Prezentácie k téme
B. SKÚMANIE VLASTNOSTÍ HMOTY
B1. SKÚMANIE ZNAKOV ZÁKLADNÝCH SKUPENSTIEV HMOTYB2. ZMENA SKUPENSTVA HMOTY A SKÚMANIE ĎALŠÍCH VLASTNOSTÍ ZÁKLADNÝCH SKUPENSTIEV HMOTY
B3. ZMES A ODDEĽOVANIE ZLOŽIEK ZMESI / B4. CHEMICKÉ REAKCIE
KÓD A NÁZOV PREZENTÁCIE /
VZDELÁVACÍ CIEĽ
POTREBNÝ MATERIÁL
FOTOGRAFIA PRIPRAVENÉHO MATERIÁLU
B2.1 RÔZNE SKUPENSTVÁ PRI ROVNAKEJ TEPLOTE
Cieľ: Skúmanie vlastností hmoty. Skúmanie zmien skupenstiev hmoty. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Skúmanie vlastností hmoty. Skúmanie zmien skupenstiev hmoty. Získavanie slovnej zásoby.
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky + miska s vodou; trojnožka + keramická mriežka; 3 kovové panvičky s drevenou rúčkou; vosk, príp. ľad; bezolovnatý cín; oceľová matica; ochranný plášť a okuliare; hasiaci sprej
B2.2 TOPENIE A TUHNUTIE
Cieľ: Skúmanie vlastností hmoty. Skúmanie zmien skupenstiev hmoty. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Skúmanie vlastností hmoty. Skúmanie zmien skupenstiev hmoty. Získavanie slovnej zásoby.
nehorľavá podložka; plynový varič; zápalky, miska s vodou; trojnožka + keramická mriežka; kovová panvička s drevenou rúčkou; vosk; malý džbán s vodou; miska; kuchynské utierky; ochranný plášť; okuliare; hasiaci sprej
B2.3 ROZDIELNA VISKOZITA KVAPALNÝCH LÁTOK
Cieľ: Skúmanie ďalších znakov základných skupenstiev hmoty – viskozita kvapalných látok.
Cieľ: Skúmanie ďalších znakov základných skupenstiev hmoty – viskozita kvapalných látok.
podnos; 3 skúmavky v podstavci na skúmavky – v jednej skúmavke rastlinný olej (tmavej farby), v druhej med, v tretej voda;
podpera (sklenená tehla); malá nerezová tácka; ochranný plášť
podpera (sklenená tehla); malá nerezová tácka; ochranný plášť
B2.4 VPLYV TEPLOTY NA VISKOZITU KVAPALNÝCH LÁTOK
Cieľ: Skúmanie ďalších znakov základných skupenstiev hmoty – vplyv teploty na viskozitu kvapalných látok.
Cieľ: Skúmanie ďalších znakov základných skupenstiev hmoty – vplyv teploty na viskozitu kvapalných látok.
podnos; 3 skúmavky v podstavci – v jednej olej, v druhej med, v tretej voda; držiak na skúmavky; sklenená tehla; nerezová tácka; nehorľavá podložka; liehový kahan;
zápalky + mištička s vodou;
ochranný plášť; hasiaci sprej
zápalky + mištička s vodou;
ochranný plášť; hasiaci sprej
B2.5 PEVNÉ, PRUŽNÉ, TVÁRNE – ROZDIELNA OHYBNOSŤ TUHÝCH LÁTOK
Cieľ: Skúmanie ďalších znakov základných skupenstiev hmoty – rozdielna ohybnosť pevných látok. Získavanie slovnej zásoby.
Cieľ: Skúmanie ďalších znakov základných skupenstiev hmoty – rozdielna ohybnosť pevných látok. Získavanie slovnej zásoby.
podnos; 3 kvádre rovnakého tvaru, napr. drevo, guma, plastelína;
3 rovnaké guľôčky z pevnej, pružnej a tvárnej hmoty;
papieriky + fixky
3 rovnaké guľôčky z pevnej, pružnej a tvárnej hmoty;
papieriky + fixky
B2.6 VPLYV TEPLOTY NA OHYBNOSŤ PEVNÝCH LÁTOK
Cieľ: Skúmanie vplyvu teploty na ohybnosť pevných látok. Získavanie slovnej zásoby: pevné, pružné, tvárne.
Cieľ: Skúmanie vplyvu teploty na ohybnosť pevných látok. Získavanie slovnej zásoby: pevné, pružné, tvárne.
nehorľavá podložka;
zdroj tepla; zápalky + mištička s vodou;
plastikové pásiky (pevnejší igelit); plexisklové pásiky (napr. pravítko);
ochranný plášť; ochranné okuliare; hasiaci sprej / vedro s vodou
zdroj tepla; zápalky + mištička s vodou;
plastikové pásiky (pevnejší igelit); plexisklové pásiky (napr. pravítko);
ochranný plášť; ochranné okuliare; hasiaci sprej / vedro s vodou
B2.7 VPLYV TLAKU NA TVAROVANIE PEVNÝCH LÁTOK
Cieľ: Skúmanie vplyvu tlaku na tvarovanie pevných látok.
Cieľ: Skúmanie vplyvu tlaku na tvarovanie pevných látok.
podnos;
2 sklenené tehly; 2 rovnaké závažia; drôt,
kus ľadu (veľký - cca 2,5 dcl zmrazenej vody v pohári);
utierka; ochranný plášť
2 sklenené tehly; 2 rovnaké závažia; drôt,
kus ľadu (veľký - cca 2,5 dcl zmrazenej vody v pohári);
utierka; ochranný plášť
B2.8 KAŽDÉ TUHÉ TELESO MÔŽE BYŤ PEVNÉ, PRUŽNÉ ALEBO TVÁRNE
Cieľ: Získavanie poznania a skúsenosti, že pevnosť, pružnosť a tvárnosť nie sú trvalé vlastnosti, môžu sa meniť v závislosti od zaťaženia tej ktorej látky.
Cieľ: Získavanie poznania a skúsenosti, že pevnosť, pružnosť a tvárnosť nie sú trvalé vlastnosti, môžu sa meniť v závislosti od zaťaženia tej ktorej látky.
podnos;
2 sklenené tehly; závažia rôznych hmotností;
hliníkové pásiky; tenké drevené pásiky;
ochranný plášť; ochranné okuliare
2 sklenené tehly; závažia rôznych hmotností;
hliníkové pásiky; tenké drevené pásiky;
ochranný plášť; ochranné okuliare
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.