K.9 ŠTYRI MAPY EURÓPY
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
K. POLITICKÁ GEOGRAFIA
Precvičenie názvov štátov, priraďovanie vlajok k jednotlivým štátom a oboznámenie sa s hlavnými mestami štátov 1 svetadielu (Európa).
Precvičenie názvov štátov, priraďovanie vlajok k jednotlivým štátom a oboznámenie sa s hlavnými mestami štátov 1 svetadielu (Európa).
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
pracovná mapa Európy s dierkami (3 dierky v každom štáte, 1 dierka s hviezdičkou je pre vlajočku s názvom hlavného mesta, 1 dierka je pre vlajočku s názvom štátu, 1 je pre vlajku štátu); zelené vlajočky s názvami štátov; červené vlajočky s názvami hlavných miest; vlajočky s vlajkami štátov
3 kontrolné mapy Európy (1 mapa s názvami štátov, 1 mapa s vlajkami štátov, 1 mapa s hlavnými mestami štátov);
pracovná mapa Európy s dierkami (3 dierky v každom štáte, 1 dierka s hviezdičkou je pre vlajočku s názvom hlavného mesta, 1 dierka je pre vlajočku s názvom štátu, 1 je pre vlajku štátu); zelené vlajočky s názvami štátov; červené vlajočky s názvami hlavných miest; vlajočky s vlajkami štátov
3 kontrolné mapy Európy (1 mapa s názvami štátov, 1 mapa s vlajkami štátov, 1 mapa s hlavnými mestami štátov);
KROK 1
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, kontrolnú mapu Európy s názvami štátov a vlajky s názvami štátov.
„Tento svetadiel už poznáme. Ako sa volá?“ Dieťa odpovie: „Európa.“
Pokračujem popísaním pracovnej mapy. „V každom štáte sú tri dierky. Jedna je trochu iná. Je tam hviezdička. Túto dierku dnes nebudeme používať. Tam budeme neskôr dávať červené vlajočky. Dnes budeme pracovať so zelenými. Tie môžeme dať do dvoch zvyšných dierok.“
KROK 2
Vyberiem vlajočku s názvom Slovensko (tým začíname). Nechám dieťa prečítať názov štátu a vyzvem ho, aby vyhľadalo Slovensko na kontrolnej mape (ak treba) a umiestnilo vlajočku na pracovnú mapu. Nasleduje samostatná práca dieťaťa. Dieťa postupne vyberá vlajočky s názvami štátov a umiestňuje ich na pracovnú mapu.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s pracovnou mapou, na ktorú umiestňuje vlajočky s názvami štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s pracovnou mapou, na ktorú umiestňuje vlajočky s názvami štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.
KROK 3
Na ďalší deň...
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, kontrolnú mapu Európy s vlajkami štátov a vlajočky štátov.
Vyberiem vlajku Slovenska (tou začíname). Nechám dieťa povedať názov štátu, ku ktorému vlajka patrí. Vyzvem dieťa, aby vyhľadalo Slovensko na pracovnej mape (ak treba) a umiestnilo vlajočku na územie Slovenska.
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, kontrolnú mapu Európy s vlajkami štátov a vlajočky štátov.
Vyberiem vlajku Slovenska (tou začíname). Nechám dieťa povedať názov štátu, ku ktorému vlajka patrí. Vyzvem dieťa, aby vyhľadalo Slovensko na pracovnej mape (ak treba) a umiestnilo vlajočku na územie Slovenska.
KROK 4
Pokračujeme susednými štátmi. Dbáme na to, aby dieťa vždy povedalo aj názov štátu, aby vlajky nepriraďovalo iba podľa kontrolnej mapy.
Nasleduje samostatná práca dieťaťa. Dieťa postupne vyberá vlajočky jednotlivých štátov a umiestňuje ich na pracovnú mapu.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s mapou s dierkami, na ktorú umiestňuje vlajočky štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.
Nasleduje samostatná práca dieťaťa. Dieťa postupne vyberá vlajočky jednotlivých štátov a umiestňuje ich na pracovnú mapu.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s mapou s dierkami, na ktorú umiestňuje vlajočky štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.
KROK 5
Na ďalší deň...
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, kontrolnú mapu Európy s hlavnými mestami štátov a vlajočky s názvami hlavných miest štátov. Na začiatku aktivity popíšem, čo je to hlavné mesto
„V každom štáte sú mestá, menšie aj väčšie a jedno z nich je hlavné. Väčšinou je najväčšie. Žije tu veľa ľudí. Je tu veľa ciest, domov, obchodov, sú tu dôležité úrady, parlament, väčšinou tu sídli aj prezident.“
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, kontrolnú mapu Európy s hlavnými mestami štátov a vlajočky s názvami hlavných miest štátov. Na začiatku aktivity popíšem, čo je to hlavné mesto
„V každom štáte sú mestá, menšie aj väčšie a jedno z nich je hlavné. Väčšinou je najväčšie. Žije tu veľa ľudí. Je tu veľa ciest, domov, obchodov, sú tu dôležité úrady, parlament, väčšinou tu sídli aj prezident.“
KROK 6
Vyberiem vlajočku s názvom „Bratislava“. Nechám dieťa prečítať názov hlavného mesta. Poviem:
„Bratislava hlavné mesto Slovenska. Hlavné mestá umiestňujeme do dierok s hviezdičkou."
Nechám dieťa umiestniť vlajočku na územie Slovenska, do dierky s hviezdičkou.
Pokračujeme hlavnými mestami susedných štátov. Dbáme na to, aby dieťa vždy povedalo aj názov štátu.
„Bratislava hlavné mesto Slovenska. Hlavné mestá umiestňujeme do dierok s hviezdičkou."
Nechám dieťa umiestniť vlajočku na územie Slovenska, do dierky s hviezdičkou.
Pokračujeme hlavnými mestami susedných štátov. Dbáme na to, aby dieťa vždy povedalo aj názov štátu.
KROK 7
Nasleduje samostatná práca dieťaťa. Dieťa postupne vyberá vlajočky s názvami hlavných miest jednotlivých štátov a s pomocou kontrolnej mapy ich umiestňuje na pracovnú mapu.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s pracovnou mapou, na ktorú umiestňuje vlajočky s názvami hlavných miest štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s pracovnou mapou, na ktorú umiestňuje vlajočky s názvami hlavných miest štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.
KROK 8
Na ďalší deň...
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, 3 kontrolné mapy Európy (s názvami štátov, s vlajkami štátov, s hlavnými mestami štátov), vlajočky s názvami štátov; vlajočky s názvami hlavných miest a vlajkami štátov.
Postupne, spolu s dieťaťom, pozapichujeme všetky vlajočky na ich správne miesto v pracovnej mape Európy. Podľa potreby môžeme počas práce použiť kontrolné mapy, prípadne ich použijeme až na záver aktivity ako kontrolu.
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, 3 kontrolné mapy Európy (s názvami štátov, s vlajkami štátov, s hlavnými mestami štátov), vlajočky s názvami štátov; vlajočky s názvami hlavných miest a vlajkami štátov.
Postupne, spolu s dieťaťom, pozapichujeme všetky vlajočky na ich správne miesto v pracovnej mape Európy. Podľa potreby môžeme počas práce použiť kontrolné mapy, prípadne ich použijeme až na záver aktivity ako kontrolu.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Rôzne didaktické hry s hlavnými mestami, s vlajkami.
Práca s klasifikačnými kartami.
Práca s klasifikačnými kartami.
POZNÁMKY
Upozorníme dieťa názvy hlavných miest, ktoré sa inak píšu, ako čítajú (napríklad Dublin). Vyberieme vlajočky s názvami týchto miest a prejdeme ich s dieťaťom.
Na mapách sú veľmi malé písmená, preto je aktivita vhodná už pre dobre čítajúce deti.
Pri práci s deťmi v MŠ môžeme uviesť iba názvy hlavných miest a vlajky štátov krajín, ktoré navštívilo – to si pravdepodobne zapamätá, lebo má citovú skúsenosť (dovolenka, žijú tam príbuzní a podobne).
Na mapách sú veľmi malé písmená, preto je aktivita vhodná už pre dobre čítajúce deti.
Pri práci s deťmi v MŠ môžeme uviesť iba názvy hlavných miest a vlajky štátov krajín, ktoré navštívilo – to si pravdepodobne zapamätá, lebo má citovú skúsenosť (dovolenka, žijú tam príbuzní a podobne).
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.