E.1 STAVBA ZEME
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
E. STAVBA ZEME
Získanie prvej predstavy o vrstvách Zeme.
Získanie prvej predstavy o vrstvách Zeme.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Pripomenieme deťom prvý veľký príbeh, kedy sa formovala aj naša Zem a prepojíme to s nadobudnutými vedomosťami a skúsenosťami z predchádzajúcich pokusov.
„Spomínate si ešte na malú rozžeravenú guľu v studenom obrovskom vesmíre, ktorá sa točila a obiehala okolo svojej hviezdy – Slnka?
Áno, je to príbeh o vzniku našej Zeme. Predstavte si tie častice, z ktorých vznikala naša dávna planéta – boli rôzne. Niektoré boli ťažké, také ako nájdeme napríklad v kovoch, iné menej ťažké, aké sú napríklad v skalách, v mineráloch. A aj ľahké – aké sú napríklad vo vode alebo v plynoch."
„Spomínate si ešte na malú rozžeravenú guľu v studenom obrovskom vesmíre, ktorá sa točila a obiehala okolo svojej hviezdy – Slnka?
Áno, je to príbeh o vzniku našej Zeme. Predstavte si tie častice, z ktorých vznikala naša dávna planéta – boli rôzne. Niektoré boli ťažké, také ako nájdeme napríklad v kovoch, iné menej ťažké, aké sú napríklad v skalách, v mineráloch. A aj ľahké – aké sú napríklad vo vode alebo v plynoch."
KROK 2
KROK 3
Následne ukážeme deťom obrazovú tabuľu E1 a popíšeme jednotlivé vrstvy Zeme – barysféra, litosféra, hydrosféra, atmosféra a etymologický pôvod ich názvov.
„Sem sa nakoniec dostali všetky najťažšie častice. Dolu, do stredu našej zemegule. A vytvorili „ťažkú guľu“.Tvorí väčšinu našej planéty. Nazývame ju barysféra.“
„Sem sa nakoniec dostali všetky najťažšie častice. Dolu, do stredu našej zemegule. A vytvorili „ťažkú guľu“.Tvorí väčšinu našej planéty. Nazývame ju barysféra.“
KROK 4
KROK 5
KROK 6
Pre lepšiu predstavu o veľkostných pomeroch jednotlivých vrstiev Zeme, ukážeme deťom pomery jednotlivých vrstiev na príklade, keby mala Zem priemer 130 cm.
„Predstavme si, keby priemer Zeme bol 130 cm. Akú hrúbku by mali jednotlivé vrstvy Zeme?“
Deti hľadajú informácie a počítajú vlastnými silami.
„Predstavme si, keby priemer Zeme bol 130 cm. Akú hrúbku by mali jednotlivé vrstvy Zeme?“
Deti hľadajú informácie a počítajú vlastnými silami.
POZNÁMKY
Priemer Zeme je cca 13 000 000 m.
Litosféra má hrúbku 8 000 až 32 000 m.
Hydrosféra – niekde 0 m, na najhlbších miestach 8 000 m. V priemere 4 000 m.
Atmosféra nie je ohraničená. Siaha do výšky 1 000 000 až 2 000 000 m. Pokračuje ešte vyššie, no s veľmi malou hustotou.
Litosféra má hrúbku 8 000 až 32 000 m.
Hydrosféra – niekde 0 m, na najhlbších miestach 8 000 m. V priemere 4 000 m.
Atmosféra nie je ohraničená. Siaha do výšky 1 000 000 až 2 000 000 m. Pokračuje ešte vyššie, no s veľmi malou hustotou.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Vytvoriť model Zeme s jednotlivými vrstvami.
Všetko spoločne prerozprávať, pokračovať v prepočítavaní.
Kresliť, výtvarné techniky: kruh s priemerom 1,3 m nakresliť pomocou šnúry a pripináčika, barysféru namaľovať vodovými farbami, hydrosféru tenkou modrou farbičkou, atmosféru suchým pastelom.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Vytvoriť model Zeme s jednotlivými vrstvami.
Všetko spoločne prerozprávať, pokračovať v prepočítavaní.
Kresliť, výtvarné techniky: kruh s priemerom 1,3 m nakresliť pomocou šnúry a pripináčika, barysféru namaľovať vodovými farbami, hydrosféru tenkou modrou farbičkou, atmosféru suchým pastelom.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.