S.8 PRÍBEH O VEĽKOSTI ĽUDSKÝCH VYNÁLEZOV
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
S. SKÚMANIE KULTÚR
Nadchnutie rozprávaním o vynálezoch ľudských bytostí, po ktorých objave sa významne zmenil život ľudí.
Nadchnutie rozprávaním o vynálezoch ľudských bytostí, po ktorých objave sa významne zmenil život ľudí.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Pozvem deti k prezentácii a začnem rozprávať príbeh o rôznych vynálezoch.
„Ľudia kedysi pozorovali prírodu. Získavali poznatky, pochopenie. Spozorovali, že strom začal horieť, keď blesk doňho udrel. Oheň znamenal teplo a život. Nosili si ho do príbytkov.“
Zapálim sviečku. „Vidíte oheň. Pre nás obyčajný. Pre nich to bol dar. Dokázali roztaviť kovy, vykúriť príbytky. Keď ľudia objavili oheň, bol to veľký objav.“
Zapíšem pojem „oheň“ na svoj zoznam.
„Ľudia kedysi pozorovali prírodu. Získavali poznatky, pochopenie. Spozorovali, že strom začal horieť, keď blesk doňho udrel. Oheň znamenal teplo a život. Nosili si ho do príbytkov.“
Zapálim sviečku. „Vidíte oheň. Pre nás obyčajný. Pre nich to bol dar. Dokázali roztaviť kovy, vykúriť príbytky. Keď ľudia objavili oheň, bol to veľký objav.“
Zapíšem pojem „oheň“ na svoj zoznam.
KROK 2
Ukážem napodobeninu alebo obrázok pästného klinu.
„Ďalším dôležitým vynálezom bol pästný klin. Taký praveký švajčiarsky nožík. Mal široké uplatnenie, ľudia ním sťahovali kožu, rezali, pučili...“
Zapíšem pojem „pästný klin“ na svoj zoznam.
„Ďalším dôležitým vynálezom bol pästný klin. Taký praveký švajčiarsky nožík. Mal široké uplatnenie, ľudia ním sťahovali kožu, rezali, pučili...“
Zapíšem pojem „pästný klin“ na svoj zoznam.
KROK 3
Ukážem napodobeninu alebo obrázok kostenej ihly.
„Ľudia v dávnych dobách sa potrebovali chrániť pre chladom. Vďaka svojim darom prišli na to, že kusy látok môžu spájať. Zaostrili slonovinovú kosť a vytvorili ihlu. Ušili si plášť z kožušín.“
Zapíšem pojem „ihla“ na svoj zoznam.
„Ľudia v dávnych dobách sa potrebovali chrániť pre chladom. Vďaka svojim darom prišli na to, že kusy látok môžu spájať. Zaostrili slonovinovú kosť a vytvorili ihlu. Ušili si plášť z kožušín.“
Zapíšem pojem „ihla“ na svoj zoznam.
KROK 4
KROK 5
Ukážem ručný papier.
„Číňania 100 rokov pred n.l. vynašli papier. Na uchovávanie myšlienok.“
Zapíšem „papier“ na svoj zoznam.
„Číňania 100 rokov pred n.l. vynašli papier. Na uchovávanie myšlienok.“
Zapíšem „papier“ na svoj zoznam.
KROK 6
Môžem pokračovať: písmo, elektrika, telefón, počítač, internet...
„Toto bol môj zoznam. Vy si teraz môžete vytvoriť vlastný zoznam dôležitých vynálezov.“
„Toto bol môj zoznam. Vy si teraz môžete vytvoriť vlastný zoznam dôležitých vynálezov.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Ďalšie skúmanie a vytvorenie vlastného zoznamu dôležitých vynálezov ľudí.
Hra „TIMELINE”.
Hra „TIMELINE”.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.