G.7 ROČNÉ OBDOBIA U NÁS A INDE
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
G. SLNKO A ZEM II – OBIEHANIE
Porovnávanie ročných období na severnej a južnej pologuli.
Porovnávanie ročných období na severnej a južnej pologuli.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
polystyrénová guľa; ihlica; symbol Slnka; elipsa z kartónu / flísu; šípka pre smer obehu; kartičky: ročné obdobia, slnovraty, rovnodennosti;
šablóna so slnečnými lúčmi; 2 rôzne pripináčiky; miska
polystyrénová guľa; ihlica; symbol Slnka; elipsa z kartónu / flísu; šípka pre smer obehu; kartičky: ročné obdobia, slnovraty, rovnodennosti;
šablóna so slnečnými lúčmi; 2 rôzne pripináčiky; miska
KROK 1
Rozložím Slnko, šípky a kartičky na elipsu. Zastrčím pripináčik na polystyrénovú guľu znázorňujúcu Zem, v mieste bydliska – Bratislava. Druhým pripináčikom označím nejaké miesto na južnej pologuli, napr. Sydney.
„Niekde tu by mohla byť Bratislava, kde sa teraz nachádzame.
Mám kamarátku, ktorá žije v Sydney. Dnes sa pozrieme, aké má ročné obdobie.“
„Niekde tu by mohla byť Bratislava, kde sa teraz nachádzame.
Mám kamarátku, ktorá žije v Sydney. Dnes sa pozrieme, aké má ročné obdobie.“
KROK 2
Držím Zem na dni jarnej rovnodennosti – 20. marec.
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na rovník. Teplota je v Bratislave a Sydney rovnaká. Máme rovnakú dĺžku dňa aj noci. V Bratislave je jarná rovnodennosť. V Sydney je jesenná rovnodennosť.“
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na rovník. Teplota je v Bratislave a Sydney rovnaká. Máme rovnakú dĺžku dňa aj noci. V Bratislave je jarná rovnodennosť. V Sydney je jesenná rovnodennosť.“
KROK 3
Putujem so Zemou k pozícii letného slnovratu – 21. jún.
„Kolmé poludňajšie lúče ležia dosť blízko Bratislavy. Je tu leto, teda veľmi horúco. Pre moju kamarátku v Sydney ležia kolmé lúče priveľmi ďaleko. Ona má teraz zimu. Pre ňu je teda 21. júna zimný slnovrat.“
„Kolmé poludňajšie lúče ležia dosť blízko Bratislavy. Je tu leto, teda veľmi horúco. Pre moju kamarátku v Sydney ležia kolmé lúče priveľmi ďaleko. Ona má teraz zimu. Pre ňu je teda 21. júna zimný slnovrat.“
KROK 4
Putujem so Zemou k pozícii jesennej rovnodennosti – 23. september.
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na rovník. Máme teraz znova dennú rovnodennosť.
U nás v Bratislave je jesenná rovnodennosť. U mojej kamarátky v Sydney je jarná rovnodennosť.“
„Kolmé poludňajšie lúče dopadajú na rovník. Máme teraz znova dennú rovnodennosť.
U nás v Bratislave je jesenná rovnodennosť. U mojej kamarátky v Sydney je jarná rovnodennosť.“
KROK 5
Putujem so Zemou k pozícii zimného slnovratu – 21. december.
„Kolmé poludňajšie lúče ležia dosť blízko Sydney. Je tu leto, teda veľmi horúco.
Pre nás v Bratislave ležia kolmé lúče priveľmi ďaleko. My máme teraz zimu. U nás je teraz zimný slnovrat, v Sydney letný slnovrat. Naše šípky platia teda pre severnú pologuľu.“
„Kolmé poludňajšie lúče ležia dosť blízko Sydney. Je tu leto, teda veľmi horúco.
Pre nás v Bratislave ležia kolmé lúče priveľmi ďaleko. My máme teraz zimu. U nás je teraz zimný slnovrat, v Sydney letný slnovrat. Naše šípky platia teda pre severnú pologuľu.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.