TÉMY KOZMICKEJ VÝCHOVY



A. PRÍBEH VESMÍRU – EXPERIMENTY
Táto oblasť kozmickej výchovy ponúka sprievodné experimenty k prvému veľkému príbehu. Príbeh približuje deťom dobu spred viac ako trinásť miliárd rokov, ktorá je dobou vzniku a ranného vývoja vesmíru, až po dobu vzniku a formovania našej planéty Zem. Súčasťou rozprávania príbehu je prezentácia predkladaných špecifických impresionistických experimentov, ktoré podnecujú detskú predstavivosť.B. SKÚMANIE VLASTNOSTÍ HMOTY
Hmota je všetko, čo vidíme okolo nás, dokonca aj to, čo nevidíme. Vzduch okolo nás, voda, naše telo, hviezdy a planéty – to všetko pozostáva z hmoty. Hmota sa skladá z drobných častíc, ktoré nazývame atómy. Tie sa často spájajú a vytvárajú skupiny atómov, ktoré nazývame molekuly. Podľa usporiadania a vzájomného pôsobenia častíc hmoty, rozlišujeme jej rôzne skupenstvá. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: skupenstvá hmoty, zmeny skupenstva, správanie častíc hmoty, zmes, chemická reakcia.C. NAŠA SLNEČNÁ SÚSTAVA
Naša slnečná sústava je domovom Zeme a siedmich ďalších planét. Každá planéta sa otáča okolo vlastnej osi a zároveň obieha okolo Slnka. Každá planéta má jedinečné vlastnosti a charakteristiky, ktoré ju odlišujú od ostatných. Slnko, jedna z miliárd hviezd nachádzajúcich sa vo vesmíre, tvorí centrum slnečnej sústavy. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: objekty slnečnej sústavy, názvy planét a ich etymológia, vzdialenosť planét od Slnka, otáčavé pohyby planét, relatívna veľkosť Zeme k Slnku, súhvezdia.


D. GRAVITÁCIA A TIAŽ
Na všetky telesá vo vesmíre pôsobí gravitačná sila. Je to príťažlivá sila, ktorú na Zemi pociťujeme najviac. Púta nás pevne k Zemi a drží pohromade aj všetky planéty, ktoré pod jej vplyvom obiehajú okolo hviezd. Tiaž je sila spôsobovaná gravitáciou. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: magnetizmus – príťažlivá sila medzi telesami bez dotyku, gravitačná sila a jej dôsledky, práca s rovnoramennými váhami, zmena pevného telesa na tvárne použitím veľkej sily, zoradenie telies pôsobením tiaže.E. STAVBA ZEME
Zemský povrch je časťou našej planéty, s ktorou sme každý deň v kontakte a vzájomne sa ovplyvňujeme. Zem, podobne ako ostatné planéty, sa však skladá z viacerých vrstiev, z ktorých každá má charakteristické zloženie a tým aj odlišné chemické a fyzikálne vlastnosti. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: zloženie (vrstvy) Zeme, kontinenty a ich podložia, izostatické pohyby, pohyb kontinentov, tvorenie pohorí, zlomy.F. SLNKO A ZEM I. – ROTÁCIA
Rotácia Zeme okolo jej vlastnej osi ovplyvňuje dôležité aspekty nášho každodenného života, vrátane striedania dňa a noci, dostupnosti svetla a tepla, ako aj naše kalendáre. Na miestach s rozdielnou zemepisnou dĺžkou je v jednom okamihu rozdielny slnečný čas. Povrch Zeme je preto rozdelený do 24 základných časových pásiem. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: dôsledky zemskej rotácie – teplota, deň a noc, časové zóny, teplota na zemskom povrchu, úvod do svetových strán.


G. SLNKO A ZEM II – OBIEHANIE
Zem sa otáča okolo vlastnej osi a zároveň obieha okolo Slnka. Ročné obdobia však súvisia predovšetkým so sklonom našej Zeme. V priebehu roku sa v dôsledku tohto naklonenia mení miesto dopadu kolmých lúčov Slnka na našu Zem. Rozdielna intenzita slnečného žiarenia ovplyvňuje aj podnebie v jednotlivých oblastiach. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: obeh Zeme okolo Slnka: ročné obdobia, deň a noc na póloch, obratníky, podnebné oblasti.H. VPLYV VZDUCHU
Naša atmosféra obsahuje vzduch, ktorý dýchame, udržuje planétu v príjemnej teplote a chráni nás pred škodlivým žiarením. Pohyb teplého a studeného vzduchu spúšťa počasie a vodný cyklus. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: teplota vzduchu a dážď, priame a nepriame tepelné žiarenie, schopnosť atmosféry zadržiavať teplo, teplý vzduch naberá viac vody, orografický, oceánsky a tropický dážď, svetový systém vetrov, morské prúdy, erózia vetrom.I. PÔSOBENIE VODY
Voda je jedným z najdôležitejších zdrojov Zeme. Pokrýva dve tretiny zemského povrchu. Voda je tiež pod zemou a vo vzduchu. Jej pôsobenie je mnohoraké. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: pevnina a voda na zemskom povrchu, model rieky, rieky sveta, V-údolie, kaňon, erózia dažďom, pevné a mäkké horniny, jaskyne, skalné stĺpy, erózia vlnami, erózia ľadom, erózia ľadovcom, kolobeh vody.


J. ŽIVOT NA ZEMI A PODNEBIE
Podnebie v jednotlivých oblastiach Zeme je podmienené intenzitou slnečného žiarenia, povrchom, atmosférickou cirkuláciou, energetickou bilanciou systému Zem-atmosféra a ľudskými zásahmi. S podnebím súvisí rôznorodosť života v danej oblasti a tiež obývateľnosť jednotlivých území ľuďmi. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: rozšírenie vegetácie, ľudia v rôznych teplotných oblastiach.K. POLITICKÁ GEOGRAFIA
Súčasná ľudská spoločnosť je rozdelená do organizačných jednotiek, ktoré nazývame štáty. Organizácia spojených národov združuje 195 členských štátov. Každý štát má svoje hlavné mesto. Mapy zachytávajú základné črty zemského povrchu v zmenšenej forme, vrátane politického usporiadania sveta. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: mapy, štáty, hlavné mestá, slepé mapy, vytváranie modelov.L. BOTANIKA
Rastliny sú živé organizmy. Bez rastlín by sme nemohli žiť. Poskytujú nám kyslík, jedlo, liečivé látky, drevo, živice. Väčšina rastlín dokáže robiť niečo, čo zvieratá robiť nedokážu. Rastliny si môžu vytvárať vlastnú potravu v zelených častiach svojho tela. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: príbeh rastlín, potreby rastlín, časti rastliny – list, koreň, stonka, kvet, plod, semeno, klasifikácia rastlín, rastlinná bunka.


M. ZOOLÓGIA
Svet je plný rozličných druhov zvierat. Zvieratá majú niekoľko spoločných znakov, ktoré ich robia podobnými, ale majú tiež rôzne charakteristiky, ktoré ich od seba odlišujú. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: malé príbehy o zvieratách, správanie zvierat vzhľadom k ich prostrediu – mnohorakosť a evolúcia, klasifikácia živočíchov, funkcie tela stavovcov, človek – predstavenie systémov ľudského tela, živočíšna bunka.N. EKOLÓGIA A VZÁJOMNÉ ZÁVISLOSTI
Zem je domovom mnohých druhov živých organizmov. Vzťahy medzi organizmami v ich životnom prostredí skúma ekológia. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: rastliny a živočíchy, vzájomné závislosti medzi živými organizmami, ekosystémy, ľudstvo a vzájomné závislosti (čo ľudia vyrábajú a kde, koľko ľudia vyrábajú, koľko ľudia spotrebujú, porovnanie produkcie a spotreby, svetový obchod, obchodná bilancia a tok peňazí).O. DEJINY PRÍCHODU ŽIVOTA
Príbeh príchodu života nadväzuje na príbeh vesmíru a ponúka pohľad na začiatok života, od vzniku prvých živých organizmov, až po vývoj prvých ľudí. Samotný príbeh je rozprávaním o vzniku života od jednobunkovcov, cez predkov rastlín a zvierat, až po najrozmanitejšie formy života. A to najprv vo vode, potom aj na súši a vo vzduchu. O objavovaní a zanikaní druhov, ich ďalšom vývine, zmenách, obdobiach rozkvetu. Rozprávanie príbehu je sprevádzané ilustrovanou časovou osou života.


P. KONCEPT LINEÁRNEHO MERANIA ČASU
HADEAN (tvorba zemskej kôry), ARCHAIKUM (prahory), PROTEROZOIKUM (starohory), PALEOZOIKUM (prvohory), MEZOZOIKUM (druhohory), KENOZOIKUM (treťohory a štvrtohory). Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: pochopenie časového aspektu vzniku Zeme a života na Zemi, spoznanie názvov jednotlivých vývojových období, popísanie jednotlivých úsekov v dejinách.Q. DEJINY ĽUDSTVA
Približne v období pred 8 až 5 miliónmi rokmi došlo k rozštiepeniu vývojovej línie hominoidov a vetva, na konci ktorej stojí dnešný človek, prešla veľmi komplikovaným vývojovým procesom. Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: uvedomenie si postavenia človeka v stvorení, nahliadanie na ľudskú bytosť cez základné ľudské potreby a ich napĺňanie, predstava o období v dejinách ľudstva, o ktorom nemáme žiadne písomné záznamy, ľudské objavy a vynálezy.R. KONCEPT MERANIA ČASU
Táto oblasť kozmickej výchovy sa zameriava na témy: uvedenie do skúmania merania času pomocou kalendára, skúmanie rôznych kalendárov, zavedenie referenčného časového bodu, ktorým je narodenie Krista, zavedenie spôsobu rátania storočí, uvedenie do skúmania osobnej časovej osi, skúmanie dejín konkrétnych osobností, uvedenie do merania času pomocou hodín, vyrábanie vlastných časových osí.

