H.15 PEVNINA A VODA SA ZAHRIEVAJÚ ROZDIELNOU RÝCHLOSŤOU
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
H. VPLYV VZDUCHU
Zmyslový vnem a získanie poznania, že pevnina mení svoju teplotu rýchlejšie ako voda.
Zmyslový vnem a získanie poznania, že pevnina mení svoju teplotu rýchlejšie ako voda.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
podnos; 2 kadičky naplnené rovnakým množstvom vody a piesku;
zdroj tepla (lampa s teráriovou žiarovkou);
2 vpichovacie teplomery; utierka; kartičky, ceruzka
podnos; 2 kadičky naplnené rovnakým množstvom vody a piesku;
zdroj tepla (lampa s teráriovou žiarovkou);
2 vpichovacie teplomery; utierka; kartičky, ceruzka
KROK 1
Začnem rozhovorom s deťmi, pričom naviažem na ich skúsenosti z dovolenky pri vode.
„Počas dňa je piesok veľmi horúci a voda studená. V noci je piesok studený a voda teplá. Prečo je teplota medzi pieskom a vodou taká rozdielna?“.
„Počas dňa je piesok veľmi horúci a voda studená. V noci je piesok studený a voda teplá. Prečo je teplota medzi pieskom a vodou taká rozdielna?“.
KROK 2
Zasvietim lampu s teráriovou žiarovkou.
Nádoby rovnakým množstvom vody a piesku umiestnim v rovnakej vzdialenosti od lampy.
„Teraz sa budeme pozerať ako rýchlo sa zohreje voda a piesok. Na oboch teplomeroch vidím 20°C.“
Nádoby rovnakým množstvom vody a piesku umiestnim v rovnakej vzdialenosti od lampy.
„Teraz sa budeme pozerať ako rýchlo sa zohreje voda a piesok. Na oboch teplomeroch vidím 20°C.“
KROK 3
Dáme pozor, aby teplomer bol poriadne zasunutý a nedotýkal sa dna.
Po hodine odčítame teploty a porovnáme.
„Je bežné, že na pláži je cez deň teplejší piesok ako voda, pretože piesok sa rýchlejšie zohrieva.“
Po hodine odčítame teploty a porovnáme.
„Je bežné, že na pláži je cez deň teplejší piesok ako voda, pretože piesok sa rýchlejšie zohrieva.“
KROK 4
Vypnem lampu. Deti pozorujú klesanie teploty. Teplota piesku klesá rýchlejšie ako teplota vody.
„Keď Slnko zapadne, piesok sa ochladí rýchlejšie, zatiaľ čo voda si teplo udržiava. Preto zistíme, keď sa večer pôjdeme kúpať, že teplota vody je príjemnejšia, než teplota piesku.“
„Keď Slnko zapadne, piesok sa ochladí rýchlejšie, zatiaľ čo voda si teplo udržiava. Preto zistíme, keď sa večer pôjdeme kúpať, že teplota vody je príjemnejšia, než teplota piesku.“
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Zapísať / nakresliť si prezentáciu.
Samostatné prevedenie prezentácie.
Samostatné prevedenie prezentácie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.