S.9 TABULE S OTÁZKAMI K DEJINÁM

S. SKÚMANIE KULTÚR
Odovzdanie kľúča k skúmaniu konkrétnych ľudských spoločenstiev. Porozumenie podstate kultúry.
POSTUP
Potrebný materiál:
tabule s otázkami k dejinám TOD: 1. Charakter prírody; 2. Činnosti ľudí; 3. Intelektuálne a duševné hľadisko; 4. Vzťahy v rámci jednej kultúry; 5. Vzťahy voči ostatným kultúram; vypracované odpovede k vybranej civilizácii;
pero; papier
vhodná literatúra
KROK 1
Pozvem deti k prezentácii. Vyložím tabule pred seba a predstavím ich.
„Toto je materiál, s pomocou ktorého je možné klásť si rôzne zaujímavé otázky a dozvedieť sa potom zaujímavé odpovede pri skúmaní rôznych ľudských kultúr a civilizácií.“

KROK 2
Porozprávam príbeh, napríklad o civilizácii Starovekého Egypta, založený na odpovediach na otázky z tabúľ. Cieľom je postupne priviesť deti k získaniu zručností pri kladení si vlastných otázok a hľadaní odpovedí.
Pri rozprávaní príbehu je prvoradý kontakt s dieťaťom a komunikácia, kedy prenášam nadšenie nielen pre poznávanie konkrétnej civilizácie, ale tiež pre spolunažívanie ľudských bytostí ako také. Prepojenie s dieťaťom je tu dôležité, pretože práve to reprezentuje to ľudské, o čom práve rozprávam.

KROK 3
Pripravím si 1 až 3 sady vypracovaných odpovedí k vybranej 1 až 3 kultúram. Kartičky s odpoveďami sú vo farebnom kódovaní tabule. Je možné použiť 1- 5 tabúľ, v závislosti od skupiny.
Čítam jednotlivé kartičky a spoločne s deťmi hľadám, ku ktorej otázke patrí odpoveď (prečítam prvú otázku — nie, druhú otázku — nie, tretiu otázku áno — priložím na tabuľu). Práca prebieha formou rozhovorov, komunikácie, nie iba schematicky.

KROK 4
Vyzvem deti, aby si zvolili nejakú kultúru a pripravili si odpovede k otázkam na kartičky. Deti najprv skúmajú TOD (tabule s otázkami k dejinám), potom študujú zdroje. Ich skúmanie nemá mať konkrétne očakávania. Keď nájdu zaujímavú informáciu, hľadajú pre ňu konkrétnu otázku. Postupne takto zodpovedajú otázky z tabúľ. Keď sú deti hotové, môžu použiť kartičky na pripravenie prezentácie, časovej osi, knihy a podobne.

KROK 5
Keď už deti preštudovali niekoľko spôsobov, aké si ľudia zvolili pre život v spoločenstve a zozbierali si celkovú predstavu o nejakej kultúre alebo viacerých kultúrach, môžu mať potrebu klásť si vlastné otázky. Otázky by mohli mať takúto podobu: Ako vyzerali rôzne formy vlády v civilizáciách? Ako prebiehal obchod medzi ľuďmi a národmi? Čo je to otroctvo a aké malo podoby? Ako sa starali ľudia o zdravie v priebehu dejín? Ako sa spájali národy v priebehu dejín? Čo mali jednotlivé kultúry spoločné a čo rozdielne?
Deti už majú skúsenosti v zhromažďovaní plného obrazu o kultúre. Teraz je pozornosť zameraná na konkrétnu otázku, ktorej zodpovedanie súvisí s kultúrou. Výskum má očakávanie, je veľmi priamy, hľadáme konkrétne informácie. Výskum je preto určený pre trocha staršie deti.

POZNÁMKY
TABULE S OTÁZKAMI K DEJINÁM (TOD)
1. Intelektuálne a duševné hľadisko:
- Akým jazykom ľudia rozprávali a akým písmom písali?
- Akým spôsobom vzdelávali svoje deti?
- Akú číselnú sústavu používali?
- Aké bolo ich umenie?
- O aké vedecké bádanie sa zaujímali? Čo objavili?
- Ako sa zdobili a prečo to robili?
- Aký bol ich svetonázor alebo ich náboženstvo?
- Aké mali sviatky, rituály alebo slávnosti?
2. Charakter prírody:
- Aká bola prírodná krajina, v ktorej žili?
- Ako a kde získavali ľudia vodu?
- Aké bolo podnebie?
- Aké druhy rastlín tam rástli?
- Aké druhy živočíchov tam žili?
- Ako vyzerali ľudia, ktorí tam žili?
- Ako, prečo a odkiaľ prišli ľudia do tejto krajiny?
3. Činnosti ľudí:
- Ako využívali krajinu?
- Čo jedli?
- Ako sa obliekali?
- Aké druhy stavieb stavali a prečo?
- Ako skrášľovali svoj majetok a svoje okolie?
- Aké nástroje a techniky používali alebo vyvinuli?
- Aké remeslá poznali? Čo vyrábali?
4. Vzťahy v rámci jednej kultúry:
- Aká bola starostlivosť o deti a ich výchova?
- Aké hry hrávali ľudia v tejto kultúre?
- Aké mali usporiadanie spoločnosti?
- Aká bola úloha jednotlivých členov v spoločnosti? Ako spolupracovali?
- Aká bola forma vlády?
- Aká bola starostlivosť o starých ľudí, o chorých a chudobných?
- Ako si medzi sebou vymieňali (obchodovali) tovar?
- Ako bolo uplatňované právo?
5. Vzťahy voči ostatným kultúram:
- Ako spolupracovali so susednými kultúrami?
- Obchodovali s inými skupinami? Ak áno, ako?
- Cestovali ľudia, skúmali iné krajiny, alebo migrovali?
- Ako sa medzi sebou zdravili? Ako zdravili cudzích ľudí?
- Bojovali a dobývali územia?
- Ako nadviazali na objavy a výdobytky svojich predkov a predchodcov z iných kultúr?

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Vytvorenie knižky (z kartičiek s odpoveďami, prípadne s obrázkami).
Vytvorenie správy s vlastným názorom — esej.
Vytvorenie časovej osi.
Akýkoľvek produkt.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.