J.1 ROZŠÍRENIE VEGETÁCIE
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
J. ŽIVOT NA ZEMI A PODNEBIE
Spoznávanie vegetačných zón / suchozemských biómov Zeme.
Spoznávanie vegetačných zón / suchozemských biómov Zeme.
FOTO
POSTUP
KROK 1
KROK 2
Popíšem obrazovú tabuľu J1.
„Na tejto mape sú zobrazené základné suchozemské biómy. Suchozemské biómy sú charakteristické prevládajúcim typom vegetácie a tvoria takzvané vegetačné zóny. Vegetácia, ktorá je súčasťou jednotlivých oblastí, poskytuje potravu prítomným živočíchom, obohacuje vzduch kyslíkom, absorbuje oxid uhličitý a iné škodlivé plyny zo vzduchu a pomáha pri regulácii podnebia.“
Pomenujem kontinenty, farby a označenia.
„Na tejto mape sú zobrazené základné suchozemské biómy. Suchozemské biómy sú charakteristické prevládajúcim typom vegetácie a tvoria takzvané vegetačné zóny. Vegetácia, ktorá je súčasťou jednotlivých oblastí, poskytuje potravu prítomným živočíchom, obohacuje vzduch kyslíkom, absorbuje oxid uhličitý a iné škodlivé plyny zo vzduchu a pomáha pri regulácii podnebia.“
Pomenujem kontinenty, farby a označenia.
KROK 3
Ukážem na nákrese J1 oblasť tundry.
„V polárnej a subpolárnej oblasti sa nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická bezstromovým rastlinným porastom, rozľahlými močariskami a dlhodobo zmrznutou pôdou. Nazývame ju tundra.“
Ukážem obrázok tundry.
„V polárnej a subpolárnej oblasti sa nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická bezstromovým rastlinným porastom, rozľahlými močariskami a dlhodobo zmrznutou pôdou. Nazývame ju tundra.“
Ukážem obrázok tundry.
KROK 4
Ukážem na nákrese J1 oblasť tajgy.
„V severných oblastiach mierneho pásma sa nachádza rozsiahla vegetačná zóna, ktorá je charakteristická hustým porastom ihličnatých stromov, ktoré sú schopné pretrvať aj výrazne chladnú zimu. Nazývame ju tajga.“
Ukážem obrázok tajgy.
„V severných oblastiach mierneho pásma sa nachádza rozsiahla vegetačná zóna, ktorá je charakteristická hustým porastom ihličnatých stromov, ktoré sú schopné pretrvať aj výrazne chladnú zimu. Nazývame ju tajga.“
Ukážem obrázok tajgy.
KROK 5
Ukážem na nákrese J1 oblasť listnatých a zmiešaných lesov mierneho pásma.
„V oblasti mierneho pásma sa tiež nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická porastom prevažne listnatých opadavých stromov. Nazývame ju listnaté a zmiešané lesy mierneho pásma.“
Ukážem obrázok listnatých a zmiešaných lesov mierneho pásma.
„V oblasti mierneho pásma sa tiež nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická porastom prevažne listnatých opadavých stromov. Nazývame ju listnaté a zmiešané lesy mierneho pásma.“
Ukážem obrázok listnatých a zmiešaných lesov mierneho pásma.
KROK 6
Ukážem na nákrese J1 oblasť stepí.
„V oblasti mierneho pásma sa ďalej nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická trávnatým porastom. Nazývame ju step. Termín step sa najčastejšie používa pre označenie európskych trávnatých oblastí. Ázijské trávnaté oblastí sa nazývajú celiny, severoamerické trávnaté oblastí sa nazývajú prérie, pre juhoamerické trávnaté oblastí sa používa názov pampa. Maďarská step, ktorá vznikla v priebehu dejín vyklčovaním stromov, sa nazýva pusta.“
Ukážem obrázok stepi.
„V oblasti mierneho pásma sa ďalej nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická trávnatým porastom. Nazývame ju step. Termín step sa najčastejšie používa pre označenie európskych trávnatých oblastí. Ázijské trávnaté oblastí sa nazývajú celiny, severoamerické trávnaté oblastí sa nazývajú prérie, pre juhoamerické trávnaté oblastí sa používa názov pampa. Maďarská step, ktorá vznikla v priebehu dejín vyklčovaním stromov, sa nazýva pusta.“
Ukážem obrázok stepi.
KROK 7
Ukážem na nákrese J1 oblasť púští.
„V prevažne tropickom pásme vysokého tlaku sa nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická nedostatkom vodných zrážok. Nazývame ju púšť.“
Ukážem obrázok púšte.
„V prevažne tropickom pásme vysokého tlaku sa nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická nedostatkom vodných zrážok. Nazývame ju púšť.“
Ukážem obrázok púšte.
KROK 8
Ukážem na nákrese J1 oblasť saván.
„V oblasti tropického a subtropického pásma sa ďalej nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická porastom vysokých tráv a bylín, s riedko roztrúsenými drevinami. Nazývame ju savana. Pre človeka majú savany osobitný význam, pretože predstavujú životný priestor prvých ľudí (stredovýchodná oblasť Afriky)."
Ukážem obrázok savany.
„V oblasti tropického a subtropického pásma sa ďalej nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická porastom vysokých tráv a bylín, s riedko roztrúsenými drevinami. Nazývame ju savana. Pre človeka majú savany osobitný význam, pretože predstavujú životný priestor prvých ľudí (stredovýchodná oblasť Afriky)."
Ukážem obrázok savany.
KROK 9
Ukážem na nákrese J1 oblasť tropických a subtropických lesov.
„V oblasti tropického a subtropického pásma sa tiež nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická hustým porastom stromov. Nazývame ju tropické a subtropické lesy. Túto vegetačnú zónu ďalej delíme podľa vlhkosti podnebia a väčšinového druhu zastúpených stromov na tropické a subtropické vlhké listnaté lesy (známe aj ako dažďový les alebo džungľa), tropické a subtropické suché listnaté lesy a tropické a subtropické ihličnaté lesy.“
Ukážem obrázky tropických a subtropických lesov.
„V oblasti tropického a subtropického pásma sa tiež nachádza vegetačná zóna, ktorá je charakteristická hustým porastom stromov. Nazývame ju tropické a subtropické lesy. Túto vegetačnú zónu ďalej delíme podľa vlhkosti podnebia a väčšinového druhu zastúpených stromov na tropické a subtropické vlhké listnaté lesy (známe aj ako dažďový les alebo džungľa), tropické a subtropické suché listnaté lesy a tropické a subtropické ihličnaté lesy.“
Ukážem obrázky tropických a subtropických lesov.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Samostatné skúmanie jednotlivých vegetačných zón.
Vytvoriť 3D zobrazenia jednotlivých vegetačných zón.
Samostatné skúmanie jednotlivých vegetačných zón.
Vytvoriť 3D zobrazenia jednotlivých vegetačných zón.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.