N1.2 VZÁJOMNÉ ZÁVISLOSTI MEDZI ŽIVÝMI ORGANIZMAMI

N1 VZÁJOMNÉ ZÁVISLOSTI MEDZI ŽIVÝMI ORGANIZMAMI
Skúmanie vzájomných závislostí živých organizmov, rôzne formy spolunažívania. Získavanie slovnej zásoby.
POSTUP
Potrebný materiál:
obrázky foriem spolunažívania;
papierové pásiky; písacie potreby;
vhodná literatúra

KROK 1
Ukážem deťom obrázky príkladov spolunažívania dvoch druhov organizmov.

„Toto sú príklady, ako môžu dva organizmy spolunažívať, čiže symbióza.
Poznáme rôzne druhy symbiózy.“


KROK 2
Neutralizmus (0, 0) – Organizmy majú možnosť vzájomnej interakcie, ale nijako sa neovplyvňujú. Priestorovo ani potravinovo sa neohrozujú, neškodia si a ani si neprospievajú.
Napríklad: Ďateľ a tráva. Sojka obyčajná a hríb dubový.


KROK 3
Komenzalizmus (+, 0) – Spolužitie je pre jeden druh nevyhnutné, pričom druhý druh na ňom závislý nie je, nie je však ani poškodený.
Napríklad: Hyeny žijú v blízkosti levov, levy lovia korisť, hyeny vyčkávajú, priživujú sa na zanechaných zvyškoch potravy. Brečtan využíva strom ako oporu.

KROK 4
Mutualizmus (+, +) – Úzke spolužitie dvoch a viacerých druhov organizmov, organizmy sú na sebe vzájomne úplne závislé, ide o obojstranne prospešný vzťah.
Napríklad: Trvalé spojenie rias a huby v lišajníkoch, hľúzkovité baktérie na koreňoch bôbovitých rastlín, včela a kvet.

KROK 5
Amenzalizmus (-, 0) – Jedna populácia vytvára chemické látky, ktoré negatívne ovplyvňujú populáciu druhú – brzdia jej rast, obmedzujú rozmnožovanie. Populácia vylučujúca chemické látky tak získava priestor, ochraňuje si potravinové zdroje.
Napríklad: Agát a orech verzus iné rastliny. Mikroorganizmy produkujúce antibiotiká.

KROK 6
Kompetícia alebo konkurencia (-, -) – Populácie sa navzájom obmedzujú, vzájomne súťažia o potravu, priestor, úkryt, hniezdne dutiny, prístup k svetlu, vode a podobne. Nedostatok živín pre oba druhy vedie k zníženiu hustoty oboch populácií, alebo jedna populácia vytlačí druhú.
Napríklad: Značenie teritória močom.

KROK 7
Predácia (+, -) – Ide o vzťah dravca (predátora) a jeho koristi. Populácia dravca je menšia ako populácia koristi. Obe sú na sebe závislé: ak sa vyhubí predátor, dochádza k premnoženiu koristi, ktorá môže spôsobovať veľké škody (zničenie prostredia, nedostatok potravy).
Napríklad: Jastrab – zajac, pavúk – mucha.

KROK 8
Parazitizmus (+, -) – Jeden organizmus (parazit) žije na úkor druhého (hostiteľ), odoberá mu živiny. Populácia parazitov je zvyčajne väčšia ako populácia hostiteľa.
Napríklad: Imelo a stromy, komár a človek.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s obrázkami, vyhľadávanie ďalších príkladov spoznaných symbióz, študovanie jednotlivých foriem symbióz do hĺbky. Spolunažívanie človeka so živou a neživou prírodou.
Práca s etymologickým slovníkom.
Tvorba knižiek.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.