E.2 VRSTVY VO VNÚTRI ZEME
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
E. STAVBA ZEME
Oboznámenie sa so základnými vrstvami Zeme, získavanie slovnej zásoby: jadro, plášť, kôra.
Oboznámenie sa so základnými vrstvami Zeme, získavanie slovnej zásoby: jadro, plášť, kôra.
FOTO
POSTUP
KROK 1
Pripomenieme deťom stavbu Zeme a jej jednotlivé vrstvy – atmosféra, hydrosféra, litosféra, barysféra.
Následne rozrežeme jablko, ktoré prirovnáme k Zemi a k jej vrstvám.
„Keby sme Zem rozrezali ako jablko, videli by sme vrstvy v jej vnútri.“
Následne rozrežeme jablko, ktoré prirovnáme k Zemi a k jej vrstvám.
„Keby sme Zem rozrezali ako jablko, videli by sme vrstvy v jej vnútri.“
KROK 2
Ukážem na jadrovník a prirovnám ho k zemskému jadru.
„Vo vnútri sa nachádza kvapalné jadro. Je tam veľmi vysoký tlak a veľmi veľká horúčava.“
Môžeme sa rozprávať o tom, že aj v Zemi prebiehajú procesy jadrového štiepenia ako na Slnku. A pri tom sa uvoľňuje tepelná energia.
„Vo vnútri sa nachádza kvapalné jadro. Je tam veľmi vysoký tlak a veľmi veľká horúčava.“
Môžeme sa rozprávať o tom, že aj v Zemi prebiehajú procesy jadrového štiepenia ako na Slnku. A pri tom sa uvoľňuje tepelná energia.
KROK 3
Ukážem na dužinu jablka a prirovnám ju k zemskému plášťu.
„Nad zemským jadrom je tvárna vrstva, ktorú nazývame zemský plášť.“
„Nad zemským jadrom je tvárna vrstva, ktorú nazývame zemský plášť.“
KROK 4
Ukážem na šupku jablka, odrežem z nej kúsok a prirovnám ju k zemskej kôre.
„Na tvárnom plášti je pevná zemská kôra – tenká tmavá škrupinka. Tiaž zemskej kôry, predovšetkým veľkých pohorí, rôzne tlačí na tvárny zemský plášť. Hory akoby na zemskom plášti plávali a stláčajú ho smerom dolu.“
„Na tvárnom plášti je pevná zemská kôra – tenká tmavá škrupinka. Tiaž zemskej kôry, predovšetkým veľkých pohorí, rôzne tlačí na tvárny zemský plášť. Hory akoby na zemskom plášti plávali a stláčajú ho smerom dolu.“
KROK 5
Vezmeme obrazovú tabuľu E2 a ukážeme si jednotlivé vrstvy Zeme.
„Jadro – Toto je jadro, tvorené predovšetkým železom a niklom. Vnútorná časť jadra má tuhé skupenstvo a vonkajšia časť je tekutá.
Plášť –Toto je plášť. Člení sa na vonkajší a vnútorný plášť. Je zložený z pevných látok, ktoré obsahujú kyslík, kremík, horčík, železo, vápnik. Je horúci a tvárny.
Kôra – Toto je kôra, tenká pevná vrstva – tvorí ju najmä čadič a žula.“
„Jadro – Toto je jadro, tvorené predovšetkým železom a niklom. Vnútorná časť jadra má tuhé skupenstvo a vonkajšia časť je tekutá.
Plášť –Toto je plášť. Člení sa na vonkajší a vnútorný plášť. Je zložený z pevných látok, ktoré obsahujú kyslík, kremík, horčík, železo, vápnik. Je horúci a tvárny.
Kôra – Toto je kôra, tenká pevná vrstva – tvorí ju najmä čadič a žula.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Vytvoriť model vnútornej stavby Zeme.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Vytvoriť model vnútornej stavby Zeme.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.