R.1 PRÍBEH O MERANÍ ČASU

R. KONCEPT MERANIA ČASU
Uvedenie do skúmania témy kalendár a merania času: skúmanie rôznych kalendárov.
POSTUP
Potrebný materiál:
príbeh o meraní času / pomocné kartičky s osnovou príbehu (podľa potreby);
obrázky k téme príbehu;
rôzne kalendáre
KROK 1
KROK 2
KROK 3
KROK 4
KROK 5
KROK 6
KROK 7
KROK 8
POZNÁMKY
Meranie času je späté s ľudským sebauvedomením. Deti musia prejsť v tomto zmysle tiež zrením. Zmysel pre čas sa objavuje až s nástupom schopnosti abstrakcie. Najmladšie školské deti sa ešte dobre neorientujú v časových súvislostiach. Preto máme pripravené aktivity, ktoré zodpovedajú veku.
V triede sa aktívne dostávame k téme času dvoma spôsobmi — príbeh o meraní času patrí k poznávaniu ľudskej bytosti a poukazuje na to, že meranie času je výsledkom dohôd medzi ľuďmi.
Druhá cesta je cez prirodzený sled udalostí v triede. Sledovanie triedneho kalendára a pripomínanie bežných akcií, ako sú napríklad narodeninové oslavy, výlety, prázdniny, návštevy v triede a podobne.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Skúmanie kalendárov v rôznych kultúrach, vytváranie vlastných kalendárov.
Výroba ročnej perlovej reťaze.
Denný kalendár triedy (papierová rolka z pokladne, trhací kalendár, zapisovanie denných udalostí...).
Prehľadný ročný kalendár (narodeniny, výlety, výpravy...).

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.