P.1 ČIERNE PÁSMO

P. KONCEPT LINEÁRNEHO MERANIA ČASU
Pochopenie časového aspektu vzniku Zeme a života na Zemi.
POSTUP
Potrebný materiál:
čierne pásmo (46 m);
závažia (podľa potreby)

KROK 1
KROK 2
KROK 3
KROK 4
KROK 5
KROK 6
KROK 7
KROK 8
KROK 9
Vyrolujem posledný kúsok pásma, aby bolo vidieť červený pásik.
„...prišiel na Zem človek. Tento malý červený prúžok je obdobie, odkedy je na Zemi človek.“
Obzrieme sa späť, ako dlho trvalo, kým sa objavil človek. Teraz, keď je pásmo vyrolované, deti môžu ísť na začiatok alebo niekoľkokrát ho obehnúť.
POZNÁMKY
1 cm zodpovedá 1.000.000 r. (1 milión rokov). 10 m zodpovedá 1 000 000 000 rokov (1 miliarda rokov). 46 m zodpovedá 4 600 000 000 rokov (4,6 miliárd rokov). Posledných 2 až 4 cm sú červené a predstavujú trvanie histórie človeka: cca 2-4 milióny rokov (závisí od pohľadu na definovanie pojmu „človek”).
Prvá práca s čiernym pásmom je zmyslové odvíjanie, prepojené s rozprávaním prvkov z príbehu o vzniku Zeme. Deti si vytvárajú cit pre časovú dĺžku.
Prezentácie s čiernym pásmom ponúkame deťom ako jeden celok.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zopakovanie prezentácie.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, skúmať menšie výseky z dejín Zeme.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.