Q.3 ČASOVÁ OS RUKY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
Q. DEJINY ĽUDSTVA
Získanie predstavy o období v dejinách ľudstva, o ktorom nemáme žiadne písomné záznamy a o vývoji ľudskej tvorivosti.
Získanie predstavy o období v dejinách ľudstva, o ktorom nemáme žiadne písomné záznamy a o vývoji ľudskej tvorivosti.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
červená látková časová os so zlatým ukončením a zlatou rukou v strede;
konkrétne predmety: pästný klin, kostená ihla, soška Venuše a mamuta, koráliky a ozdoby z mušlí, olejová lampa, kovové predmety a podobne.
červená látková časová os so zlatým ukončením a zlatou rukou v strede;
konkrétne predmety: pästný klin, kostená ihla, soška Venuše a mamuta, koráliky a ozdoby z mušlí, olejová lampa, kovové predmety a podobne.
KROK 1
Pozvem deti k prezentácii. Nadviažem na záver Príbehu príchodu človeka.
„Toto červené pásmo predstavuje tú poslednú červenú časť z čierneho pásma. Počas tohto obdobia žilo na našej planéte veľa ľudí. My však vieme o nich len málo. Ale máme vykopávky, podľa ktorých vieme niečo zistiť.
Teraz si predstavme, že tu sa končí jedno obdobie a začína obdobie človeka na Zemi.“
„Toto červené pásmo predstavuje tú poslednú červenú časť z čierneho pásma. Počas tohto obdobia žilo na našej planéte veľa ľudí. My však vieme o nich len málo. Ale máme vykopávky, podľa ktorých vieme niečo zistiť.
Teraz si predstavme, že tu sa končí jedno obdobie a začína obdobie človeka na Zemi.“
KROK 2
KROK 3
„Červená časová os človeka je však prázdna, pretože si môžeme iba predstavovať, ako títo prví ľudia žili, ako mysleli, milovali a pracovali svojimi rukami.“
Odvíjam časovú os až po ruku.
„Pozrite sa, toto je ten úžasný dar, ktorý umožňoval ľudskej bytosti používať svoju myseľ! Vďaka tomu, že ľudská bytosť nemusela pri pohybe používať ruky, mohla ich využívať na uskutočnenie čohokoľvek, na čo jej myseľ dokázala myslieť!“
Odvíjam časovú os až po ruku.
„Pozrite sa, toto je ten úžasný dar, ktorý umožňoval ľudskej bytosti používať svoju myseľ! Vďaka tomu, že ľudská bytosť nemusela pri pohybe používať ruky, mohla ich využívať na uskutočnenie čohokoľvek, na čo jej myseľ dokázala myslieť!“
KROK 4
KROK 5
Vyložím pästný klin a podržím ho v ruke.
„Tento kameň dokázali ľudia upraviť tak, aby mal ostré hrany a dokázali ním rezať a opracovávať kožu! To bol jeden z prvých veľkých ľudských vynálezov. Výrobu tohto nástroja museli najskôr premyslieť. Aký kameň je na také niečo vhodný? Akým nástrojom opracovať pevný tvrdý kameň? A samozrejme skúšali a skúšali, kým na toto všetko prišli.“
„Tento kameň dokázali ľudia upraviť tak, aby mal ostré hrany a dokázali ním rezať a opracovávať kožu! To bol jeden z prvých veľkých ľudských vynálezov. Výrobu tohto nástroja museli najskôr premyslieť. Aký kameň je na také niečo vhodný? Akým nástrojom opracovať pevný tvrdý kameň? A samozrejme skúšali a skúšali, kým na toto všetko prišli.“
KROK 6
KROK 7
Vykladám niektoré predmety a rozprávam o nich.
„Tu máme znázornené vykopávky, ktoré ľudia našli a vďaka ktorých si vieme predstaviť, ako ľudia kedysi žili. Mám tu nejaké kamenné hroty šípov a oštepov, kostené ihly. Mám tu aj doklady o tom, že ľudia premýšľali a tvorili veci, ktoré boli prejavom ich duševných potrieb – napríklad táto Venuša bolia vytvorená z hliny. Našla sa na Morave s otlačkom prsta dieťaťa. Alebo táto soška mamuta.“
„Tu máme znázornené vykopávky, ktoré ľudia našli a vďaka ktorých si vieme predstaviť, ako ľudia kedysi žili. Mám tu nejaké kamenné hroty šípov a oštepov, kostené ihly. Mám tu aj doklady o tom, že ľudia premýšľali a tvorili veci, ktoré boli prejavom ich duševných potrieb – napríklad táto Venuša bolia vytvorená z hliny. Našla sa na Morave s otlačkom prsta dieťaťa. Alebo táto soška mamuta.“
KROK 8
„Ako čas bežal, ľudia vytvorili mnoho ďalších vecí. Ďalej tu máme náhrdelník z mušlí a koráliky. Kelti vyrábali koráliky zo skla. Ľudia sa skrášľovali. Máme tu aj olejovú lampu, ktorú ľudia používali na svietenie. A tu už máme kov a kovové predmety.“
Nakoniec rozviniem celú časovú os. Ukážem na zlatý pásik na konci.
„Čo je to tu označené? Musí to byť významná udalosť v dlhom príbehu ľudskej bytosti.“
Nakoniec rozviniem celú časovú os. Ukážem na zlatý pásik na konci.
„Čo je to tu označené? Musí to byť významná udalosť v dlhom príbehu ľudskej bytosti.“
KROK 9
POZNÁMKY
Časová os ruky nám pomáha predstaviť si nesmierne dlhé obdobie v dejinách ľudstva, o ktorom nemáme žiadne písomné záznamy, iba niekoľko vykopávok.
Ocenenie vynálezu písma, vzbudenie vďačnosti za možnosť zdieľať svoje myšlienky a skúsenosti a odovzdávať ich ďalším generáciám.
Ocenenie vynálezu písma, vzbudenie vďačnosti za možnosť zdieľať svoje myšlienky a skúsenosti a odovzdávať ich ďalším generáciám.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zopakovať prezentáciu.
Nakresliť si časovú os ruky.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, vynálezmi ľudí a preskúmať ich.
Pripravené knihy k nahliadnutiu a ďalšiemu bádaniu.
Nakresliť si časovú os ruky.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, vynálezmi ľudí a preskúmať ich.
Pripravené knihy k nahliadnutiu a ďalšiemu bádaniu.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.