L5.3 ŠPECIALIZÁCIA KVETOV
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L5 KVET
Skúmanie rastu rastlín – kvety používajú rôzne „triky“, aby si zabezpečili opelenie.
Skúmanie rastu rastlín – kvety používajú rôzne „triky“, aby si zabezpečili opelenie.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Ukážem deťom rôzne druhy kvetov, prípadne obrázky kvetov.
Porozprávam o tom, ako kvety používajú rôzne triky na opelenie – farba, chuť, vôňa, čiary, atraktívne listene.
Porozprávam o tom, ako kvety používajú rôzne triky na opelenie – farba, chuť, vôňa, čiary, atraktívne listene.
KROK 2
Následne upriamim pozornosť detí na rôznorodosť tvarov koruny kvetov.
„Už vieme, že výrazná časť kvetu, ktorá vznikla premenou listov, sa nazýva koruna kvetu. Jednotlivé farebné korunné lístky nazývame lupienky. Ich úlohou je lákať hmyz a ukazovať mu prístup k nektáru. Koruny kvetov sú rôznorodé. Môžeme ich však rozdeliť do dvoch základných skupín na voľnolupienkové a zrastenolupienkové koruny.“
„Už vieme, že výrazná časť kvetu, ktorá vznikla premenou listov, sa nazýva koruna kvetu. Jednotlivé farebné korunné lístky nazývame lupienky. Ich úlohou je lákať hmyz a ukazovať mu prístup k nektáru. Koruny kvetov sú rôznorodé. Môžeme ich však rozdeliť do dvoch základných skupín na voľnolupienkové a zrastenolupienkové koruny.“
KROK 3
Ukážem kvet s voľnolupienkovou korunou a uvediem pojem.
„Koruna kvetu, tvorená voľnými, nezrastenými korunnými lístkami (lupienkami), sa nazýva voľnolupienková koruna.
Každý korunný lístok je rozdelený na necht – tyčinkovitá tenká dolná časť takmer úplne ukrytá v kalichu a čepeľ – horná rozšírená časť vystupujúca z kalicha, prevažne najviditeľnejšia časť kvetu.“
„Koruna kvetu, tvorená voľnými, nezrastenými korunnými lístkami (lupienkami), sa nazýva voľnolupienková koruna.
Každý korunný lístok je rozdelený na necht – tyčinkovitá tenká dolná časť takmer úplne ukrytá v kalichu a čepeľ – horná rozšírená časť vystupujúca z kalicha, prevažne najviditeľnejšia časť kvetu.“
KROK 4
Ukážem kvet so zrastenolupienkovou korunou a uvediem pojem.
„Koruna kvetu, ktorej korunné lístky (lupienky) zrástli do jedného celku, sa nazýva zrastenolupienková koruna.
Je tvorená korunnou rúrkou – rúrkovitá spodná zrastená časť vystupujúca z kalicha; korunným lemom – horná nezrastená časť korunných lístkov a korunným hrdlom – horný otvor korunnej rúrky.
Podľa toho, do akého tvaru korunné lístky zrástli, má zrastenolupienková koruna niekoľko rozdielnych podôb.“
„Koruna kvetu, ktorej korunné lístky (lupienky) zrástli do jedného celku, sa nazýva zrastenolupienková koruna.
Je tvorená korunnou rúrkou – rúrkovitá spodná zrastená časť vystupujúca z kalicha; korunným lemom – horná nezrastená časť korunných lístkov a korunným hrdlom – horný otvor korunnej rúrky.
Podľa toho, do akého tvaru korunné lístky zrástli, má zrastenolupienková koruna niekoľko rozdielnych podôb.“
KROK 5
Vezmem definičný materiál KVET – VOĽNOLUPIENKOVÁ A ZRASTENOLUPIENKOVÁ KORUNA, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Vytváranie fotoherbára.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.