B3.1 ROZPUSTNOSŤ LÁTOK
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
B3. ZMES A ODDEĽOVANIE ZLOŽIEK ZMESI
Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: zmes, roztok, rozpúšťadlo, rozpustená látka, rozpúšťanie, rozpustnosť.
Vlastnou aktivitou a zážitkom preskúmať rozpustnosť látok. Získavanie slovnej zásoby: zmes, roztok, rozpúšťadlo, rozpustená látka, rozpúšťanie, rozpustnosť.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
podnos; stojan na skúmavky;
6 skúmaviek; v neutrálnych nádobách: cukor; soľ; modrá skalica; piesok; kriedový prášok; hypermangán;
strička s teplou vodou; lyžica; sklenená tyčinka;
ochranný plášť, okuliare a rukavice; utierka
podnos; stojan na skúmavky;
6 skúmaviek; v neutrálnych nádobách: cukor; soľ; modrá skalica; piesok; kriedový prášok; hypermangán;
strička s teplou vodou; lyžica; sklenená tyčinka;
ochranný plášť, okuliare a rukavice; utierka
KROK 1
Ukážem na stričku s teplou vodou.
„Mám tu niekoľko častíc kvapalnej látky, ktoré nalejem do skúmaviek.“
Nalejem cca 2 cm3 vody do každej skúmavky.
„Mám tu niekoľko častíc kvapalnej látky, ktoré nalejem do skúmaviek.“
Nalejem cca 2 cm3 vody do každej skúmavky.
KROK 2
Ukážem na neutrálnu nádobu s cukrom.
„Tu mám častice tuhej látky, sú bielej farby. Majú sa navzájom rady?“
Naberiem cukor a nasypem ho do skúmavky s vodou. Častice sa usadia na dne. Zamiešam obsah skúmavky. Malé častice zmiznú.
„Majú sa navzájom rady.“
„Tu mám častice tuhej látky, sú bielej farby. Majú sa navzájom rady?“
Naberiem cukor a nasypem ho do skúmavky s vodou. Častice sa usadia na dne. Zamiešam obsah skúmavky. Malé častice zmiznú.
„Majú sa navzájom rady.“
KROK 3
Ukážem na neutrálnu nádobu so soľou.
„Tu mám ďalšie biele častice tuhej látky.“
Naberiem soľ a nasypem ju do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Uvidíme, či sa aj tieto častice tuhej látky budú mať rady s časticami kvapalnej látky. Biele častice tuhej látky sa rozpustili. Častice sa teda majú navzájom rady. Vytvorili rovnorodú priehľadnú kvapalinu.“
„Tu mám ďalšie biele častice tuhej látky.“
Naberiem soľ a nasypem ju do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Uvidíme, či sa aj tieto častice tuhej látky budú mať rady s časticami kvapalnej látky. Biele častice tuhej látky sa rozpustili. Častice sa teda majú navzájom rady. Vytvorili rovnorodú priehľadnú kvapalinu.“
KROK 4
Ukážem na neutrálnu nádobu s modrou skalicou.
„Tu mám modré častice tuhej látky“.
Naberiem modrú skalicu a nasypem ju do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Modré častice sa usadili najskôr na dne, ale keď ich zamiešam, zafarbí sa kvapalina na modro. Nevidím síce už viac modré častice tuhej látky, ale viem, že tam sú. Záver? Majú sa rady.“.
„Tu mám modré častice tuhej látky“.
Naberiem modrú skalicu a nasypem ju do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Modré častice sa usadili najskôr na dne, ale keď ich zamiešam, zafarbí sa kvapalina na modro. Nevidím síce už viac modré častice tuhej látky, ale viem, že tam sú. Záver? Majú sa rady.“.
KROK 5
Ukážem na neutrálnu nádobu s pieskom.
„Tu mám hnedé častice tuhej látky.“
Naberiem piesok a nasypem ho do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Keď ich zamiešam s časticami kvapalnej látky, stúpajú hnedé častice hore. Potom sa ale znovu usadia. Tie sa teda nemajú navzájom rady.“
„Tu mám hnedé častice tuhej látky.“
Naberiem piesok a nasypem ho do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Keď ich zamiešam s časticami kvapalnej látky, stúpajú hnedé častice hore. Potom sa ale znovu usadia. Tie sa teda nemajú navzájom rady.“
KROK 6
Ukážem na neutrálnu nádobu s kriedovým práškom.
„Tu mám opäť biele častice tuhej látky.“
Naberiem kriedový prášok a nasypem ho do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„To je zaujímavé. Najskôr to bola jedna rovnorodá kvapalina, biela. Ale teraz sa usádzajú malé biele častice znova na dne. Tak sa nemajú rady tak skutočne, naozaj.“
„Tu mám opäť biele častice tuhej látky.“
Naberiem kriedový prášok a nasypem ho do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„To je zaujímavé. Najskôr to bola jedna rovnorodá kvapalina, biela. Ale teraz sa usádzajú malé biele častice znova na dne. Tak sa nemajú rady tak skutočne, naozaj.“
KROK 7
Ukážem na neutrálnu nádobu s hypermangánom.
„Tu mám fialové častice tuhej látky.“
Naberiem zopár kryštálov hypermangánu a nasypem ho do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Fialové častice pri klesaní za sebou zanechávajú farebné stopy. Teda sa majú tak veľmi rady, že sa ihneď spájajú.“
„Tu mám fialové častice tuhej látky.“
Naberiem zopár kryštálov hypermangánu a nasypem ho do skúmavky s vodou. Zamiešam.
„Fialové častice pri klesaní za sebou zanechávajú farebné stopy. Teda sa majú tak veľmi rady, že sa ihneď spájajú.“
KROK 8
Spoločne pozorujeme roztoky v skúmavkách.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
POZNÁMKY
Pri opakovanej prezentácii:
„Toto je roztok. Rozpustná látka je cukor, rozpúšťadlo je voda. Máme tu cukrový roztok.“
„Toto je roztok. Rozpúšťadlo je voda, rozpustná látka je soľ. Slaný roztok.“
„Tu máme vodu s modrou skalicou. Modrá skalica, to je síran meďnatý. Našli by sme v ňom síru a meď. Síran meďnatý je toxická látka. Aj tu sme vytvorili roztok. Roztok modrej skalice. Častice modrej skalice sa rozpustili, ale farebný roztok je priehľadný.“
„Tu máme vodu s pieskom. Tento piesok sa vo vode už nerozpustí. Častice sa navzájom nemajú rady. Piesok tvorí na dne usadeninu pevnej látky.“
„Tu máme vodu s kriedovým práškom. Kriedový prášok je uhličitan vápenatý. Tento kriedový prášok sa vo vode už nerozpustí. Častice sa navzájom nemajú rady. Kriedový prášok tvorí na dne usadeninu pevnej látky.“
„Tu máme vodu s hypermangánom, nazývaným aj manganistan draselný. Ide okamžite o roztok. Tie sa teda majú veľmi rady.“
Odborné názvy napíšem na kartičky a priraďujem ich k jednotlivým látkam (roztok, rozpustná látka, rozpúšťadlo, usadenina).
„Toto je roztok. Rozpustná látka je cukor, rozpúšťadlo je voda. Máme tu cukrový roztok.“
„Toto je roztok. Rozpúšťadlo je voda, rozpustná látka je soľ. Slaný roztok.“
„Tu máme vodu s modrou skalicou. Modrá skalica, to je síran meďnatý. Našli by sme v ňom síru a meď. Síran meďnatý je toxická látka. Aj tu sme vytvorili roztok. Roztok modrej skalice. Častice modrej skalice sa rozpustili, ale farebný roztok je priehľadný.“
„Tu máme vodu s pieskom. Tento piesok sa vo vode už nerozpustí. Častice sa navzájom nemajú rady. Piesok tvorí na dne usadeninu pevnej látky.“
„Tu máme vodu s kriedovým práškom. Kriedový prášok je uhličitan vápenatý. Tento kriedový prášok sa vo vode už nerozpustí. Častice sa navzájom nemajú rady. Kriedový prášok tvorí na dne usadeninu pevnej látky.“
„Tu máme vodu s hypermangánom, nazývaným aj manganistan draselný. Ide okamžite o roztok. Tie sa teda majú veľmi rady.“
Odborné názvy napíšem na kartičky a priraďujem ich k jednotlivým látkam (roztok, rozpustná látka, rozpúšťadlo, usadenina).
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.