L6.3 DRUHY PLODOV – KLASIFIKÁCIA VZHĽADOM NA SEMENNÍK
Prezentácie k téme
Vzdelávací cieľ
Vzdelávací cieľ
L6 PLOD
Ďalšie skúmanie rozmanitosti plodov – formy plodov, plodstvá.
Ďalšie skúmanie rozmanitosti plodov – formy plodov, plodstvá.
FOTO
POSTUP
Potrebný materiál:
definičný materiál;
doska a nôž; plody pre prezentácie – jednotlivé plody (cukina, paprika, orech, jablko, marhuľa), súplodie (hrozno, ríbezľa, figy, moruša), plodstvo (maliny, čučoriedky, jahoda);
papieriky; fixka
definičný materiál;
doska a nôž; plody pre prezentácie – jednotlivé plody (cukina, paprika, orech, jablko, marhuľa), súplodie (hrozno, ríbezľa, figy, moruša), plodstvo (maliny, čučoriedky, jahoda);
papieriky; fixka
KROK 1
Ukážem na prichystané plody / prípadne ukážem aj obrázky kvetov, z ktorých dané plody vznikli/ a pripomeniem, ako plod vzniká.
„Plod vzniká premenou semenníka, v niektorých prípadoch premenou celého piestika alebo aj ďalších kvetných častí.
Podľa toho, z čoho plod vzniká, delíme plody na pravé a nepravé.“
„Plod vzniká premenou semenníka, v niektorých prípadoch premenou celého piestika alebo aj ďalších kvetných častí.
Podľa toho, z čoho plod vzniká, delíme plody na pravé a nepravé.“
KROK 2
Ukážem pravý plod a uvediem pojem.
„Plod, ktorý vzniká premenou piestika, sa nazýva pravý plod. Keď vzniká z piestika plod, semenník sa premení na oplodie a blizna s čnelkou väčšinou vyschne. Premenou semenníka vznikajú napríklad bobule a kôstkovice.“
Na papierik napíšem pojem pravý plod.
„Plod, ktorý vzniká premenou piestika, sa nazýva pravý plod. Keď vzniká z piestika plod, semenník sa premení na oplodie a blizna s čnelkou väčšinou vyschne. Premenou semenníka vznikajú napríklad bobule a kôstkovice.“
Na papierik napíšem pojem pravý plod.
KROK 3
Ukážem nepravý plod a uvediem pojem.
„Plod, ktorý vzniká premenou piestika a iných častí kvetu, napríklad kvetného lôžka alebo kvetnej čiašky, sa nazýva nepravý plod. Takýmto plodom sú napríklad malvice, šípka.“
Na papierik napíšem pojem nepravý plod.
„Plod, ktorý vzniká premenou piestika a iných častí kvetu, napríklad kvetného lôžka alebo kvetnej čiašky, sa nazýva nepravý plod. Takýmto plodom sú napríklad malvice, šípka.“
Na papierik napíšem pojem nepravý plod.
KROK 4
Ukážem rôzne druhy plodov, pričom sa zameriam, aby medzi plodmi boli tak jednotlivé plody, ako aj zložené plody.
Ukážem jednotlivý plod a uvediem pojem.
„Plod, ktorý vznikol z kvetu s jedným piestikom, nazývame jednotlivý plod. Niekedy jednotlivý plod nazývame aj jednoduchý.“
Na papierik napíšem pojem jednoduchý plod.
Ukážem jednotlivý plod a uvediem pojem.
„Plod, ktorý vznikol z kvetu s jedným piestikom, nazývame jednotlivý plod. Niekedy jednotlivý plod nazývame aj jednoduchý.“
Na papierik napíšem pojem jednoduchý plod.
KROK 5
Ukážem zložený plod a uvediem pojem.
„Plod, ktorý je vytvorený z viacerých piestikov vyskytujúcich sa v jednom kvete alebo v súkvetí, nazývame zložený plod. Medzi zložené plody patria plodstvá a súplodia."
Na papierik napíšem pojem zložený plod.
„Plod, ktorý je vytvorený z viacerých piestikov vyskytujúcich sa v jednom kvete alebo v súkvetí, nazývame zložený plod. Medzi zložené plody patria plodstvá a súplodia."
Na papierik napíšem pojem zložený plod.
KROK 6
Ukážem príklad plodstva a uvediem pojem.
„Plod, ktorý vznikol z jedného kvetu s viacerými piestikmi, nazývame plodstvo. Plodstvo tvorí súbor viacerých menších plodov, ktoré počas dozrievania vytvorili spolu jeden celok. Plodstvo môžeme pozorovať pri rastlinách ako napríklad záružlie, malina, jahoda, šípka.“
Na papierik napíšem pojem plodstvo.
„Plod, ktorý vznikol z jedného kvetu s viacerými piestikmi, nazývame plodstvo. Plodstvo tvorí súbor viacerých menších plodov, ktoré počas dozrievania vytvorili spolu jeden celok. Plodstvo môžeme pozorovať pri rastlinách ako napríklad záružlie, malina, jahoda, šípka.“
Na papierik napíšem pojem plodstvo.
KROK 7
Ukážem príklad súplodia a uvediem pojem.
„Súbor plodov jedného typu, ktorý vznikol zo súkvetia, nazývame súplodie. Súplodie, ktoré je tvorené súborom voľných plodov, ktoré sú prepojené stopkami, nazývame voľné súplodie, napríklad strapec bobúľ hrozna, strapec bobúľ ríbezle, nažky v úbore slnečnice, zrná ryže v metline, zrná kukurice v šúľku.
Súplodie, ktorého plody zrastajú svojim oplodím do jedného celku, nazývame zrastené súplodie, napríklad súplodie bobúľ ananásu.“
Na papierik napíšem pojem súplodie.
„Súbor plodov jedného typu, ktorý vznikol zo súkvetia, nazývame súplodie. Súplodie, ktoré je tvorené súborom voľných plodov, ktoré sú prepojené stopkami, nazývame voľné súplodie, napríklad strapec bobúľ hrozna, strapec bobúľ ríbezle, nažky v úbore slnečnice, zrná ryže v metline, zrná kukurice v šúľku.
Súplodie, ktorého plody zrastajú svojim oplodím do jedného celku, nazývame zrastené súplodie, napríklad súplodie bobúľ ananásu.“
Na papierik napíšem pojem súplodie.
KROK 8
Vezmem definičný materiál PLOD – DELENIE PLODOV, prečítam si ho a pracujem s ním ďalej s dieťaťom.
TIPY NA PRÁCU DETÍ
Práca s definičným materiálom.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie jednotlivých druhov plodov v záhrade.
Zbieranie plodov a ich zaraďovanie.
Prekresľovanie obrázkov z definičných knižiek.
Výroba vlastných definičných knižiek.
Vyhľadať ďalšie informácie o danej téme v knihách.
Hľadanie jednotlivých druhov plodov v záhrade.
Zbieranie plodov a ich zaraďovanie.
O PROJEKTE
Tento didaktický materiál pre vás spracovali ľudia z občianskeho združenia PERSONA v rámci projektu Cesta, ako navrátiť radosť z učenia do škôl. Realizácia projektu je možná vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu a Európskeho fondu regionálneho rozvoja v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.