N1.1 RASTLINY A ŽIVOČÍCHY

N1 VZÁJOMNÉ ZÁVISLOSTI MEDZI ŽIVÝMI ORGANIZMAMI
Prvé skúmanie vzájomných závislostí živých organizmov – rozdiel získavania potravy u rastliny a živočíchov. Získavanie slovnej zásoby.
POSTUP
Potrebný materiál:
podnos; obrázky rastlín a zvierat;
papierové pásiky; písacie potreby

KROK 1
KROK 2
V závislosti od veku a predchádzajúcich skúseností môžem ísť do hĺbky.
Ukazujem obrázky a prinášam nové pojmy:
Producenti; Konzumenti; Bylinožravec; Mäsožravec; Všežravec.
.
KROK 3
Primárni konzumenti – prijímajú energiu z konzumácie producenta (napr. húsenica).

KROK 4
Sekundárni konzumenti – prijímajú energiu z konzumácie primárneho konzumenta (napr. drozd).


KROK 5
Terciárni konzumenti – prijímajú energiu z konzumácie sekundárneho konzumenta (napr. sokol).


KROK 6
Používam etymologický slovník na zadefinovanie termínov producent, konzument, primárny, sekundárny, terciárny. Vyhľadávam nové pojmy a čítam si ich etymológiu spolu s deťmi.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Prerozprávať prezentáciu.
Diskusia medzi sebou – hľadanie súvislostí s už poznaným.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.