P.2 DLHÁ FAREBNÁ STUHA

P. KONCEPT LINEÁRNEHO MERANIA ČASU
Spoznanie názvov jednotlivých epoch. Nadobudnutie poznania, že nová epocha začala, keď sa udialo niečo podstatné, nové.
POSTUP
Potrebný materiál:
čierne pásmo (46 m);
farebná stuha zložená zo 6 častí (46m); závažia; kartičky s názvami epoch – HADEAN, ARCHAIKUM, PROTEROZOIKUM, PALEOZOIKUM, MEZOZOIKUM, KENOZOIKUM;
predmety / symboly / obrázky pre dané obdobia (viď. prezentácia)

KROK 1
Dlhá farebná stuha rozdeľuje celok čierneho pásma na viditeľné úseky, na časové obdobia (eóny a éry) vo vývoji Zeme, ktoré budeme jednotlivo preskúmavať a každú pomenujeme vlastným menom
Stuha pozostáva zo šiestich farebných úsekov: HADEAN, ARCHAIKUM (PRAHORY), PROTEROZOIKUM (STAROHORY), PALEOZOIKUM (PRVOHORY), MEZOZOIKUM (DRUHOHORY), KENOZOIKUM (TREŤOHORY a ŠTVRTOHORY)

KROK 2
Stuhu kladieme na čierne pásmo.
Kartičky s názvami jednotlivých období, spolu s konkrétnymi predmetmi, následne priraďujeme k jednotlivých obdobiam (vždy tie najdôležitejšie pre dané obdobie).
Na kartičkách sú na jednej strane názvy jednotlivých období, na druhej strane sú významné udalosti daného obdobia a návrh symbolu, ktorý po prečítaní udalosti kladieme na čierne pásmo.
KROK 3
HADEAN
- sformovanie Zeme do podoby pevného telesa
- bombardovanie povrchu Zeme meteoritmi a opakované pretavenie zemského povrchu
- zrážka formujúcej sa žeravej Zeme s planétkou Thea vedie k sformovaniu Mesiaca a pridaniu železa do zemského jadra
drevená guľa, kúsok meteoritu, model mesiaca
KROK 4
ARCHAIKUM (PRAHORY)
- vznik zemskej kôry – kameň
- vznik prvotných morí – nádoba s vodou
- zrodenie života – vznik prokaryotických organizmov, podobných dnešným eubaktériám a archeónom – obrázok / maketa prokariotickej bunky
KROK 5
PROTEROZOIKUM (STAROHORY)
- vývoj a následný rozpad niekoľkých superkontinentov (Vaalbara, Columbia, Nena a Rodinia) – obrázok superkontinentov
- zvýšenie hladiny kyslíka ako následok činnosti fotosyntetizujúcich siníc – nádoba so vzduchom
- hurónske zaľadnenie a globálne zaľadnenie „Zem – snehová guľa“ – symbol snehovej vločky
- vývoj eukaryotických organizmov – vznikajú prvoky, prvé riasy, huby a živočíchy – obrázok / maketa eukariotickej bunky (rastlinná, živočíšna, ...)
KROK 6
PALEOZOIKUM (PRVOHORY)
- explózia bezstavovcov, prarýb, neskôr kostnatých rýb – trilobit, Dunkleosteus
- explózia suchozemskej flóry, pevninu začínajú objavovať článkonožce – mach, mnohonôžky, stonôžky, pavúky
- prvé obojživelníky, neskôr terapsidy, archosaury – Ichtyostega, Ophiacodon
- prvé tropické pralesy (stromovité prasličky, plavúne, paprade) – praslička / papraď
- článkonožce, ktoré dorastajú do veľkých rozmerov - vážka
- objavujú sa ihličnany, cykasy a gingko – gingko / vetvička ihličnatého stromu
- opakované masívne vymierania živočíchov
KROK 7
MEZOZOIKUM (DRUHOHORY)
- explózia plazov, hlavne dinosaurov – modely dinosaurov
- svoj zlatý vek prežívajú i bezstavovce – amonity a belemnity – amonit, belemnit
- v morskom prostredí nastáva expanzia nových druhov žralokov – model žraloka
- explózia krytosemennej flóry – kvietok / lekno
- objavujú sa rôzne druhy hmyzu (ucholaky, podenky, muchy, včely, mravce) – včela
- objavujú sa i pravtáky, ktoré majú krídla s dobre vyvinutým perím – Archaeopteryx
- objavujú sa prvé cicavce – drobné tvory pripomínajúce dnešné piskory – Morganucodon
- opakované masívne vymierania živočíchov
KROK 8
KENOZOIKUM (TREŤOHORY a ŠTVRTOHORY)
- rozvoj morských bezstavovcov - koraly, ježovky, kraby, ulitníky – krab
- rozvoj morských stavovcov; prvé veľryby, uškatci, tulene – veľryba
- objavujú sa lietavé i nelietavé vtáky, hady, krokodíly – vták, had / krokodíl
- objavujú sa kopytníky, mäsožravce, chobotnáče i primáty – šabľozubý tiger
- krytosemenná flóra -rozmach hmyzu - vývoj hmyzožravcov – kvet, motýľ, netopier
- na oddelených kontinentoch vývoj endemických cicavcov – model kengury
- opakujúce sa klimatické zmeny (doby ľadové a medziľadové – snehová vločka
- evolúcia rodu Homo a vývoj ľudskej spoločnosti – modely prvých ľudí
POZNÁMKY
Je potrebné dať deťom k dispozícii k nahliadnutiu a ďalšiemu bádaniu vhodnú literatúru primeranú úrovni detských čitateľov a tabuľky (v krabici so stuhou).

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Deti stuhu odvíjajú, priraďujú predmety.
Možnosť zaoberať sa rôznymi detailmi, skúmať menšie výseky z dejín Zeme.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.