K.9 ŠTYRI MAPY EURÓPY

K. POLITICKÁ GEOGRAFIA
Precvičenie názvov štátov, priraďovanie vlajok k jednotlivým štátom a oboznámenie sa s hlavnými mestami štátov 1 svetadielu (Európa).
POSTUP
Potrebný materiál:
pracovná mapa Európy s dierkami (3 dierky v každom štáte, 1 dierka s hviezdičkou je pre vlajočku s názvom hlavného mesta, 1 dierka je pre vlajočku s názvom štátu, 1 je pre vlajku štátu); zelené vlajočky s názvami štátov; červené vlajočky s názvami hlavných miest; vlajočky s vlajkami štátov
3 kontrolné mapy Európy (1 mapa s názvami štátov, 1 mapa s vlajkami štátov, 1 mapa s hlavnými mestami štátov);
KROK 1
KROK 2
Vyberiem vlajočku s názvom Slovensko (tým začíname). Nechám dieťa prečítať názov štátu a vyzvem ho, aby vyhľadalo Slovensko na kontrolnej mape (ak treba) a umiestnilo vlajočku na pracovnú mapu. Nasleduje samostatná práca dieťaťa. Dieťa postupne vyberá vlajočky s názvami štátov a umiestňuje ich na pracovnú mapu.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s pracovnou mapou, na ktorú umiestňuje vlajočky s názvami štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.

KROK 3
Na ďalší deň...
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, kontrolnú mapu Európy s vlajkami štátov a vlajočky štátov.
Vyberiem vlajku Slovenska (tou začíname). Nechám dieťa povedať názov štátu, ku ktorému vlajka patrí. Vyzvem dieťa, aby vyhľadalo Slovensko na pracovnej mape (ak treba) a umiestnilo vlajočku na územie Slovenska.

KROK 4
Pokračujeme susednými štátmi. Dbáme na to, aby dieťa vždy povedalo aj názov štátu, aby vlajky nepriraďovalo iba podľa kontrolnej mapy.
Nasleduje samostatná práca dieťaťa. Dieťa postupne vyberá vlajočky jednotlivých štátov a umiestňuje ich na pracovnú mapu.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s mapou s dierkami, na ktorú umiestňuje vlajočky štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.

KROK 5
Na ďalší deň...
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, kontrolnú mapu Európy s hlavnými mestami štátov a vlajočky s názvami hlavných miest štátov. Na začiatku aktivity popíšem, čo je to hlavné mesto
„V každom štáte sú mestá, menšie aj väčšie a jedno z nich je hlavné. Väčšinou je najväčšie. Žije tu veľa ľudí. Je tu veľa ciest, domov, obchodov, sú tu dôležité úrady, parlament, väčšinou tu sídli aj prezident.“

KROK 6
Vyberiem vlajočku s názvom „Bratislava“. Nechám dieťa prečítať názov hlavného mesta. Poviem:
„Bratislava hlavné mesto Slovenska. Hlavné mestá umiestňujeme do dierok s hviezdičkou."
Nechám dieťa umiestniť vlajočku na územie Slovenska, do dierky s hviezdičkou.
Pokračujeme hlavnými mestami susedných štátov. Dbáme na to, aby dieťa vždy povedalo aj názov štátu.

KROK 7
Nasleduje samostatná práca dieťaťa. Dieťa postupne vyberá vlajočky s názvami hlavných miest jednotlivých štátov a s pomocou kontrolnej mapy ich umiestňuje na pracovnú mapu.
Verzia pre pokročilých: Dieťa pracuje iba s pracovnou mapou, na ktorú umiestňuje vlajočky s názvami hlavných miest štátov. Po skončení práce sa môže skontrolovať pomocou kontrolnej mapy.

KROK 8
Na ďalší deň...
Na koberci pred sebou mám pripravenú pracovnú mapu Európy, 3 kontrolné mapy Európy (s názvami štátov, s vlajkami štátov, s hlavnými mestami štátov), vlajočky s názvami štátov; vlajočky s názvami hlavných miest a vlajkami štátov.
Postupne, spolu s dieťaťom, pozapichujeme všetky vlajočky na ich správne miesto v pracovnej mape Európy. Podľa potreby môžeme počas práce použiť kontrolné mapy, prípadne ich použijeme až na záver aktivity ako kontrolu.

TIPY NA PRÁCU DETÍ
Rôzne didaktické hry s hlavnými mestami, s vlajkami.
Práca s klasifikačnými kartami.

POZNÁMKY
Upozorníme dieťa názvy hlavných miest, ktoré sa inak píšu, ako čítajú (napríklad Dublin). Vyberieme vlajočky s názvami týchto miest a prejdeme ich s dieťaťom.
Na mapách sú veľmi malé písmená, preto je aktivita vhodná už pre dobre čítajúce deti.
Pri práci s deťmi v MŠ môžeme uviesť iba názvy hlavných miest a vlajky štátov krajín, ktoré navštívilo – to si pravdepodobne zapamätá, lebo má citovú skúsenosť (dovolenka, žijú tam príbuzní a podobne).

O PROJEKTE

Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.