F.8 UVEDENIE GEOGRAFICKEJ SIETE

SLNKO A ZEM I – ROTÁCIA
Orientácia v priestore, zakreslenie geografickej siete. Získavanie slovnej zásoby: zemepisná šírka, rovník, rovnobežky, zemepisná dĺžka, nultý poludník, poludníky.
POSTUP
Potrebný materiál:
glóbus; baterka; špajdľa;
celá polystyrénová guľa;
2 ks delená polystyrénová guľa;
gumičky; špendlíky; uhlomer
KROK 1
KROK 2
KROK 3
Zhasneme svetlo v miestnosti a zapneme baterku, ktorú posvietime na špajdľu umiestnenú pred glóbusom. Pozorujeme tieň od severného pólu k južnému.
„Takto označujeme stupne zemepisnej dĺžky.“

KROK 4
Následne pozorujeme horizontálny tieň.
„Takto označujeme stupne zemepisnej šírky.“

KROK 5
Vezmeme polystyrénovú guľu a natiahne horizontálne cez ňu gumičku a označíme špeciálnu rovnobežku – nultý stupeň zemepisnej šírky – rovník, ktorý rozdeľuje Zem na dve pologule – severnú a južnú.
„Tento špeciálny nultý stupeň zemepisnej šírky je rovník. Rozdeľuje Zem na dve pologule – na severnú a južnú pologuľu.“

KROK 6
Vezmeme glóbus, ukážeme rovnobežky a predvedieme, že sa nikdy nestretnú, lebo sú to rovnobežné čiary.
Položím prsty na jednu rovnobežku na severnej a jednu na južnej pologuli a točím glóbus.
„Prsty sa nikdy nestretnú, sú to rovnobežné čiary.“
Napíšem na pásik papiera „rovnobežka, rovník“.


KROK 7
Následne vezmeme opäť polystyrénovú guľu, dve rôzne farebné polovice rozstrihnutých gumičiek, ktoré pomocou špendlíkov pripevníme od jedného pólu ku druhému.
„Stupeň dĺžky sa meria od jedného pólu k druhému.“
Tieto čiary nazývame poludníky. Tiež rozdeľujú Zem na dve polovice. Všetky poludníky to dokážu, ak sú takto spojené."

Ukážeme na dve polovice gumičiek.
„Nie je teda žiaden z nich výnimočný.“

KROK 8
KROK 9
KROK 10
„Ak chceme odmerať uhlomerom rovnobežky, musíme Zem rozrezať.“
Vezmem polystyrénovú guľu rozdelenú pozdĺž poludníkov. Priložím uhlomer a zakreslím rovník. Odtiaľ značím 20° na obe strany. Môžeme natiahnuť okolo pologule gumičku a zaznačiť stupne zemepisnej šírky.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.