F.8 UVEDENIE GEOGRAFICKEJ SIETE
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
SLNKO A ZEM I – ROTÁCIA
Orientácia v priestore, zakreslenie geografickej siete. Získavanie slovnej zásoby: zemepisná šírka, rovník, rovnobežky, zemepisná dĺžka, nultý poludník, poludníky.
Orientácia v priestore, zakreslenie geografickej siete. Získavanie slovnej zásoby: zemepisná šírka, rovník, rovnobežky, zemepisná dĺžka, nultý poludník, poludníky.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
glóbus; baterka; špajdľa;
celá polystyrénová guľa;
2 ks delená polystyrénová guľa;
gumičky; špendlíky; uhlomer
glóbus; baterka; špajdľa;
celá polystyrénová guľa;
2 ks delená polystyrénová guľa;
gumičky; špendlíky; uhlomer
KROK 1
Vezmeme glóbus a rozprávame deťom o tom, ako ľudia vynašli ľudia mapy, aby sa na Zemi mohli orientovať.
„Aby sme sa na Zemi mohli orientovať, aby sme mohli presne povedať, kde sa nachádzame, vynašli ľudia mapy.
Keď podnikali objaviteľské cesty, vždy kreslili mapy nových krajín, ktoré objavili. Aby objavovali nové krajiny, museli sa plaviť aj cez oceány.“
„Aby sme sa na Zemi mohli orientovať, aby sme mohli presne povedať, kde sa nachádzame, vynašli ľudia mapy.
Keď podnikali objaviteľské cesty, vždy kreslili mapy nových krajín, ktoré objavili. Aby objavovali nové krajiny, museli sa plaviť aj cez oceány.“
KROK 2
KROK 3
Zhasneme svetlo v miestnosti a zapneme baterku, ktorú posvietime na špajdľu umiestnenú pred glóbusom. Pozorujeme tieň od severného pólu k južnému.
„Takto označujeme stupne zemepisnej dĺžky.“
„Takto označujeme stupne zemepisnej dĺžky.“
KROK 4
KROK 5
Vezmeme polystyrénovú guľu a natiahne horizontálne cez ňu gumičku a označíme špeciálnu rovnobežku – nultý stupeň zemepisnej šírky – rovník, ktorý rozdeľuje Zem na dve pologule – severnú a južnú.
„Tento špeciálny nultý stupeň zemepisnej šírky je rovník. Rozdeľuje Zem na dve pologule – na severnú a južnú pologuľu.“
„Tento špeciálny nultý stupeň zemepisnej šírky je rovník. Rozdeľuje Zem na dve pologule – na severnú a južnú pologuľu.“
KROK 6
Vezmeme glóbus, ukážeme rovnobežky a predvedieme, že sa nikdy nestretnú, lebo sú to rovnobežné čiary.
Položím prsty na jednu rovnobežku na severnej a jednu na južnej pologuli a točím glóbus.
„Prsty sa nikdy nestretnú, sú to rovnobežné čiary.“
Napíšem na pásik papiera „rovnobežka, rovník“.
Položím prsty na jednu rovnobežku na severnej a jednu na južnej pologuli a točím glóbus.
„Prsty sa nikdy nestretnú, sú to rovnobežné čiary.“
Napíšem na pásik papiera „rovnobežka, rovník“.
KROK 7
Následne vezmeme opäť polystyrénovú guľu, dve rôzne farebné polovice rozstrihnutých gumičiek, ktoré pomocou špendlíkov pripevníme od jedného pólu ku druhému.
„Stupeň dĺžky sa meria od jedného pólu k druhému.“
Tieto čiary nazývame poludníky. Tiež rozdeľujú Zem na dve polovice. Všetky poludníky to dokážu, ak sú takto spojené."
Ukážeme na dve polovice gumičiek.
„Nie je teda žiaden z nich výnimočný.“
„Stupeň dĺžky sa meria od jedného pólu k druhému.“
Tieto čiary nazývame poludníky. Tiež rozdeľujú Zem na dve polovice. Všetky poludníky to dokážu, ak sú takto spojené."
Ukážeme na dve polovice gumičiek.
„Nie je teda žiaden z nich výnimočný.“
KROK 8
KROK 9
KROK 10
„Ak chceme odmerať uhlomerom rovnobežky, musíme Zem rozrezať.“
Vezmem polystyrénovú guľu rozdelenú pozdĺž poludníkov. Priložím uhlomer a zakreslím rovník. Odtiaľ značím 20° na obe strany. Môžeme natiahnuť okolo pologule gumičku a zaznačiť stupne zemepisnej šírky.
Vezmem polystyrénovú guľu rozdelenú pozdĺž poludníkov. Priložím uhlomer a zakreslím rovník. Odtiaľ značím 20° na obe strany. Môžeme natiahnuť okolo pologule gumičku a zaznačiť stupne zemepisnej šírky.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.