O.2 NÁSLEDNÉ PRÁCE S ČASOVOU OSOU ŽIVOTA NA ZEMI

O. DEJINY PRÍCHODU ŽIVOTA
Prehlbovanie vedomostí o konkrétnom druhu rastliny alebo živočícha.
POSTUP
Potrebný materiál:
časová os života na Zemi (plná + prázdna);
obrázky rastlín a zvierat na prikladanie; kartičky s názvami dôb (epoch Zeme); obálky na každú epochu;
závažia, ktoré pomáhajú pri odvíjaní osí;
vhodná literatúra

KROK 1
Doplnok k „plnej” časovej osi tvorí „prázdna” pracovná časová os života, na ktorej je iba pozadie bez obrázkov.
K tomu máme k dispozícii obrázky a názvy jednotlivých dôb, ktoré deti prikladajú na svoje miesta.
Na túto prácu slúži „plná” časová os ako predloha, prípadne ako kontrola.

KROK 2
Kartičky s obrázkami a názvami môžeme porozdeľovať aj podľa dôb (epoch vývinu Zeme) do jednotlivých obálok.
Počínajúc kambriom máme znázornené najdôležitejšie druhy rastlín a zvierat v poradí svojho vzniku.

KROK 3
Čiary v zjednodušenej forme znázorňujú vývoj jedného druhu z iného druhu a zároveň aj najvyšší časový bod jeho vývinu.
Deti môžu takto sledovať vývin jedného druhu alebo môžu hľadať „predkov” nejakého konkrétneho druhu.

POZNÁMKY
Je potrebné pripraviť definičný materiál ku každej dobe / epoche; pre mladších čitateľov materiál na priraďovanie pojmu a obrázku (zvieratá a rastliny); skameneliny; vhodnú literatúru o pre začínajúcich čitateľov.


TIPY NA PRÁCU DETÍ
Bližšie zaoberanie sa nejakým konkrétnym druhom rastliny alebo živočícha.
Písanie vlastných kníh, príbehov, básní.
Nacvičenie divadelného predstavenia, skomponovanie hudobných diel, piesní.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.