M1.2 VEDOMÝ POBYT V PRÍRODE – VÝPRAVY I.
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
M1 ŽIVOČÍCHY
Oslovenie duše dieťaťa, aby sa učilo srdcom a zažívalo seba ako súčasť prírody. Zmyslové vnímanie, pozorovanie a vedecké bádanie.
Oslovenie duše dieťaťa, aby sa učilo srdcom a zažívalo seba ako súčasť prírody. Zmyslové vnímanie, pozorovanie a vedecké bádanie.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
odporúčaný zoznam vecí na výpravy: lekárnička; telefón; píšťalka; príučka prvej pomoci; vrecia na odpad; ochranné rukavice; lupa; kliešte; pinzeta; odberná nádobka / vrecúško; pravítko, zvinovací meter; fotoaparát, ďalekohľad; terénny denník; písacie potreby; vhodná literatúra
odporúčaný zoznam vecí na výpravy: lekárnička; telefón; píšťalka; príučka prvej pomoci; vrecia na odpad; ochranné rukavice; lupa; kliešte; pinzeta; odberná nádobka / vrecúško; pravítko, zvinovací meter; fotoaparát, ďalekohľad; terénny denník; písacie potreby; vhodná literatúra
KROK 1
Beriem pravidelne deti do prírody.
Dieťa zažíva seba ako súčasť prírody.
Vedomý pobyt v prírode je vedený ako vedecká expedícia, výprava, stopárstvo...
Dieťa zažíva seba ako súčasť prírody.
Vedomý pobyt v prírode je vedený ako vedecká expedícia, výprava, stopárstvo...
KROK 2
Sprevádzam deti vedomým pobytom v prírode a zapájame všetky zmysly:
Priestorové vnímanie – poloha objektov, seba a priestorová pamäť.
Vizuálne vnímanie – zrak, 3 úrovne zrakového vnímania.
Sluchové vnímanie – popis zvuku a identifikácia pôvodcu zvuku.
Čuchové vnímanie – ovoniavanie a identifikácia.
Hmatové vnímanie – deti sa dotýkajú a skúmajú prírodu skrze ruky.
Priestorové vnímanie – poloha objektov, seba a priestorová pamäť.
Vizuálne vnímanie – zrak, 3 úrovne zrakového vnímania.
Sluchové vnímanie – popis zvuku a identifikácia pôvodcu zvuku.
Čuchové vnímanie – ovoniavanie a identifikácia.
Hmatové vnímanie – deti sa dotýkajú a skúmajú prírodu skrze ruky.
KROK 3
Deti skúmajú neživú a živú prírodu.
Po zatriedení si prírody sa venujeme hlbšie a hlbšie problematike.
Neživá príroda: počasie a teplota vzduchu; rozdiely teplôt – pevnina / voda; prúdenie vzduchu – rýchlosť vetra; kolobeh vody – dážď, toky, plochy; minerály a horniny; hviezdna obloha; svetové strany, mapy, súradnice...
Po zatriedení si prírody sa venujeme hlbšie a hlbšie problematike.
Neživá príroda: počasie a teplota vzduchu; rozdiely teplôt – pevnina / voda; prúdenie vzduchu – rýchlosť vetra; kolobeh vody – dážď, toky, plochy; minerály a horniny; hviezdna obloha; svetové strany, mapy, súradnice...
KROK 4
Živá príroda: skameneliny; rastliny; živočíchy – pohybové stopy, ležoviská, ohryzové stopy, výlučky (trus), hlasové stopy, zhody, perie, srsť...
POZNÁMKY
Sprevádzajúci pedagóg prináša otázky, nie odpovede.
Deti hľadajú súvislosti jav/organizmy.
Systematické pozorovanie a vyhodnocovanie javov a prvkov.
Formulovanie hypotéz a následné overovanie ich pravdivosti.
Deti hľadajú súvislosti jav/organizmy.
Systematické pozorovanie a vyhodnocovanie javov a prvkov.
Formulovanie hypotéz a následné overovanie ich pravdivosti.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Kreslenie obrázkov.
Deti prírodu pozorujú a všímajú si súvislosti.
Teóriu prepájajú s praxou.
Odoberajú vzorky.
Detailné pozorovanie pomocou lupy.
Deti prírodu pozorujú a všímajú si súvislosti.
Teóriu prepájajú s praxou.
Odoberajú vzorky.
Detailné pozorovanie pomocou lupy.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.