K.1 PUZZLE MAPA SVETADIELOV

K. POLITICKÁ GEOGRAFIA
Uvedenie názvov svetadielov.
POSTUP
Potrebný materiál:
puzzle mapa sveta; glóbus svetadielov;
plastelína modrej farby; drevená špachtľa;
podložka na krájanie; tabuľka plexiskla

KROK 1
Predstavím glóbus.
„Toto je glóbus. Na glóbuse vždy vidíme iba časť sveta.“
Otáčam glóbusom a názorne ukazujem.

KROK 2
Zoberiem plastelínu, sformovanú do tvaru gule. Drevenou špachtľou ju rozdelím na dve polovice.
„Plastelínovú guľu som rozdelila na dve polovice. Teraz mám dve pologule.“
Roztlačím tabuľkou plexiskla plastelínovú pologuľu na placku.

KROK 3
KROK 4
Otočím glóbus tak, aby bolo vidieť druhú polovicu glóbusu a postup zopakujem.

KROK 5
Následne predstavím mapu svetadielov.
„Na tejto mape vidíme všetky svetadiely a oceány naraz.“
Následne pomocou trojstupňovej jazykovej lekcie predstavím názvy svetadielov. Pomenujem tri svetadiely na mape. Zaradím medzi ne aj Európu.
1. stupeň jazykovej lekcie: „Toto je Európa. Toto je Ázia. Toto je Afrika.“
2. stupeň jazykovej lekcie: „Ukáž mi Áziu. Ukáž mi Afriku. Ukáž mi Európu.“
3. stupeň jazykovej lekcie: „Čo je to?” Spolu s otázkou ukazujem na jednotlivé svetadiely (Európa, Ázia, Afrika).
Staršiemu dieťaťu môžem týmto spôsobom postupne predstaviť všetky názvy svetadielov.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Skúmať tvar jednotlivých svetadielov.
Obkresľovať jednotlivé svetadiely, vystrihnúť ich a vytvoriť si vlastnú mapu sveta.

POZNÁMKY
Menšiemu dieťaťu nepredstavujem príliš veľa nových prvkov naraz, ideálne je v jeden deň predstaviť tri nové pojmy.
Pri obkresľovaní jednotlivých svetadielov vedieme dieťa k tomu, aby držalo ceruzku šikmo a čo najpresnejšie skopírovalo okraj dieliku.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.