A2.4 TRI RÔZNE SKUPENSTVÁ HMOTY PRI ROVNAKEJ TEPLOTE
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
A. PRÍBEH VESMÍRU – EXPERIMENTY
Skúmanie premien skupenstiev hmoty v závislosti od teploty. Pozorovanie, opísanie a vysvetlenie pozorovaných zmien.
Skúmanie premien skupenstiev hmoty v závislosti od teploty. Pozorovanie, opísanie a vysvetlenie pozorovaných zmien.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky + mištička s vodou; trojnožka + keramická mriežka;
3 kovové panvičky s drevenou rúčkou; vosk, príp. ľad; bezolovnatý cín; oceľová matica;
ochranný plášť a okuliare; hasiaci sprej
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky + mištička s vodou; trojnožka + keramická mriežka;
3 kovové panvičky s drevenou rúčkou; vosk, príp. ľad; bezolovnatý cín; oceľová matica;
ochranný plášť a okuliare; hasiaci sprej
KROK 1
Vychádzam z pripomenutia veľkého príbehu.
„Ďalší pokyn pre maličké častice bol:
Pri určitej teplote premeňte sa z tuhých na kvapalné a z kvapalných na plynné.“
„Ďalší pokyn pre maličké častice bol:
Pri určitej teplote premeňte sa z tuhých na kvapalné a z kvapalných na plynné.“
KROK 2
Oblečieme si ochranný plášť, nasadíme si ochranné okuliare, zapálime plynový varič.
Tri panvičky postavíme na keramickú mriežku.
Tri panvičky postavíme na keramickú mriežku.
KROK 3
Pozorujeme zmeny skupenstiev.
Najskôr sa roztopí vosk a začne sa vyparovať. Vtedy odložíme panvičku na nehorľavú podložku.
Približne v tom čase sa roztopí aj cín a vtedy odložíme panvičku na nehorľavú podložku.
Následne dáme preč z ohňa aj panvičku s oceľou, ktorá nezmenila skupenstvo.
Najskôr sa roztopí vosk a začne sa vyparovať. Vtedy odložíme panvičku na nehorľavú podložku.
Približne v tom čase sa roztopí aj cín a vtedy odložíme panvičku na nehorľavú podložku.
Následne dáme preč z ohňa aj panvičku s oceľou, ktorá nezmenila skupenstvo.
KROK 4
Zhasneme oheň, pozorujeme tuhnutie vosku a cínu.
„Pri rovnakej teplote zostala oceľ tuhá, cín zmenil svoje skupenstvo na kvapalné, vosk najprv na kvapalné a potom na plynné.“
„Pri rovnakej teplote zostala oceľ tuhá, cín zmenil svoje skupenstvo na kvapalné, vosk najprv na kvapalné a potom na plynné.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
POZNÁMKY
Zápalky zapaľujeme od seba smerom k miske s vodou a tak inštruujeme aj deti.
Pri samostatnej práci detí namiesto vosku (riziko vznietenia) použiť radšej ľad. Topenie trvá dlhšie, ale je to bezpečnejšie.
Kovové panvičky s drevenou rúčkou je dobré mať označené pre vosk, cín a oceľ osobitne.
Pri čistení panvičiek môžeme tekutý vosk aj cín vyliať do misy s H2O, uľahčí sa tým čistenie.
Pri samostatnej práci detí namiesto vosku (riziko vznietenia) použiť radšej ľad. Topenie trvá dlhšie, ale je to bezpečnejšie.
Kovové panvičky s drevenou rúčkou je dobré mať označené pre vosk, cín a oceľ osobitne.
Pri čistení panvičiek môžeme tekutý vosk aj cín vyliať do misy s H2O, uľahčí sa tým čistenie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.