F.9 ČASOVÉ ZÓNY NA ZEMI
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
SLNKO A ZEM I – ROTÁCIA
Skúmanie zmeny času na rôznych miestach v dôsledku rotácie Zeme.
Skúmanie zmeny času na rôznych miestach v dôsledku rotácie Zeme.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
glóbus; baterka;
obrazová tabuľa F4;
mapa časových pásem;
žlté pásiky s ciferníkom (1-12);
modré pásiky s ciferníkom (1-12)
glóbus; baterka;
obrazová tabuľa F4;
mapa časových pásem;
žlté pásiky s ciferníkom (1-12);
modré pásiky s ciferníkom (1-12)
KROK 1
Pomocou glóbusu a baterky si ukážeme, aká je v danom momente rozdielna časť dňa na jednotlivých miestach na Zemi.
„Na rôznych miestach na Zemi je v danom momente rozdielna časť dňa.“
„Na rôznych miestach na Zemi je v danom momente rozdielna časť dňa.“
KROK 2
Následne vezmeme mapu časových pásiem, vyhľadáme na nej miesto, kde žijeme a položíme naň správny (v tej chvíli reálny) čas v časovej zóne.
KROK 3
Stanovíme jasne, že smerom na východ je už neskôr, pretože Zem sa už otočila ďalej. Priradíme teda na mape pásik s +1 hodinou vpravo vedľa miesta bydliska. Takto pokračujeme až po pravý okraj mapy (po 18. hodine zmeníme na modré pásiky).
KROK 4
Podobne postupujeme v opačnom smere – na mape vľavo priradíme pásiky s ubúdajúcim časom. Keď je mapa plne vyplnená, môžeme porovnávať časy v rôznych krajinách a mestách.
KROK 5
Následne obrazovú tabuľu prepojíme na reálnu mapu časových pásiem a vysvetlíme praktické dôvody v zmenách.
„Je praktickejšie keď je v našej krajine všade rovnaký čas. Preto stanovili ľudia hranice časových pásiem nie presne pozdĺž časových línií, ale tak, aby v určitých krajinách, podľa možností, bol rovnaký čas.“
„Je praktickejšie keď je v našej krajine všade rovnaký čas. Preto stanovili ľudia hranice časových pásiem nie presne pozdĺž časových línií, ale tak, aby v určitých krajinách, podľa možností, bol rovnaký čas.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.