F.7 STRIEDANIE DŇA A NOCI

SLNKO A ZEM I – ROTÁCIA
Skúmanie javu striedania dňa a noci.
POSTUP
Potrebný materiál:
glóbus pevnina–voda; lampa;
obrazová tabuľa F3
KROK 1
Pripomenieme si s deťmi obrazovú tabuľu F2 a čo by sa dialo, keby sa Zem neotáčala. Zem sa však otáča a ukážeme si s deťmi, aký to má vplyv na striedanie dňa a noci.
KROK 2
Stmavíme miestnosť a zapneme lampu. Vyhľadáme na glóbuse miesto, kde sa nachádzame. Točíme prstom glóbus a pomenúvame časti dňa – úsvit (svitanie), východ Slnka, dopoludnie, poludnie, popoludnie, súmrak, západ Slnka, polnoc.

KROK 3
Položíme prst na iné miesto a porovnáme časti dňa na oboch miestach.

KROK 4
Vezme obrazovú tabuľu F3, popíšeme ju.
„To je pohľad na Zem zhora a vyzerá to, akoby sme ju stlačili na plochu. Šípky znamenajú, že Zem sa pohybuje.“
Pohybujeme prstom po obvode Zeme a popisujeme pri tom priebeh dňa, začíname poludním.
„Tento jeden okruh trvá 24 hodín.“

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.