P.4 KRÁTKA FAREBNÁ STUHA

P. KONCEPT LINEÁRNEHO MERANIA ČASU
Podrobné skúmanie jednotlivých úsekov v dejinách.
POSTUP
KROK 1
Krátka farebná stuha znázorňuje obdobie posledných 535 miliónov rokov (posledných 5,35 m čierneho pásma) a sústreďuje sa na rôznorodosť života na Zemi.
Krátka farebná stuha je napojená na druhý veľký príbeh a pomáha urobiť si presnejšiu predstavu o zvláštnostiach v jednotlivých vývojových obdobiach.
Krátku farebnú stuhu rozvinieme na čiernom pásme vedľa dlhej farebnej stuhy.
KROK 2
Kartičky s názvami jednotlivých období / periód: PRVOHORY (Paleozoikum) – Kambrium, Ordovik, Silúr, Devón, Karbón, Perm; DRUHOHORY (Mezozoikum) – Trias, Jura, Krieda; KENOZOIKUM – Paleogén (staršie treťohory), Neogén (mladšie treťohory), Kvartér (štvrtohory), spolu s konkrétnymi predmetmi následne priraďujeme k jednotlivých obdobiam (vždy tie najdôležitejšie pre dané obdobie).
Na kartičkách sú na jednej strane názvy jednotlivých období, na druhej strane sú významné udalosti daného obdobia a návrh symbolu, ktorý po prečítaní udalosti kladieme na čierne pásmo.
KROK 3
Kambrium
- neobyčajný rozmach morského života, tzv. „kambrická explózia“ – objavujú tvory s pancierom, či schránkou – hubky, ramenonožce, koraly, mäkkýše, ostnatokožce a článkonožce – hubka
- trilobity (článkonožce) sú dominantnou formou života – trilobit
- začínajú sa vyvíjať aj prvé stavovce s primitívnou chrbticou; objavujú sa ryby bez čeľustí a začínajú sa diverzifikovať – obrázok / model prvých rýb
- rastlinstvo reprezentujú morské riasy a sinice – obrázok morských rias a siníc
- náhly pokles teploty spôsobuje vymieranie
KROK 4
Ordovik
- opätovný rozmach rôznorodosti morského života – objavujú sa nové druhy trilobitov, graptolitov mäkkýšov – hlavonožec (Nautiloidea)
- na moriach sa rozprestierajú lesy morských ľalií – model / obrázok morskej ľalie
- objavujú sa ramenonožce a ostnatokožce – model hviezdovky
– objavujú sa prvé kruhoústnice – model / obrázok kruhoústnice
– objavujú sa primitívne machy, lišajníky a huby – mach
- dochádza k intenzívnemu, i keď krátkodobému zaľadneniu a nastáva jedno z najväčších hromadných vymieraní

KROK 5
Silúr
- oceány aj sladké vody začínajú dobývať nové rody, prevažne bezčeľustnatých rýb – bezčeľustnatá ryba
- predátormi morí sa stávajú obrie článkonožce – obrázok / model eurypterida
- malé cievnaté rastliny a prvé článkonožce sa snažia osídliť pevninu – mnohonôžka
- stavovce pokračujú svoj vývoj vo vode, nastáva dôležitá zmena – evolúcia čeľustí – čeľustnatá ryba
- postupné zvyšovanie rozmanitosti suchozemských rastlín – Baragwanathia
KROK 6
Devón
- v moriach sa naďalej darí bezstavovcom – amonit
- rozvoj rybovitých stavovcov – od panciernatých rýb a prvých žralokov až po kostnaté ryby – Dunklosteus
- pevninu dobývajú nové druhy rastlín – ryniorasty, plavúne, prasličky, paprade, aj prví zástupcovia nahosemenných rastlín – praslička
- rozvoj bezkrídleho hmyzu – obrázok Trigonotarbida
- prvé primitívne obojživelníky – obrázok Ichtyostega
- masívne vymieranie na konci devónu
KROK 7
Karbón
- predátormi vôd sa stávajú žraloky – žralok
- prvé tropické pralesy (stromovité prasličky, plavúne, paprade) – obrázok pralesov
- postupným hromadením rastlinnej hmoty sa tvorí rašelina a jej zuhoľnatením vznikajú veľké ložiská uhlia – uhlie
- darí sa hmyzu / článkonožcom, ktorí dorastajú do veľkých rozmerov – vážka
- objavujú sa prvé cicavcovité plazy – Ophiacodon
- vysoký obsah kyslíka v atmosfére (35 %); postupný zánik karbónskych pralesov
- klesanie teploty – Zem vstupuje do doby ľadovej – snehová vločka
KROK 8
Perm
- na vlhkejších miestach prežíva časť karbónskej flóry, v suchšom podnebí sa rozširujú ihličnany, cykasy a ginko – ginko
- objavujú sa chrobáky – chrobák
- objavujú sa nové formy kostnatých rýb, cicavcom podobné terapsidy (cicavcovité plazy) a archosaury – Dimetrodon
- dochádza k najväčším erupciám lávy na Zemi, nastáva globálne oteplenie – sopka
- nastáva najväčšie vymieranie živočíchov v histórii Zeme (zo sveta miznú trilobiti, panciernaté a akantódové ryby, niektoré druhy cicavcovitých plazov)
KROK 9
Trias
- obnova rozmanitosti druhov po permskom vymieraní – hlavonožec Ceratites
- predátormi vôd sú naďalej žraloky a rozmach zažívajú kostnaté ryby – ryba
- objavili sa prvé žaby – žaba
- zo stavovcov sa darí predovšetkým plazom – objavili sa korytnačky, krokodíly; pevninu ovládajú bylinožravé dinosaury, vo vzduchu lietajú pterosaury – krokodíl
- notosaury a ichtiosaury sa prispôsobili životu v moriach – Nothosaurus
- objavujú sa prvé cicavce, pripomínajúce dnešné piskory – Morganucodon
- ďalšie vymieranie v dôsledku výrazných zmien podnebia a pohybov kontinentov
KROK 10
Jura
- flóru tvoria ginkovité rastliny, paprade a ihličnany, benetity a cykasy; zaujímavou skupinou semenných rastlín sú kaytónie – obrázok Caytonie
- objavuje sa hmyz – ucholaky, šváby, podenky, muchy, včely, osy, mravce – mravec
- v moriach sa darí koralom, machovkám a hubkám, mäkkýšom, ostnatokožcom i ramenonožcom; predátormi sú plazovité plesiosaury a ichtiosaury – Plesiosaurus
- dinosaury, ktoré zažívajú zlatý vek – Diplodocus
- vo vzduchu lietajú pterosaury, objavujú sa pravtáky – Pterosaurus, Archaeopteryx
- pokračuje tiež vývoj drobných cicavcov – Sinoconodon
KROK 11
Krieda
- objavujú sa krytosemenné (kvitnúce) rastliny – lekno
- rozvíja opeľujúci hmyz, predovšetkým včely a čmele, motýle – včela / motýľ
- objavujú sa listnaté stromy ako figovníky a magnólie – obrázok magnólie
- morské bezstavovce zažívajú rozmach; kostnaté ryby sú v slaných i sladkých vodách; žraloky, plesiosaury a mosasaury sa rozširujú – Mosasaurus
- dinosaury dosahujú najväčšiu rôznorodosť – Tyrannosaurus
- v tieni dinosaurov žijú krokodíly, pravtáky a objavujú sa hady – had
- cicavce sa vyznačujú malými rozmermi tela; objavujú sa vačkovce – letucha
- ďalšie katastrofické vymieranie, z povrchu Zeme miznú dve tretiny všetkého života
KROK 12
Paleogén (staršie treťohory)
- prvé sa spamätávajú papradiny, objavujú sa kaktusy a palmy – kaktus
- rozvoj korálových útesov, ryby nadobúdajú pôvodnú rozmanitosť – koral
- objavujú sa prakopytníky, hlodavce, netopiere, primáty, prvé prašelmy – Eosimias
- objavujú sa veľké cicavce – slony, nosorožce, uintatérie, neskôr ťavy a kone – ťava
- v moriach sú predátormi žraloky, objavujú sa prvé veľryby – veľryba
- lesy pokrývajú väčšinu pevniny vrátane pólov – list javora
- na oddelených kontinentoch sa vyvíjajú endemické cicavce (vačkovce) – kengura
- objavujú sa prvé mačkovité šelmy a psy – obrázok / model Andrewarchusa
KROK 13
Neogén (mladšie treťohory)
- vegetácia sa začína podobať na súčasnú – obrázok s biómami
- morské ekosystémy ako dnešné; objavujú sa lamantíni, uškatci, tulene – lamantín
- faunu zastupujú psy, medvede, jelene, antilopy a ťavy, kone a gomfotérie – antilopa
- objavujú sa kačice, vrany, straky i sovy a ďalšie druhy dnešných vtákov – sova
- objavujú sa jedovaté hady, krokodíly narastajú do obrovských rozmerov – had
- vyvíjajú sa mnohé súčasné živočíchy, aj raní predkovia ľudí – Australopithecus
- nastávajú viaceré migrácie
KROK 14
Kvartér (štvrtohory)
- obdobie opakujúcich sa dôb ľadových a dôb medziľadových – snehová vločka
- flóru zastupujú machy, lišajníky, zakrpatené vŕby, brezy a dryádky (tundra), ihličnany (tajga) a rôzne druhy tráv (stepí); pri ústupe ľadovcov sa darí lesom – list brezy, tráva
- faunu reprezentujú megacicavce – mamuty, nosorožce, soby, pižmone a bizóny; ďalej líšky, zajace, lesné slony, hrochy, daniele, diviaky a tiež kone, zubry, jelene a vlci; na konci obdobia hynú veľké cicavce – mamut, jeleň, zajac
- evolúcia rodu Homo a vývoj ľudskej spoločnosti – modely prvých ľudí
POZNÁMKY
Konkrétne predmety — rastliny a zvieratá (obrázky alebo pravé či zmenšené modely) môžeme priraďovať k vývojovým obdobiam, kedy sa objavili, alebo kedy zaznamenali svoj najväčší rozmach. Nejde tu o úplne exaktné priradenie k presnému veku, skôr sa zameriavame na vývojový sled (napríklad: prvé zviera na súši – obojživelník, hneď po nich plazy, ...).
Jednotlivé úseky sú farebne zosúladené s farbami na dlhej farebnej stuhe, aby sa dopĺňali. Práca s krátkou farebnou stuhou predstavuje krok ku detailom, pretože „vyberieme” jednu časť „celku” a tú skúmame.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Deti stuhu odvíjajú, priraďujú predmety.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, skúmať výseky z dejín Zeme.
Je potrebné dať deťom k dispozícii k nahliadnutiu a ďalšiemu bádaniu vhodnú literatúru primeranú úrovni detských čitateľov a tabuľky (v krabici so stuhou).