G.3 DEŇ A NOC NA PÓLOCH

G. SLNKO A ZEM II – OBIEHANIE
Sledovanie dňa a noci na severnom a južnom póle. Zadefinovanie polárnej kružnice.
POSTUP
Potrebný materiál:
lampa; polystyrénová guľa na ihlici; elipsa z kartónu / flísu; šípka pre smer obehu Zeme;
kartičky ročných období; šípky pre ekvinokcia a slnovraty;
fixka
KROK 1
Rozložím Slnko, šípky a kartičky na elipsu. Držím Zem na dni jarnej rovnodennosti – 20. marec.
„Vidíme, že severný a južný pól ležia pri jarnej rovnodennosti na hranici medzi dňom a nocou.“
Priložím Zem na deň jesennej rovnodennosti – 23. september.
„Pri jesennej rovnodennosti je to rovnako.“

KROK 2
Dám Zem do pozície letný slnovrat – 21. jún.
„Tu je na severnom póle stále deň a na južnom stále noc.“
Fixkou obkreslím oblasť, ktorá leží stále vo svetle, tak, že otáčam Zemou.
„Toto je oblasť, ktorá je stále osvetlená. Táto rovnobežka sa nazýva severná polárna kružnica.“
Napíšem pojem na kartičku.

KROK 3
Putujem so Zemou do pozície zimného slnovratu – 23. december.
„Tu je na južnom póle stále deň a na severnom stále noc.“
Fixkou obkreslím oblasť, ktorá leží stále vo svetle, tak, že otáčam Zemou.
„Toto je oblasť, ktorá je stále osvetlená. Táto rovnobežka sa nazýva južná polárna kružnica.“


KROK 4
Napíšem pojem na kartičku.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.