H.13 DEFLEXIA A CORIOLISOVA SILA

H. VPLYV VZDUCHU
Zmyslový vnem a získanie poznania, že smer prúdenia vetrov je stočený v dôsledku otáčania Zeme.
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa H11;
gramofón; podnos; plastelína; mištička; tvrdý papier;
červená a čierna fixka
KROK 1
KROK 2
Hovorím a kreslím na tabuľu / flipchart.
„Videli sme, že vzduch z oblasti vysokého tlaku vzduchu prúdi rovno do oblasti nízkeho tlaku vzduchu.“
Nakreslím rovné čiary od obratníkov k rovníku a od obratníkov k polárnym kružniciam na severnej aj na južnej pologuli. Polárnu bunku nezakresľujem.

KROK 3
KROK 4
Vezmem list papiera, nakreslím dva body.
„Pozrite. Teraz budem kresliť rovnú čiaru od jedného bodu k druhému.“
Kreslím rovnú čiaru, pritom potiahnem papier zo západu na východ. Čiara bude zatočená v smere na západ. Ukážem znova obrazovú tabuľu 26A.
„Toto vysvetľuje, prečo sú vetry medzi obratníkmi a rovníkom odklonené smerom na západ. Ale prečo sú vetry medzi obratníkmi a polárnym kruhom odklonené smerom na východ?“

KROK 5
KROK 6
KROK 7
Zoberiem nákres H11 a ukážem na obratník.
„Tu si ty. Keď sa koberček bude pohybovať pomaly, potom môžeš putovať rovnakým smerom.“
Ukážem medzi obratník a polárnu kružnicu.

KROK 8
Ukážem opäť na obratník.
„Tu si ty. Keď sa koberček bude pohybovať celkom rýchlo, potom poletíš opačným smerom.“
Ukážem na oblasť medzi obratníkom na rovníkom.

KROK 9
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.