S.5 MIGRÁCIA

S. SKÚMANIE KULTÚR
Pochopenie hybnej sile migrácie.
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa Q1, S1, S2, S3;
časové osi ľudskej bytosti;
papier na prekrytie; obrázky: k témam; vhodná literatúra
KROK 1
KROK 2
Ukážem obrazovú tabuľu Q1. Rozprávam deťom o tom, že človek na to, aby mohol prežiť, potrebuje potravu. Následne rozviniem časovú os človeka a popíšem scény znázorňujúce organizovaný lov.
„Čo robili ľudia, aby mohli uloviť mamuta alebo nosorožca?”
Združovanie sa v skupinách, spolupráca skupín, sledovanie stop, objavenie zvierat, putovanie za zvieratami.
„Celé skupiny ľudí sa takto sťahovali za stádami divých zvierat.“

KROK 3
Upozorním na význam vody pre človeka. Na časovej osi ukážem chladné obdobia a popíšem ťažkosti získavania tečúcej vody v dobe ľadovej.
Sťahovanie ľudí do oblastí, kde bola tečúca voda a ich návrat zase späť, do opustených oblastí, keď ľadovec ustúpil.

KROK 4
Ukážem a popisujem spolu s deťmi obrázok stepi a obrázok púšte, porozprávam o živote pastierov, lovcov, obchodníkov a podobne.
„Prečo ľudia v stepi migrujú? Keby ste tam žili vy, čo by ste robili?“

KROK 5
KROK 6
KROK 7
KROK 8
KROK 9
KROK 10
KROK 11
KROK 12
KROK 13
POZNÁMKY
Existujú tri typy nomádov:
- lovci a zberači, ktorí kočujú medzi rôznymi loveckými revírmi.
- kočovní pastieri, ktorí sa so svojimi stádami pohybujú od jednej pastviny k druhej.
- potulní obchodníci, ktorých životom je cestovanie za obchodom a zákazníkmi.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Rozhovor o fotkách a obrázkoch.
Skúmanie ďalších podrobností spomenutých historických udalostí.
Kreslenie obrázkov, písanie pojmov, textov, robenie časových osí.