I.8 MESTÁ, KTORÉ VZNIKLI NA RIEKACH
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
I. PÔSOBENIE VODY
Získanie poznatkov o riekach – ľudia sa zhromažďovali a usadzovali pri riekach, aby ich mohli využívať.
Získanie poznatkov o riekach – ľudia sa zhromažďovali a usadzovali pri riekach, aby ich mohli využívať.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
slepá mapa Európy; fólia s pohoriami; fólia s riekami; fólia s veľkými mestami, (fólia s hranicami štátov);
atlas
slepá mapa Európy; fólia s pohoriami; fólia s riekami; fólia s veľkými mestami, (fólia s hranicami štátov);
atlas
KROK 1
Ukážem slepú mapu.
„Toto je mapa Európy.“
Prekryjem mapu prvou fóliou – pohoria.
„Tu vidíte pohoria: Ural, Kaukaz, Karpaty, Balkán, Dináre, Apeniny, Alpy, Pyreneje, Škótska vysočina, Škandinávske vrchy.“
„Toto je mapa Európy.“
Prekryjem mapu prvou fóliou – pohoria.
„Tu vidíte pohoria: Ural, Kaukaz, Karpaty, Balkán, Dináre, Apeniny, Alpy, Pyreneje, Škótska vysočina, Škandinávske vrchy.“
KROK 2
Prekryjem mapu druhou fóliou – rieky.
„Tu vidíme rieky a pohoria, kde pramenia. Koľko riek je v Európe? Kde pramenia? Ako vznikajú? Ako vtekajú do morí?“
„Tu vidíme rieky a pohoria, kde pramenia. Koľko riek je v Európe? Kde pramenia? Ako vznikajú? Ako vtekajú do morí?“
KROK 3
Prekryjem mapu treťou fóliou – mestá.
„Toto sú hlavné mestá. Vidíte ako veľa hlavných miest leží na riekach? Čo myslíte, prečo?“
Voda, obživa, transport.
„Toto sú hlavné mestá. Vidíte ako veľa hlavných miest leží na riekach? Čo myslíte, prečo?“
Voda, obživa, transport.
KROK 4
Malé rozprávanie z histórie o tom, aké dôležité boli rieky pre ľudí. Napríklad:
„Vikingovia boli zruční stavitelia lodí, plávali po riekach a od rieky k rieke prenášali svoje člny. Tak sa dostali zo Švédska ku Čiernemu moru. Obchodovali. Objavili cestu do Ameriky ešte pred Columbom. Usídľovali sa popri riekach.“
„Vikingovia boli zruční stavitelia lodí, plávali po riekach a od rieky k rieke prenášali svoje člny. Tak sa dostali zo Švédska ku Čiernemu moru. Obchodovali. Objavili cestu do Ameriky ešte pred Columbom. Usídľovali sa popri riekach.“
KROK 5
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Samostatné prevedenie prezentácie.
Vyhľadávanie miest s názvom, ktorý sa spája s riekami.
Vyhľadávanie miest s názvom, ktorý sa spája s riekami.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.