Prezentácie k téme
I. PÔSOBENIE VODY
KÓD A NÁZOV PREZENTÁCIE /
VZDELÁVACÍ CIEĽ
POTREBNÝ MATERIÁL
FOTOGRAFIA PRIPRAVENÉHO MATERIÁLU
I.1 PEVNINA A VODA NA ZEMSKOM POVRCHU
Cieľ: Vnímanie pevniny a vody zmyslami – vody je viac ako pevniny, v pomere 2:1.
Cieľ: Vnímanie pevniny a vody zmyslami – vody je viac ako pevniny, v pomere 2:1.
glóbus pevnina – voda
I.2 TVARY VODY A PEVNINY
Cieľ: Spoznávanie tvarov pevniny a vody. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Spoznávanie tvarov pevniny a vody. Získavanie slovnej zásoby.
Montessori materiál MŠ – nádoby k tvarom pevniny a vody;
misky; plastelína; nôž;
džbán s vodou zafarbenou namodro; utierka;
ochranný plášť
misky; plastelína; nôž;
džbán s vodou zafarbenou namodro; utierka;
ochranný plášť
I.3 MODEL RIEKY
Cieľ: Spoznávanie častí rieky a útvarov, ktoré na nej vznikli. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Spoznávanie častí rieky a útvarov, ktoré na nej vznikli. Získavanie slovnej zásoby.
model rieky; farebný piesok; krhla s vodou; veľká priehľadná nádoba;
definičný materiál; vlajočky s názvami častí rieky a útvarov
definičný materiál; vlajočky s názvami častí rieky a útvarov
I.4 RIEKY TEČÚ K ZNÍŽENINÁM
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – veľké rieky prevažne vyvierajú v pohoriach, pretekajú cez nížinné oblasti a vlievajú sa do mora (tečú zhora dolu).
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – veľké rieky prevažne vyvierajú v pohoriach, pretekajú cez nížinné oblasti a vlievajú sa do mora (tečú zhora dolu).
obrazová tabuľa I1;
slepá mapa sveta; atlas
slepá mapa sveta; atlas
I.5 RIEKY A ZRÁŽKY
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – rieky pramenia aj v oblastiach, kde je veľa zrážok.
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – rieky pramenia aj v oblastiach, kde je veľa zrážok.
I.6 RIEKY EURÓPY
Cieľ: Skúmanie riek a pohorí v Európe.
Cieľ: Skúmanie riek a pohorí v Európe.
atlas;
obrazová tabuľa I2, I3 EU
obrazová tabuľa I2, I3 EU
I.7 HLAVNÉ RIEKY NA ZEMI
Cieľ: Spoznávanie najväčších riek – väčšina riek ústi do Atlantického oceánu.
Cieľ: Spoznávanie najväčších riek – väčšina riek ústi do Atlantického oceánu.
obrazová tabuľa I4;
slepá mapa sveta; atlas
slepá mapa sveta; atlas
I.8 MESTÁ, KTORÉ VZNIKLI NA RIEKACH
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – ľudia sa zhromažďovali a usadzovali pri riekach, aby ich mohli využívať.
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – ľudia sa zhromažďovali a usadzovali pri riekach, aby ich mohli využívať.
slepá mapa Európy; fólia s pohoriami; fólia s riekami; fólia s veľkými mestami, (fólia s hranicami štátov);
atlas
atlas
I.9 RIEKY LÁMU, NESÚ SO SEBOU, UKLADAJÚ
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – rieka láme skaly, nesie ich so sebou a ukladá.
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – rieka láme skaly, nesie ich so sebou a ukladá.
I.10 V-ÚDOLIE, KAŇON
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – silný tok rieky vyhĺbi do skál údolie v tvare V.
Cieľ: Získanie poznatkov o riekach – silný tok rieky vyhĺbi do skál údolie v tvare V.
I.11 ERÓZIA DAŽĎOM – VEGETÁCIA SPOMAĽUJE ERÓZIU
Cieľ: Získanie poznatkov o tom, že vegetácia spomaľuje eróziu pôdy, spôsobenú dažďom.
Cieľ: Získanie poznatkov o tom, že vegetácia spomaľuje eróziu pôdy, spôsobenú dažďom.
podnos; sklený podnos;
piesok; krhla s vodou; trs trávy
piesok; krhla s vodou; trs trávy
I.12 PEVNÉ A MÄKKÉ HORNINY, JASKYNE, SKALNÉ STĹPY
Cieľ: Získanie poznatkov o tom, že tvrdšia hornina chráni (pred eróziou dažďom) mäkšiu horninu pod ňou.
Cieľ: Získanie poznatkov o tom, že tvrdšia hornina chráni (pred eróziou dažďom) mäkšiu horninu pod ňou.
I.13 ERÓZIA VLNAMI – POBREŽNÁ ERÓZIA
Cieľ: Získanie poznatkov o pobrežnej erózii – voda odnáša piesok a vzniká skalnaté pobrežie, vlny v pohorí vytvorili jaskyne, kamenné stĺpy a útesy.
Cieľ: Získanie poznatkov o pobrežnej erózii – voda odnáša piesok a vzniká skalnaté pobrežie, vlny v pohorí vytvorili jaskyne, kamenné stĺpy a útesy.
podnos; sklený podnos;
piesok; džbán s vodou; utierka; kamene;
ochranný plášť
piesok; džbán s vodou; utierka; kamene;
ochranný plášť
I.14 ERÓZIA ĽADOM
Cieľ: Získanie poznatkov o erózii spôsobenej ľadom – ľad sa rozpína, láme skaly.
Cieľ: Získanie poznatkov o erózii spôsobenej ľadom – ľad sa rozpína, láme skaly.
obrazová tabuľa I9, I10;
pohár alebo fľaša so šrobovacím uzáverom; džbán s vodou; utierka;
ochranný plášť
pohár alebo fľaša so šrobovacím uzáverom; džbán s vodou; utierka;
ochranný plášť
I.15 ERÓZIA ĽADOVCOM
Cieľ: Získanie poznatkov o erózii spôsobenej ľadovcom – ľadovec je veľmi ťažký, tlačí na skaly okolo seba a formuje rôzne útvary, ľadovcové údolie má tvar U.
Cieľ: Získanie poznatkov o erózii spôsobenej ľadovcom – ľadovec je veľmi ťažký, tlačí na skaly okolo seba a formuje rôzne útvary, ľadovcové údolie má tvar U.
I.16 KOLOBEH VODY
Cieľ: Uvedomenie si faktu, že množstvo vody na Zemi je už milióny rokov rovnaké, zoznámenie sa s kolobehom vody.
Cieľ: Uvedomenie si faktu, že množstvo vody na Zemi je už milióny rokov rovnaké, zoznámenie sa s kolobehom vody.
obrazová tabuľa I14, I15;
nehorľavý podnos; plynový varič; keramická mriežka; kovová konštrukcia a sklenená misa; zápalky + mištička s vodou; kadička; džbán s vodou; utierka;
ochranné okuliare, rukavice a plášť; hasiaci sprej
nehorľavý podnos; plynový varič; keramická mriežka; kovová konštrukcia a sklenená misa; zápalky + mištička s vodou; kadička; džbán s vodou; utierka;
ochranné okuliare, rukavice a plášť; hasiaci sprej