G.5 OBRATNÍKY

G. SLNKO A ZEM II – OBIEHANIE
Získanie poznatkov o obratníkoch (severný, južný) – špeciálnych rovnobežkách. Obratník spája miesta na Zemi, na ktorých počas slnovratu dopadá poludňajší lúč kolmo na zemský povrch.
POSTUP
Potrebný materiál:
lampa; polystyrénová guľa s rovníkom; ihlica; pripináčik; gumička / stuha;
miska; fixka; elipsa z kartónu / flísu; šípka pre smer obehu; kartičky: ročné obdobia, slnovraty, rovnodennosti; šablóna so slnečnými lúčmi
KROK 1
Rozložím Slnko, šípky a kartičky na elipsu.
Zastrčím pripináčik na polystyrénovú guľu znázorňujúcu Zem, v mieste bydliska. Rovník vyznačím pomocou gumičky. Ukážem šablónu s lúčmi a popíšem ju.
„Červený lúč je kolmý poludňajší lúč. Vieme, že to sú najhorúcejšie slnečné lúče.“

KROK 2
KROK 3
KROK 4
Fixkou nakreslím obratník tak, že otáčam Zemou. Napíšem pojem na kartičku.

KROK 5
KROK 6
KROK 7
Fixkou nakreslím obratník tak, že otáčam Zemou. Napíšem pojem na kartičku.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.