H.17 GLOBÁLNE ZMENY VETROV A DAŽĎOV VZHĽADOM NA ROČNÉ OBDOBIA

H. VPLYV VZDUCHU
Prepojenie získaných poznatkov na popísanie globálnych zmien vetrov a dažďov vzhľadom na ročné obdobia.
POSTUP
KROK 1
KROK 2
Ukážem Slnko a severný obratník na nákrese H14.
„Keďže je Slnko pri severnom obratníku, na severnej pologuli je leto. Tu môžete vidieť horúce oblasti v tomto období.“
Prechádzam prstom po tabuli vodorovným smerom zľava doprava.
„Veľmi horúco, horúco, chladno, a znova horúco. Aj v tejto zóne sú okrem teplých aj studené oblasti. Teplota teda nezávisí len od geografickej šírky. Od čoho ešte?“
Prídeme na to, že sú to Himaláje, kde je zima kvôli ich vysokej nadmorskej výške.

KROK 3
KROK 4
KROK 5
KROK 6
Ukážem a popíšem nákresy H17 a H18, ktoré znázorňujú, ako zmeny teplôt počas roka menia smer globálnych (stálych) vetrov.
Vietor prináša vodu do rôznych oblastí Zeme, pretože teplý vietor môže nabrať veľa vody a tým sa menia oblasti častých zrážok v rôznych ročných obdobiach.

KROK 7
KROK 8
KROK 9
KROK 10
KROK 11
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.