G.4 ZMENY DĹŽKY DŇA

G. SLNKO A ZEM II – OBIEHANIE
Sledovanie meniacej sa dĺžky dňa a noci na jednom mieste v priebehu roka.
POSTUP
Potrebný materiál:
lampa; polystyrénová guľa na ihlici; elipsa z kartónu / flísu; šípka pre smer obehu Zeme; kartičky ročných období; šípky pre ekvinokcia a slnovraty;
červený pripináčik; miska
KROK 1
Rozložím Slnko, šípky a kartičky na elipsu.
„Vieme, že Bratislava leží na 48° severnej zemepisnej šírky.“
Približne zapichnem pripináčik. Miestnosť zatemním.

KROK 2
Začnem na pozícii, kde sa nachádza Zem počas jarnej rovnodennosti.
Otáčam Zem 1x okolo svojej osi a „meriam“ dĺžky dňa a noci:
„Deň, deň, deň, deň, noc, noc, noc, noc. Zdá sa, že dĺžka dňa a noci je rovnaká.“

KROK 3
Putujem so Zemou k pozícii letného slnovratu.
Otáčam Zem 1x okolo svojej osi a „meriam“ dĺžky dňa a noci:
„Deň, deň, deň, deň, noc, noc. Deň je oveľa dlhší než noc.“

KROK 4
Putujem so Zemou k pozícii jesennej rovnodennosti.
Otáčam Zem 1x okolo svojej osi a „meriam“ dĺžky dňa a noci:
„Deň, deň, deň, deň, noc, noc, noc, noc. Zdá sa, že dĺžka dňa a noci je rovnaká.“

KROK 5
Putujem so Zemou k pozícii zimného slnovratu.
Otáčam Zem 1x okolo svojej osi a „meriam“ dĺžky dňa a noci:
„Deň, deň, noc, noc, noc, noc. Deň je tu oveľa kratší než noc.“

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.