F.12 KOLMÉ A ŠIKMÉ SLNEČNÉ LÚČE – KEBY NEBOLA ZEM GUĽATÁ
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
SLNKO A ZEM I – ROTÁCIA
Skúmanie závislosti tvaru Zeme a intenzity dopadu slnečných lúčov na rôzne miesta na Zemi.
Skúmanie závislosti tvaru Zeme a intenzity dopadu slnečných lúčov na rôzne miesta na Zemi.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
veľká guľa (priemer 10 cm);
veľká kocka (hrana 10 cm);
Montessori zlomkový materiál – 10 cm štvorec + štvorec 8/8, kruh s priemerom 10 cm + kruh 2/2 a 8/8; kartón so 40 slnečnými lúčmi (šírka 10 cm); lampa
veľká guľa (priemer 10 cm);
veľká kocka (hrana 10 cm);
Montessori zlomkový materiál – 10 cm štvorec + štvorec 8/8, kruh s priemerom 10 cm + kruh 2/2 a 8/8; kartón so 40 slnečnými lúčmi (šírka 10 cm); lampa
KROK 1
Zasvietime lampu a osvetlíme ňou jednu stranu kocky.
„Keby Zem mala tvar kocky, potom by sme mali tu všade noc a iba predná stena by bola osvetlená. Aj keď sa kocka otáča, bola by stále osvetlená iba jedna stena.“
„Keby Zem mala tvar kocky, potom by sme mali tu všade noc a iba predná stena by bola osvetlená. Aj keď sa kocka otáča, bola by stále osvetlená iba jedna stena.“
KROK 2
Pridržíme štvorec na osvetlenej stene kocky a následne ho priložíme k makete dopadajúcich slnečných lúčov.
„Slnečné lúče dopadajú na túto plochu.“
„Slnečné lúče dopadajú na túto plochu.“
KROK 3
KROK 4
Následne vezmeme guľu a držíme ju vo svetle.
„Potiaľto je Zem osvetlená.“
Vezmeme polkruh a držíme ho na osvetlenej časti gule a potom ho priložíme k makete dopadajúcich slnečných lúčov.
„Potiaľto je Zem osvetlená.“
Vezmeme polkruh a držíme ho na osvetlenej časti gule a potom ho priložíme k makete dopadajúcich slnečných lúčov.
KROK 5
Celý polkruh zameníme za 4 osminy a spočítame lúče, ktoré dopadajú na jeden zlomok.
„Toto je oblasť intenzívneho slnečného žiarenia – tu dopadajú kolmé lúče.“
„V tejto oblasti je málo slnečného žiarenia – tu dopadajú šikmé lúče.“
„Toto je oblasť intenzívneho slnečného žiarenia – tu dopadajú kolmé lúče.“
„V tejto oblasti je málo slnečného žiarenia – tu dopadajú šikmé lúče.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Vyhodnotiť a zapísať údaje do tabuľky.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Vyhodnotiť a zapísať údaje do tabuľky.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.