G.8 PODNEBNÉ OBLASTI
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
G. SLNKO A ZEM II – OBIEHANIE
Rozoznávanie podnebných pásiem.
Rozoznávanie podnebných pásiem.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
obrazová tabuľa G4 a G5;
6 bielych papierových pásikov na prekrytie tabule;
7 šípok – rovník, obratník Raka, obratník Kozorožca, severná polárna kružnica, južná polárna kružnica, severný pól, južný pól
obrazová tabuľa G4 a G5;
6 bielych papierových pásikov na prekrytie tabule;
7 šípok – rovník, obratník Raka, obratník Kozorožca, severná polárna kružnica, južná polárna kružnica, severný pól, južný pól
KROK 1
Zoberiem tabuľu G5. Papiermi zakryjem názvy podnebných pásiem.
„Vieme, že Zem má tvar gule. Dnes budeme potrebovať našu predstavivosť, aby sme si predstavili Zem ako obdĺžnik s čiarami, ktoré predstavujú rovnobežky. Viete ešte ako sa volá táto rovnobežka v strede? Rovník.“
Položím šípku presne k stredu čiary.
„Vieme, že Zem má tvar gule. Dnes budeme potrebovať našu predstavivosť, aby sme si predstavili Zem ako obdĺžnik s čiarami, ktoré predstavujú rovnobežky. Viete ešte ako sa volá táto rovnobežka v strede? Rovník.“
Položím šípku presne k stredu čiary.
KROK 2
„Spoznávate aj ďalšie rovnobežky? Obratník Raka a obratník Kozorožca. Severná a južná polárna kružnica.“
Priradím šípky k ostatným čiaram.
„Teraz si musíme predstaviť póly, keďže sme zmenili Zem na obdĺžnik, tak sú poly ako čiary, aj keď v skutočnosti nie sú.“
Položím šípky na vrchnú a spodnú čiaru.
Priradím šípky k ostatným čiaram.
„Teraz si musíme predstaviť póly, keďže sme zmenili Zem na obdĺžnik, tak sú poly ako čiary, aj keď v skutočnosti nie sú.“
Položím šípky na vrchnú a spodnú čiaru.
KROK 3
„Teraz si pozrieme oblasti medzi týmito líniami. Medzi rovníkom a severným obratníkom je tropické pásmo. To je oblasť, v ktorej je skutočne veľmi horúco. Tam dopadajú kolmé poludňajšie lúče.
Aj medzi rovníkom a južným obratníkom je tropické pásmo. Aj tu je veľmi horúco, aj tu dopadajú kolmé poludňajšie lúče.“ Stiahnem pásik papiera najprv nad rovníkom a následne pod rovníkom.
Aj medzi rovníkom a južným obratníkom je tropické pásmo. Aj tu je veľmi horúco, aj tu dopadajú kolmé poludňajšie lúče.“ Stiahnem pásik papiera najprv nad rovníkom a následne pod rovníkom.
KROK 4
„Medzi severným pólom a severným polárnym kruhom je polárne pásmo a pretože je to na severe, nazýva sa to severné polárne pásmo. Tam je skutočne chladno. Je tam iba ľad.
Medzi južným pólom a južným polárnym kruhom je tiež polárne pásmo. V tomto prípade južné polárne pásmo. Aj tam je veľmi chladno.“
Stiahnem pásik papiera najprv pod severným pólom a následne nad južným pólom.
Medzi južným pólom a južným polárnym kruhom je tiež polárne pásmo. V tomto prípade južné polárne pásmo. Aj tam je veľmi chladno.“
Stiahnem pásik papiera najprv pod severným pólom a následne nad južným pólom.
KROK 5
Ukážem ešte raz tropickú oblasť. „Tu je tropická oblasť, tu je teda veľmi horúco.“
Ukážem znovu polárne oblasti. „Tu je polárna oblasť, teda veľmi chladno.“
„Medzi tropickou a polárnou oblasťou je mierne pásmo. Pretože je to na severe, hovoríme severné mierne pásmo. Mierne znamená, že nie je tropicky horúce ani polárne studené.
Aj tu na juhu, medzi tropickou a polárnou oblasťou, je mierne pásmo. Pretože je na juhu, hovoríme južné mierne pásmo.“
Stiahnem papierik najskôr v severnej polovici a následne v južnej.
„Medzi tropickou a polárnou oblasťou je mierne pásmo. Pretože je to na severe, hovoríme severné mierne pásmo. Mierne znamená, že nie je tropicky horúce ani polárne studené.
Aj tu na juhu, medzi tropickou a polárnou oblasťou, je mierne pásmo. Pretože je na juhu, hovoríme južné mierne pásmo.“
Stiahnem papierik najskôr v severnej polovici a následne v južnej.
KROK 6
Ukážem obrazovú tabuľu G4.
„Máme tu to isté ešte raz, ale na obrázku Zeme, ktorá je prezentovaná ako kruh."
Ukážem na červenú oblasť. „Tu je horúca oblasť (červená), nazývame ju tropické pásmo."
Ukážem obe zelené oblasti. „V tejto oblasti je veľa trávy a zelené lúky. Preto je zelená. Nazývame ju mierne pásmo.“
Ukážem na obe biele oblasti. „Chladné oblasti sú pokryté ľadom. Preto sú tu predstavené ako biele. Nazývame ich polárne pásma.“
„Máme tu to isté ešte raz, ale na obrázku Zeme, ktorá je prezentovaná ako kruh."
Ukážem na červenú oblasť. „Tu je horúca oblasť (červená), nazývame ju tropické pásmo."
Ukážem obe zelené oblasti. „V tejto oblasti je veľa trávy a zelené lúky. Preto je zelená. Nazývame ju mierne pásmo.“
Ukážem na obe biele oblasti. „Chladné oblasti sú pokryté ľadom. Preto sú tu predstavené ako biele. Nazývame ich polárne pásma.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.