L8.1 KLASIFIKÁCIA RASTLÍN
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L8.KLASIFIKÁCIA RASTLÍN
Uvedenie veľkého prehľadu rastlín pre orientáciu dieťaťa.
Uvedenie veľkého prehľadu rastlín pre orientáciu dieťaťa.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
klasifikačné tabule;
prázdne tabule na priraďovanie kartičiek;
kartičky s obrázkami a textami;
odborná literatúra
klasifikačné tabule;
prázdne tabule na priraďovanie kartičiek;
kartičky s obrázkami a textami;
odborná literatúra
KROK 1
Vezmem klasifikačnú tabuľu s obrázkami. Ukážem na najvrchnejší obrázok a porozprávam o ríši rastlín a jej rozmanitosti.
„Rozmanitosť rastlín na Zemi je obrovská. Jej dnešná podoba je výsledkom dlhodobého vývoja, ktorým prešla naša planéta od svojho vzniku až dodnes. A hoci už poznáme milióny druhov rastlín, je to len časť celkovej rôznorodosti tejto ríše živých organizmov.“
„Rozmanitosť rastlín na Zemi je obrovská. Jej dnešná podoba je výsledkom dlhodobého vývoja, ktorým prešla naša planéta od svojho vzniku až dodnes. A hoci už poznáme milióny druhov rastlín, je to len časť celkovej rôznorodosti tejto ríše živých organizmov.“
KROK 2
Priblížim deťom, ako podobné klasifikácie vznikajú.
„Pri triedení organizmov, biológovia podľa vybraných kritérií zaraďujú organizmy do usporiadaných kategórií – taxónov. Následne sa taxonomické jednotky zoskupujú do hierarchického systému.
Hierarchická klasifikácia značne uľahčuje charakterizovanie jednotlivých druhov, pretože pri ich popise už nie je potrebné opakovane uvádzať znaky, ktoré sú obsiahnuté v charakteristikách nadradených taxónoch.“
„Pri triedení organizmov, biológovia podľa vybraných kritérií zaraďujú organizmy do usporiadaných kategórií – taxónov. Následne sa taxonomické jednotky zoskupujú do hierarchického systému.
Hierarchická klasifikácia značne uľahčuje charakterizovanie jednotlivých druhov, pretože pri ich popise už nie je potrebné opakovane uvádzať znaky, ktoré sú obsiahnuté v charakteristikách nadradených taxónoch.“
KROK 3
KROK 4
Vezmem prázdnu klasifikačnú tabuľu a kartičky k tabuli.
Postupne čítam texty a priraďujem kartičky na prázdnu tabuľu.
Plná klasifikačná tabuľa mi slúži ako vzor.
Postupne čítam texty a priraďujem kartičky na prázdnu tabuľu.
Plná klasifikačná tabuľa mi slúži ako vzor.
KROK 5
Na záver poukážem na pokračujúci vývoj systému klasifikácie živých organizmov.
„V minulosti, keď ľudia nepoznali mikroskop, bolo rozdelenie organizmov jednoduché a viac–menej jasné: čo bolo zelené a nepohybovalo sa, bolo zaraďované medzi rastliny, čo sa vedelo samo pohybovať, bolo zaraďované medzi živočíchy. „Rastliny sa delili na byliny a stromy, ďalej sa zaraďovali podľa farby kvetov a ďalších znakov, súvisiacich hlavne s ich vonkajším vzhľadom.“
„V minulosti, keď ľudia nepoznali mikroskop, bolo rozdelenie organizmov jednoduché a viac–menej jasné: čo bolo zelené a nepohybovalo sa, bolo zaraďované medzi rastliny, čo sa vedelo samo pohybovať, bolo zaraďované medzi živočíchy. „Rastliny sa delili na byliny a stromy, ďalej sa zaraďovali podľa farby kvetov a ďalších znakov, súvisiacich hlavne s ich vonkajším vzhľadom.“
KROK 6
KROK 7
2. variant práce s klasifikačnými tabuľami:
Vyberieme si konkrétnu rastlinu, ktorú sa budeme snažiť zaradiť do jednotlivých taxónov. Na klasifikačnej tabuli s obrázkami ukážem na najvrchnejší obrázok a zadefinujem, že sa jedná o rastlinu. Pomocou definícií podradených taxónov sa pokúšame rastlinu bližšie určiť a zistiť o nej bližšie informácie. Čítame a vyberáme, ktorému popisu naša rastlina zodpovedá. Posledné detaily ku skúmanej rastline nájdeme v knihách alebo na internete.
Vyberieme si konkrétnu rastlinu, ktorú sa budeme snažiť zaradiť do jednotlivých taxónov. Na klasifikačnej tabuli s obrázkami ukážem na najvrchnejší obrázok a zadefinujem, že sa jedná o rastlinu. Pomocou definícií podradených taxónov sa pokúšame rastlinu bližšie určiť a zistiť o nej bližšie informácie. Čítame a vyberáme, ktorému popisu naša rastlina zodpovedá. Posledné detaily ku skúmanej rastline nájdeme v knihách alebo na internete.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s klasifikačnými tabuľami.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie rôznych druhov rastlín a ich zaraďovanie do taxónov.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie rôznych druhov rastlín a ich zaraďovanie do taxónov.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.