N1.2 VZÁJOMNÉ ZÁVISLOSTI MEDZI ŽIVÝMI ORGANIZMAMI
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
N1 VZÁJOMNÉ ZÁVISLOSTI MEDZI ŽIVÝMI ORGANIZMAMI
Skúmanie vzájomných závislostí živých organizmov, rôzne formy spolunažívania. Získavanie slovnej zásoby.
Skúmanie vzájomných závislostí živých organizmov, rôzne formy spolunažívania. Získavanie slovnej zásoby.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrázky foriem spolunažívania;
papierové pásiky; písacie potreby;
vhodná literatúra
obrázky foriem spolunažívania;
papierové pásiky; písacie potreby;
vhodná literatúra
KROK 1
Ukážem deťom obrázky príkladov spolunažívania dvoch druhov organizmov.
„Toto sú príklady, ako môžu dva organizmy spolunažívať, čiže symbióza.
Poznáme rôzne druhy symbiózy.“
„Toto sú príklady, ako môžu dva organizmy spolunažívať, čiže symbióza.
Poznáme rôzne druhy symbiózy.“
KROK 2
Neutralizmus (0, 0) – Organizmy majú možnosť vzájomnej interakcie, ale nijako sa neovplyvňujú. Priestorovo ani potravinovo sa neohrozujú, neškodia si a ani si neprospievajú.
Napríklad: Ďateľ a tráva. Sojka obyčajná a hríb dubový.
Napríklad: Ďateľ a tráva. Sojka obyčajná a hríb dubový.
KROK 3
Komenzalizmus (+, 0) – Spolužitie je pre jeden druh nevyhnutné, pričom druhý druh na ňom závislý nie je, nie je však ani poškodený.
Napríklad: Hyeny žijú v blízkosti levov, levy lovia korisť, hyeny vyčkávajú, priživujú sa na zanechaných zvyškoch potravy. Brečtan využíva strom ako oporu.
Napríklad: Hyeny žijú v blízkosti levov, levy lovia korisť, hyeny vyčkávajú, priživujú sa na zanechaných zvyškoch potravy. Brečtan využíva strom ako oporu.
KROK 4
Mutualizmus (+, +) – Úzke spolužitie dvoch a viacerých druhov organizmov, organizmy sú na sebe vzájomne úplne závislé, ide o obojstranne prospešný vzťah.
Napríklad: Trvalé spojenie rias a huby v lišajníkoch, hľúzkovité baktérie na koreňoch bôbovitých rastlín, včela a kvet.
Napríklad: Trvalé spojenie rias a huby v lišajníkoch, hľúzkovité baktérie na koreňoch bôbovitých rastlín, včela a kvet.
KROK 5
Amenzalizmus (-, 0) – Jedna populácia vytvára chemické látky, ktoré negatívne ovplyvňujú populáciu druhú – brzdia jej rast, obmedzujú rozmnožovanie. Populácia vylučujúca chemické látky tak získava priestor, ochraňuje si potravinové zdroje.
Napríklad: Agát a orech verzus iné rastliny. Mikroorganizmy produkujúce antibiotiká.
Napríklad: Agát a orech verzus iné rastliny. Mikroorganizmy produkujúce antibiotiká.
KROK 6
Kompetícia alebo konkurencia (-, -) – Populácie sa navzájom obmedzujú, vzájomne súťažia o potravu, priestor, úkryt, hniezdne dutiny, prístup k svetlu, vode a podobne. Nedostatok živín pre oba druhy vedie k zníženiu hustoty oboch populácií, alebo jedna populácia vytlačí druhú.
Napríklad: Značenie teritória močom.
Napríklad: Značenie teritória močom.
KROK 7
Predácia (+, -) – Ide o vzťah dravca (predátora) a jeho koristi. Populácia dravca je menšia ako populácia koristi. Obe sú na sebe závislé: ak sa vyhubí predátor, dochádza k premnoženiu koristi, ktorá môže spôsobovať veľké škody (zničenie prostredia, nedostatok potravy).
Napríklad: Jastrab – zajac, pavúk – mucha.
Napríklad: Jastrab – zajac, pavúk – mucha.
KROK 8
Parazitizmus (+, -) – Jeden organizmus (parazit) žije na úkor druhého (hostiteľ), odoberá mu živiny. Populácia parazitov je zvyčajne väčšia ako populácia hostiteľa.
Napríklad: Imelo a stromy, komár a človek.
Napríklad: Imelo a stromy, komár a človek.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s obrázkami, vyhľadávanie ďalších príkladov spoznaných symbióz, študovanie jednotlivých foriem symbióz do hĺbky. Spolunažívanie človeka so živou a neživou prírodou.
Práca s etymologickým slovníkom.
Tvorba knižiek.
Práca s etymologickým slovníkom.
Tvorba knižiek.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.