R.3 ČASOVÁ OS PRED NAŠÍM LETOPOČTOM / NÁŠHO LETOPOČTU

R. KONCEPT MERANIA ČASU
Zavedenie spôsobu rátania storočí.
POSTUP
Potrebný materiál:
časová os p.n.l./n.l.; hviezda; presýpacie hodiny na zaťaženie;
papierové kartičky , papierové šípky; pero
KROK 1
KROK 2
KROK 3
„Rok jeden po narodení Krista... desať rokov... 100 rokov po Kristovi. Toto je prvé storočie od Kristovho narodenia. Prvé storočie nášho letopočtu.“
Napíšem tento pojem na kartičku a položím ju do okienka vyznačeného na časovej osi. Napíšem skratku tohto pojmu na inú kartičku a priloží ju ku predchádzajúcej.
Odvíjam časovú os ďalej a len krátko popisujem názvy nasledovných storočí.

KROK 4
Keď je pravá strana rozvinutá, odvíjam ľavú stranu. Poukazujem na roky, desaťročia. Prídem po rok 100 pred našim letopočtom.
„Toto je prvé storočie pred tým, než sa narodil Kristus. Prvé storočie pred naším letopočtom (skratka pred n. l.)."
Napíšem na kartičku (1. storočie pred naším letopočtom) a položím do okienka. Ukážem skratku (1. storočie pred n. l.), položím do okienka.

KROK 5
Upozorním na konkrétne roky napísané na časovej osi.
Napíšem na papierovú šípku rok a skúšam ho nájsť na časovej osi.
Ukážem deťom šípky s ďalšími dátumami a ukážem im, ako nájsť na časovej osi obdobie, ktoré je napísané na šípke.
Spoločne s deťmi umiestnim šípky na časovú os. Deti pokračujú.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Popísať všetky storočia.
Tvoriť vlastné časové osi na pokladničnú rolku.
Nachádzať roky narodenia seba, svojich kamarátov, rodiny, alebo iných známych osobností a priraďovať ich na os.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.