody tečúcej z krhly.
„Tu vidíme zem s rastlinami a kameňmi. Teraz prší.“
Lejem vodu z krhly na horný diel modelu rieky.
KROK 2
Postupne vidno kamene. Lejem ďalej.
Vznikne jazero. Lejem ďalej.
Vznikne most z kameňov.
Postupne sú viditeľné rôzne časti: Rokliny, meandre, vodopády, riečna delta.
Vznikne jazero. Lejem ďalej.
Vznikne most z kameňov.
Postupne sú viditeľné rôzne časti: Rokliny, meandre, vodopády, riečna delta.
KROK 3
Povieme si o vzniknutých útvaroch, priložíme k nim vlajočky s názvami.
„Tieto útvary vznikli ako rieka svojou silou brala so sebou kamene, zem a piesok.“
„Tieto útvary vznikli ako rieka svojou silou brala so sebou kamene, zem a piesok.“
KROK 4
Pod koniec modelu rieky položím nádobu a nasypem trochu modrého piesku na povrch modelu rieky.
„Toto sú kamene, kamienky a piesok. Prší.“
Lejem vodu. Veľa z modrého piesku pláva s vodou, nejaký sa časom usadí, časť skončí v nádobe.
„Toto sú kamene, kamienky a piesok. Prší.“
Lejem vodu. Veľa z modrého piesku pláva s vodou, nejaký sa časom usadí, časť skončí v nádobe.
KROK 5
Nasypem zelený piesok.
„Toto sú časti rastlín, ktoré v priebehu času popadali do rieky. Znovu prší.“
Veľa zeleného piesku pláva s vodou, nejaký sa usadí a časť skončí v nádobe.
„Toto sú časti rastlín, ktoré v priebehu času popadali do rieky. Znovu prší.“
Veľa zeleného piesku pláva s vodou, nejaký sa usadí a časť skončí v nádobe.
KROK 6
Nasypem na model červený piesok.
„Toto sú časti zahynutých živočíchov. Prší.“
Veľa červeného prášku pláva s vodou, nejaký sa usadí a časť skončí v nádobe.
„V nádobe môžeme vidieť sedimentáciu – ukladanie nánosov riek, z ktorých následne pod veľkým tlakom vzniknú sedimentárne horniny. Uložené nespevnené prírodniny sa nazývajú sediment.“
Napíšem pojem na kartičku.
„Toto sú časti zahynutých živočíchov. Prší.“
Veľa červeného prášku pláva s vodou, nejaký sa usadí a časť skončí v nádobe.
„V nádobe môžeme vidieť sedimentáciu – ukladanie nánosov riek, z ktorých následne pod veľkým tlakom vzniknú sedimentárne horniny. Uložené nespevnené prírodniny sa nazývajú sediment.“
Napíšem pojem na kartičku.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Oboznamovanie sa s modelom rieky.
Kresliť obrázky jednotlivých častí rieky.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Kresliť obrázky jednotlivých častí rieky.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.