L7.4 ROZŠIROVANIE SEMIEN
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L7 SEMENO
Skúmanie rastu rastlín – semená sa dostávajú do zeme v rôznej vzdialenosti od materskej rastliny.
Skúmanie rastu rastlín – semená sa dostávajú do zeme v rôznej vzdialenosti od materskej rastliny.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa L19 a L20;
definičný materiál;
obrázky semien / rôzne semená – plávajúce semená (kokosový orech), lietajúce semienka (púpava, javor), semienka, ktoré sa otvárajú explóziou (netýkavka, orgován), zachytávacie sa semienka (lopúch), jarabina
obrazová tabuľa L19 a L20;
definičný materiál;
obrázky semien / rôzne semená – plávajúce semená (kokosový orech), lietajúce semienka (púpava, javor), semienka, ktoré sa otvárajú explóziou (netýkavka, orgován), zachytávacie sa semienka (lopúch), jarabina
KROK 1
Ukážem obrazovú tabuľu L19 a pripomeniem príbeh o semienku, ktoré dokáže vyrásť vo veľký strom, podobný tomu, z ktorého pochádza.
„Niektoré semienka si nájdu vhodné miesto pre svoj rast blízko svojej materskej rastliny. Iné semená môžu cestovať na veľké vzdialenosti po celom svete a rozšíriť svoju rodinu v iných krajinách, dokonca aj na iných kontinentoch. Ako však môže semienko prejsť takú dlhú cestu a prečo by to robilo?“
„Niektoré semienka si nájdu vhodné miesto pre svoj rast blízko svojej materskej rastliny. Iné semená môžu cestovať na veľké vzdialenosti po celom svete a rozšíriť svoju rodinu v iných krajinách, dokonca aj na iných kontinentoch. Ako však môže semienko prejsť takú dlhú cestu a prečo by to robilo?“
KROK 2
KROK 3
Ukážem obrazovú tabuľu L20. Ukážem na sopku.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú rozptýlené v okolí materskej rastliny pomocou gravitácie alebo vymrštením z prasknutého plodu. Ide o najjednoduchšiu formu rozptýlenia semien. Semená iba spadajú z rastliny a pristávajú v pôde pod ňou (napríklad nechtík), prípadne sú vymrštené do blízkeho okolia (napríklad hrach, netýkavka, orgován). Takéto rastliny nazývame autochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú rozptýlené v okolí materskej rastliny pomocou gravitácie alebo vymrštením z prasknutého plodu. Ide o najjednoduchšiu formu rozptýlenia semien. Semená iba spadajú z rastliny a pristávajú v pôde pod ňou (napríklad nechtík), prípadne sú vymrštené do blízkeho okolia (napríklad hrach, netýkavka, orgován). Takéto rastliny nazývame autochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
KROK 4
Ukážem na obrázok lietadla.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú roznášané na povrchu tiel živočíchov, napríklad plod lopúcha, alebo sú súčasťou potravy živočíchov, napríklad jarabina a po okolí sú rozšírené trusom. Takéto rastliny nazývame zoochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú roznášané na povrchu tiel živočíchov, napríklad plod lopúcha, alebo sú súčasťou potravy živočíchov, napríklad jarabina a po okolí sú rozšírené trusom. Takéto rastliny nazývame zoochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
KROK 5
Ukážem na obrázok parašutistov.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú rozširované prúdom vzduchu. Niektoré plody a semená rozširuje po okolí vietor. Takéto plody alebo semená sú veľmi ľahké, môžu mať krídelká alebo chĺpky (páperie), ktoré im slúžia na vznášanie (napríklad plod javora, púpavy, podbeľu). Takéto rastliny nazývame anemochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú rozširované prúdom vzduchu. Niektoré plody a semená rozširuje po okolí vietor. Takéto plody alebo semená sú veľmi ľahké, môžu mať krídelká alebo chĺpky (páperie), ktoré im slúžia na vznášanie (napríklad plod javora, púpavy, podbeľu). Takéto rastliny nazývame anemochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
KROK 6
Ukážem na obrázok člnu.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú rozširované pomocou vody. Vodou sa rozširujú plody a semená rastlín, ktoré rastú na brehoch riek a vodných tokov. Plávajú vo vode aj mnoho kilometrov, kým sa nevyplavia na breh, napríklad plod kokosovníka. Takéto rastliny nazývame hydrochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, ktorých semená sú rozširované pomocou vody. Vodou sa rozširujú plody a semená rastlín, ktoré rastú na brehoch riek a vodných tokov. Plávajú vo vode aj mnoho kilometrov, kým sa nevyplavia na breh, napríklad plod kokosovníka. Takéto rastliny nazývame hydrochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
KROK 7
Ukážem na obrázok auta.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, u ktorých rozširovanie semien sa uskutočňuje pomocou činnosti človeka. Mnoho plodov a semien slúži ľuďom ako potrava, preto ich často sadia vo svojich záhradách či sadoch (napríklad rôzne druhy obilia, zemiaky, kukurica, paradajky a mnoho ďalších). Takéto rastliny nazývame antropochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
„Tento obrázok znázorňuje rastliny, u ktorých rozširovanie semien sa uskutočňuje pomocou činnosti človeka. Mnoho plodov a semien slúži ľuďom ako potrava, preto ich často sadia vo svojich záhradách či sadoch (napríklad rôzne druhy obilia, zemiaky, kukurica, paradajky a mnoho ďalších). Takéto rastliny nazývame antropochórne rastliny.“
Napíšem pojem na papierik.
KROK 8
Ukážem deťom obrázky semien a spoločne ich priraďujeme k jednotlivým spôsobom rozširovania semien.
KROK 9
Vezmem definičný materiál PLOD – ROZŠIROVANIE SEMIEN, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie rôznych druhov rastlín a ich riedenie podľa rozširovania semien.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie rôznych druhov rastlín a ich riedenie podľa rozširovania semien.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.