G.5 OBRATNÍKY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
G. SLNKO A ZEM II – OBIEHANIE
Získanie poznatkov o obratníkoch (severný, južný) – špeciálnych rovnobežkách. Obratník spája miesta na Zemi, na ktorých počas slnovratu dopadá poludňajší lúč kolmo na zemský povrch.
Získanie poznatkov o obratníkoch (severný, južný) – špeciálnych rovnobežkách. Obratník spája miesta na Zemi, na ktorých počas slnovratu dopadá poludňajší lúč kolmo na zemský povrch.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
lampa; polystyrénová guľa s rovníkom; ihlica; pripináčik; gumička / stuha;
miska; fixka; elipsa z kartónu / flísu; šípka pre smer obehu; kartičky: ročné obdobia, slnovraty, rovnodennosti; šablóna so slnečnými lúčmi
lampa; polystyrénová guľa s rovníkom; ihlica; pripináčik; gumička / stuha;
miska; fixka; elipsa z kartónu / flísu; šípka pre smer obehu; kartičky: ročné obdobia, slnovraty, rovnodennosti; šablóna so slnečnými lúčmi
KROK 1
Rozložím Slnko, šípky a kartičky na elipsu.
Zastrčím pripináčik na polystyrénovú guľu znázorňujúcu Zem, v mieste bydliska. Rovník vyznačím pomocou gumičky. Ukážem šablónu s lúčmi a popíšem ju.
„Červený lúč je kolmý poludňajší lúč. Vieme, že to sú najhorúcejšie slnečné lúče.“
Zastrčím pripináčik na polystyrénovú guľu znázorňujúcu Zem, v mieste bydliska. Rovník vyznačím pomocou gumičky. Ukážem šablónu s lúčmi a popíšem ju.
„Červený lúč je kolmý poludňajší lúč. Vieme, že to sú najhorúcejšie slnečné lúče.“
KROK 2
Začnem na pozícii, kde sa nachádza Zem počas jarnej rovnodennosti – 20. marec.
„Slnečné lúče dopadajú na Zem. Kolmý poludňajší lúč dopadá na rovník. Na rovníku je veľmi horúco.
Na severnej a južnej pologuli je rovnako teplo, pretože kolmé lúče dopadajú do stredu medzi nimi.“
„Slnečné lúče dopadajú na Zem. Kolmý poludňajší lúč dopadá na rovník. Na rovníku je veľmi horúco.
Na severnej a južnej pologuli je rovnako teplo, pretože kolmé lúče dopadajú do stredu medzi nimi.“
KROK 3
Putujem so Zemou k pozícii letného slnovratu – 21. jún.
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na špeciálnu rovnobežku, ktorá leží na severe. Nazýva sa severný obratník – obratník Raka. Teraz je horúco na severnej pologuli. Kolmé poludňajšie lúče sa priblížili k Bratislave.“
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na špeciálnu rovnobežku, ktorá leží na severe. Nazýva sa severný obratník – obratník Raka. Teraz je horúco na severnej pologuli. Kolmé poludňajšie lúče sa priblížili k Bratislave.“
KROK 4
Fixkou nakreslím obratník tak, že otáčam Zemou. Napíšem pojem na kartičku.
KROK 5
Putujem so Zemou k pozícii jesennej rovnodennosti – 23. september.
„Kolmé poludňajšie slnečné lúče dopadajú opäť na rovník. To znamená, že na severnej a južnej pologuli je rovnako teplo. Horúčava je rozdelená rovnomerne.“
„Kolmé poludňajšie slnečné lúče dopadajú opäť na rovník. To znamená, že na severnej a južnej pologuli je rovnako teplo. Horúčava je rozdelená rovnomerne.“
KROK 6
Putujem so Zemou k pozícii zimného slnovratu – 21. december.
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na špeciálnu rovnobežku, ktorá leží na juhu. Volá sa južný obratník – obratník Kozorožca. Teraz je horúco na južnej pologuli. Kolmé poludňajšie lúče sa od Bratislavy vzdialili. U nás je teraz zima.“
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na špeciálnu rovnobežku, ktorá leží na juhu. Volá sa južný obratník – obratník Kozorožca. Teraz je horúco na južnej pologuli. Kolmé poludňajšie lúče sa od Bratislavy vzdialili. U nás je teraz zima.“
KROK 7
Fixkou nakreslím obratník tak, že otáčam Zemou. Napíšem pojem na kartičku.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.