S.5 MIGRÁCIA
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
S. SKÚMANIE KULTÚR
Pochopenie hybnej sile migrácie.
Pochopenie hybnej sile migrácie.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa Q1, S1, S2, S3;
časové osi ľudskej bytosti;
papier na prekrytie; obrázky: k témam; vhodná literatúra
obrazová tabuľa Q1, S1, S2, S3;
časové osi ľudskej bytosti;
papier na prekrytie; obrázky: k témam; vhodná literatúra
KROK 1
KROK 2
Ukážem obrazovú tabuľu Q1. Rozprávam deťom o tom, že človek na to, aby mohol prežiť, potrebuje potravu. Následne rozviniem časovú os človeka a popíšem scény znázorňujúce organizovaný lov.
„Čo robili ľudia, aby mohli uloviť mamuta alebo nosorožca?”
Združovanie sa v skupinách, spolupráca skupín, sledovanie stop, objavenie zvierat, putovanie za zvieratami.
„Celé skupiny ľudí sa takto sťahovali za stádami divých zvierat.“
„Čo robili ľudia, aby mohli uloviť mamuta alebo nosorožca?”
Združovanie sa v skupinách, spolupráca skupín, sledovanie stop, objavenie zvierat, putovanie za zvieratami.
„Celé skupiny ľudí sa takto sťahovali za stádami divých zvierat.“
KROK 3
Upozorním na význam vody pre človeka. Na časovej osi ukážem chladné obdobia a popíšem ťažkosti získavania tečúcej vody v dobe ľadovej.
Sťahovanie ľudí do oblastí, kde bola tečúca voda a ich návrat zase späť, do opustených oblastí, keď ľadovec ustúpil.
Sťahovanie ľudí do oblastí, kde bola tečúca voda a ich návrat zase späť, do opustených oblastí, keď ľadovec ustúpil.
KROK 4
Ukážem a popisujem spolu s deťmi obrázok stepi a obrázok púšte, porozprávam o živote pastierov, lovcov, obchodníkov a podobne.
„Prečo ľudia v stepi migrujú? Keby ste tam žili vy, čo by ste robili?“
„Prečo ľudia v stepi migrujú? Keby ste tam žili vy, čo by ste robili?“
KROK 5
KROK 6
Vezmem obrazovú tabuľu S2. obidve dolné schémy prelepím, hornú prekryjem. Odkryjem ľavú časť schémy, popri rozprávaní papier posúvam doprava.
„Tieto kruhy sú skupiny ľudí. Každá skupina má inú farbu. Keď' sa veľmi silná skupina (ukazujem na červené kruhy) presťahuje na iné miesto, na ktorom žije iná, trochu slabšia skupina (ukazujem na zelené kruhy), táto slabšia skupina sa jednoducho presunie inam. Keď však popri tom natrafí na ďalšiu, ešte slabšiu skupinu (ukážem na žlté kruhy), tak vytlačí zase túto skupinu. A táto možno vytlačí inú skupinu.“
„Tieto kruhy sú skupiny ľudí. Každá skupina má inú farbu. Keď' sa veľmi silná skupina (ukazujem na červené kruhy) presťahuje na iné miesto, na ktorom žije iná, trochu slabšia skupina (ukazujem na zelené kruhy), táto slabšia skupina sa jednoducho presunie inam. Keď však popri tom natrafí na ďalšiu, ešte slabšiu skupinu (ukážem na žlté kruhy), tak vytlačí zase túto skupinu. A táto možno vytlačí inú skupinu.“
KROK 7
KROK 8
Na obrazovej tabuli S3 prelepím vrchnú a spodnú schému, obidve pravé časti schémy v strednej časti zakryjem) a začnem popisovať.
„Tu vidíme skupiny ľudí znázornené rôznymi farbami. Medzi skupinami sú biele miesta. Skupiny teda nežijú v tesnej blízkosti.“
Odkryjem strednú schému. „Červená skupina je dominantná, najväčšia. Priťahuje z rôznych dôvodov ostatné menšie skupiny k sebe.“
„Tu vidíme skupiny ľudí znázornené rôznymi farbami. Medzi skupinami sú biele miesta. Skupiny teda nežijú v tesnej blízkosti.“
Odkryjem strednú schému. „Červená skupina je dominantná, najväčšia. Priťahuje z rôznych dôvodov ostatné menšie skupiny k sebe.“
KROK 9
KROK 10
Na obrazovej tabuli S2 prelepím vrchnú a strednú schému, obidve pravé časti schémy v spodnej časti zakryjem a začnem popisovať.
„Tu vidíme veľkú skupinu ľudí.“
Odkryjem nasledujúcu časť schémy.
„A tu vidíme, že sa rôzne iné malé skupiny ľudí, znázornené rôznymi farbami, ktoré žili predtým v iných oblastiach, pridali do pôvodnej veľkej skupiny. Táto modrá skupina prichádza a chce žiť spolu s nimi.“
„Tu vidíme veľkú skupinu ľudí.“
Odkryjem nasledujúcu časť schémy.
„A tu vidíme, že sa rôzne iné malé skupiny ľudí, znázornené rôznymi farbami, ktoré žili predtým v iných oblastiach, pridali do pôvodnej veľkej skupiny. Táto modrá skupina prichádza a chce žiť spolu s nimi.“
KROK 11
KROK 12
KROK 13
POZNÁMKY
Existujú tri typy nomádov:
- lovci a zberači, ktorí kočujú medzi rôznymi loveckými revírmi.
- kočovní pastieri, ktorí sa so svojimi stádami pohybujú od jednej pastviny k druhej.
- potulní obchodníci, ktorých životom je cestovanie za obchodom a zákazníkmi.
- lovci a zberači, ktorí kočujú medzi rôznymi loveckými revírmi.
- kočovní pastieri, ktorí sa so svojimi stádami pohybujú od jednej pastviny k druhej.
- potulní obchodníci, ktorých životom je cestovanie za obchodom a zákazníkmi.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Rozhovor o fotkách a obrázkoch.
Skúmanie ďalších podrobností spomenutých historických udalostí.
Kreslenie obrázkov, písanie pojmov, textov, robenie časových osí.
Skúmanie ďalších podrobností spomenutých historických udalostí.
Kreslenie obrázkov, písanie pojmov, textov, robenie časových osí.